Noi modificări legislative în domeniul muncii
7 octombrie 2021 | Mihaela BONDOC, Daniela GLADUNEAVă informăm, pe scurt, în legătură cu patru acte normative de interes, atât pentru angajatori, cât şi pentru angajați care au fost publicate ieri, 5 octombrie 2021, în Monitorul Oficial.
1. SALARIUL MINIM
Conform Hotărârii de Guvern nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat in plată (“HG 1.071”), începând cu data de 1 Ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată va fi de 2.550 RON. HG 1.071 nu mai prevede și un salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru personalul încadrat pe funcții pentru care se prevede nivelul de studii superioare cu vechime în muncă de cel puțin un an în domeniul studiilor superioare.
2. MODIFICĂRI DIN CODUL MUNCII
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii (“OUG 117”) reglementează un nou caz de muncă nedeclarată, respectiv primirea la muncă cu depășirea timpului de muncă în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial, fiind sancționat cu amenzi de până la 15.000 RON per persoană identificată dar fară a depăși valoarea cumulată de 200.000 RON. De asemenea, este definită munca sub-declarată ca fiind acordarea unui salariu net mai mare decât cel evidențiat de statele de plată și de declarația lunară transmisă autorităților fiscale, sancționată cu amenzi de până la 10.000 RON per persoană identificată fără a depăși valoarea cumulată de 100.000 RON. Perioada în care munca suplimentară se poate compensa prin ore libere plătite este de 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, iar plata salariului de către angajator cu o întârziere de mai mult de o lună de la data plății reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă. Prevederile privind sancțiunile intră în vigoare în 15 zile de la data publicării OUG 117 în Monitorul Oficial.
3. ZILE LIBERE PENTRU PĂRINȚI
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere părinţilor și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 („OUG 110”) prevede că se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor cu vârsta de până la 12 ani inclusiv, precum și pentru părinții care au în întreținere copii sau adulți cu handicap cuprinși într-o formă de învățământ, respectiv înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ preuniversitar, inclusiv de educaţie timpurie antepreşcolară.
Prevederile OUG 110 sunt aplicabile pe durata stării de alertă și după încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022, fără a se include vacanțele, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară unde aceștia sunt înscriși, în condițiile legislației aplicabile.
Aceste prevederile se aplică doar părinților anterior menționați care îndeplinesc cumulativ anumite condiții, existând si categorii exceptate.
Părinții au dreptul la zile libere plătite (cu o indemnizație zilnică de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat).
Sumele reprezentând indemnizația acordată părinților conform OUG 110 vor fi plătite de angajator și decontate acestuia de către stat, în anumite condiții.
Modelele documentelor și procedura de decontare a sumelor urmează să fie adoptate în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a OUG 110.
Nerespectarea acestei obligații se sancţionează cu amendă între 1.000 şi 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care angajatorul refuză acordarea zilelor libere, fără a depăşi valoarea cumulată de 20.000 lei (prevederi ce intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării OUG 110 în Monitorul Oficial).
4. ȘOMAJ TEHNIC
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 („OUG 111”) reglementează anumite măsuri de sprijin.
Începând cu data intrării în vigoare a OUG 111 și până la data de 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, pentru motive economice, tehnologice etc., ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut.
De această indemnizație beneficiază salariații pe perioada întreruperii temporare a activității, total sau parțial, în contextul creșterii incidenței răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 și al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, precum și salariații angajatorilor a căror activitate a fost suspendată ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcțiile de sănătate publică județene.
În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, angajatorii trebuie să depună anumite documente, ale căror modele vor fi aprobate în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a OUG 111.
Mihaela Bondoc, Partner BONDOC & ASOCIAȚII
Daniela Gladunea, Managing Associate BONDOC & ASOCIAȚII