Secţiuni » Arii de practică » Business » Gambling
Gambling
Secţiune dezvoltată cu sprijinul MAX BET
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Articole Jocuri de noroc Opinii SELECTED

Poziția Oficiului Național al Jocurilor de Noroc (ONJN) în problema publicității agresive a jocurilor de noroc

1 septembrie 2021 | Vasile ȚIPLE
Vasile Țiple

Vasile Țiple

În urma unei sesizări depuse la ONJC privind publicitatea agresivă realizată la metrou de către anumiți furnizori de jocuri de noroc (situație detaliată aici), unde am solicitat temeiul legal (autorizarea) în baza căreia este permisă aceasta activitate, am primit azi răspunsul oficial al instituției. După cum ne puteam aștepta, este un răspuns care urmează același tipar de lemn adoptat de către autorități de fiecare dată când încerci să afli cu ce anume se ocupă acestea și modul în care își îndeplinesc atribuțiile.

Astfel, ONJN confirmă prin răspunsul oficial transmis faptul că acțiunile furnizorilor sunt legale, iar mie îmi indică în calitate de cetățean îngrijorat cu privire la respectarea legii în acest domeniu, faptul că legea este respectată deoarece: 1. afișele indică interdicția minorilor de a participa la acele jocuri de noroc, 2. afișele au numărul licenței de organizare ONJN (dar nu și cel de exploatare!), și 3. reclama nu este făcută în incinta sau împrejmuirile instituțiilor de învățământ, socio-culturale sau religioase. Un răspuns de genul copy/paste al unei prevederi legale incomplete utilizată ca să justifice un răspuns care demonstrează lipsa de înțelegere a scopului, modalității de aplicare a legii, dar și a sesizării depuse. Redăm mai jos răspunsul ONJN.

Rezultă clar faptul că instituția nu înțelege atribuțiile pe care le are și prin urmare nu poate aplica o lege pe care nu o înțelege. Solicitarea a fost formulată în sensul comunicării documentului, licenței sau legii în baza căreia acești furnizori au dreptul de a face o promovare agresivă a jocurilor de noroc la metrou. Răspunsul primit nu oferă informațiile solicitate, indicând în mod vag și incomplet faptul că acești furnizori derulează campaniile în mod legal deoarece au indicat în materialele de promovare licența de funcționare, sigla ONJN și interdicția de participare a minorilor. Oficiul omite să indice în răspuns ceea ce a fost solicitat, adică autorizația de autorizare a acțiunii de promovare în baza căreia pot face acțiunile de promovare de la metrou, prevăzută de alin. 7 din art. 6[1] din Normele de aplicare a OUG 77/2009 – aceeași lege de unde Oficiul a extras sumar prevederea de mai sus care nu are nicio legătură cu solicitarea.

De altfel, lipsa de interes sau reaua-credință a ONJN (nici nu mai știi ce să crezi) în legătură cu răspunsul transmis și abordarea întregii probleme nu este limitată doar la oferirea unui copy/paste inutil din legea jocurilor de noroc, ci modul în care a omis exact esența și precondițiile necesar de a fi îndeplinite, nu doar de către orice furnizor de jocuri de noroc, ci și de către ONJN în activitatea sa și autorizațiile oferite, respectiv protecția minorilor și participarea responsabilă la jocul de noroc. Textul integral al articolului 6 alin. 1 este următorul (sper să îl citească și să îl folosească și ONJN integral în activitatea sa).

(1) Acțiunile de promovare a activităților de jocuri de noroc desfășurate pe teritoriul național se realizează cu respectarea principiilor privind protecția minorilor și participarea responsabilă la jocul de noroc. Materialele de promovare nu vor putea fi amplasate în incinta sau pe împrejmuirile instituțiilor de învățământ, a așezămintelor socio-culturale sau religioase și vor cuprinde în mod vizibil interdicția minorilor de participare la jocul de noroc, semnalizată prin simboluri vizuale, precum și seria și numărul licenței de organizare a activității de jocuri de noroc, precum și sigla ONJN.

Astfel, indicarea ultimei propoziții ca temei legal al acțiunilor de promovare agresivă în incinta și pe vagoanele Metrorex, nu ține cont de precondițiile de mai sus, care în mod expres interzic acest gen de promovare alături de numeroase alte prevederi legale. Printre acestea enumerăm art. 6 alin. 1 integral (nu doar ultima propoziție), alin. 2 din același articol care prevede faptul că acțiunile de promovare, sunt permise în temeiul licenței de organizare și a autorizației de exploatare,[2] cu respectarea condițiilor prevăzute în prezentele norme metodologice, dacă sunt desfășurate de organizatorul de jocuri de noroc în locațiile proprii sau pe paginile de internet proprii, nu și în alte locații, unde ar trebui să existe, conform art. 6 alin. 5 și urm.[3] o avizare a acțiunii promoționale.

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Servicii JURIDICE.ro

Având în vedere că licența pentru organizarea de jocuri de noroc constând în pariuri în cotă fixă și cazinou în cazul de față a fost dată pentru 10 ani (deși forma inițială a legii prevedea o perioadă de 5 ani),[4] este cel puțin ciudat faptul că ONJN sugerează prin răspunsul său că doar acea licență de organizare (nu menționează și numărul licenței de exploatare, solicitată și relevantă în acest caz) validă pentru 10 ani este suficientă, indiferent de ceea ce prevăd normele legale, așa cum avem în prezentul exemplu, obligația a obține avize speciale, atunci când activitățile promoționale se desfășoară în alte locații decât cea proprie. Dacă există acel aviz, numărul acesteia trebuia menționat în răspunsul de mai sus, ca să fie respectată legea (atât OUG 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, Normele de aplicare a OUG 77/2009, dar și Legea nr. 544/2001privind liberul acces la informațiile de interes public). Nevoia de extindere a termenului licenței de organizare în 2014 prin OUG nr. 92/2014 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi modificarea unor acte normative este cel puțin neclară deoarece nu se justifică acordarea unei autorizații într-un domeniu atât de important pentru un deceniu fără o reautorizare recurentă. Poate o explicație ar fi și faptul că este mai dificil de obținut o licență sau o reînnoire a acesteia odată la 5 ani, decât să primești o licență pe 10 ani de la prima încercare și atunci are sens să prelungești termenul pentru un deceniu. În primul caz modul de derulare a activității putea reprezenta un criteriu obiectiv de a prelungi sau nu licența cuiva, pe când în cel de al doilea caz nu mai există acest criteriu, pentru cel puțin 10 ani un operator poate să stea liniștit și să nu îi fie frică de o reautorizare pe care poate nu ar mai reuși să o primească. Legislația pare a fi făcută având drept criteriu numai interesele furnizorilor, nu și pe cele ale cetățenilor sau principiile declarate formal în lege de protecție a minorilor și a persoanelor dependente de jocuri de noroc.

Ne scapă bineînțeles, de ce anume ONJN nu poate sau nu știe să aplice legea, organele de control sau cele ierarhice (Guvern) să facă verificările necesare în acest domeniu, ca să se asigure că ONJN își face treaba?

Oricum, a devenit cert și oficial faptul că furnizorii au liber la orice fel de reclamă și în orice loc atâta timp cât afișează faptul că au o licență de organizare a jocurilor de noroc de la ONJN (se pare că nu este nevoie și de o licență de exploatare) și nu postează afișele pe vreun muzeu, școală, biserică, primărie sau gardul acestora (daca îl au). Vizavi de ele sau în orice alt mediu care nu este exhaustiv enumerat de lege sau inclus în propoziția pe care e dispusă să o citească ONJN, este perfect legal și încurajat, așa cum se întâmplă deja la metrou. Probabil urmează să vedem în scurt timp și afișarea în interiorul autorităților publice și pe împrejmuirile acestora, inclusiv la Guvern, ONJN, Președinție, ministere, ANAF, spitale, etc. Daca tot suntem aici și ca să nu discriminăm între operatorii economici, ar putea solicita afișaje promoționale și orice alt furnizor indiferent de activitatea desfășurată (mai mult sau mai puțin la limita legii ori a moralității) care în mod de neînțeles a fost până acum limitat într-o societate democratică de a-și face publicitate în toate mediile sociale publice posibile. Scopul social și legea vor fi respectate (indiferent de moralitate, scopul sau natura activității promovate), atâta timp cât va fi indicat numărul de licență oferit de ONJN sau alta instituție responsabilă în respectivul domeniu și afișele nu sunt lipite de peretele sau gardul unei biserici, muzeu sau școli. Vizavi sau oriunde altundeva e permis. O posibilitate perfect legală în accepțiunea ONJN. Depinde cine citește legea sau până unde are răbdarea să o citească.


[1] Art. 6 alin. 7 din Normele de aplicare a OUG 77/2009. Disponibil aici.
[2] Art. 10 alin 2 din Normele de aplicare a OUG 77/2009:
(2) Autorizația de exploatare a jocurilor de noroc se acordă operatorilor economici care dețin sau care solicită în același timp licență de organizare a activității și este valabilă pentru o perioadă de 12 luni de la data acordării, cu excepția autorizației de exploatare a jocurilor de noroc temporare, care are valabilitate 3 luni de la data acordării. Modelul autorizației de exploatare a jocurilor de noroc este prevăzut în anexele nr. 5c) și nr. 5d), iar lista documentelor este prezentată în anexa nr. 7. Disponibil aici.
[3] Art. 6 alin. 7 din Normele de aplicare a OUG 77/2009:
(5) Acțiunile de promovare a bunurilor și serviciilor comercializate, organizate de orice organizator de jocuri de noroc, constând în atribuirea unor câștiguri bănești sau de orice fel, organizate în afara locațiilor proprii sau în afara paginilor de internet proprii, care presupun utilizarea modalităților de atribuire a premiilor specifice jocurilor de noroc, așa cum este prevăzut la art. 3 alin. (3) din OUG nr. 77/2009 se supun avizării ONJN.
(6) Cererea de emitere a avizului de la ONJN va fi însoțită de regulamentul de participare și desfășurare a activității sau de descrierea activității, după caz, în care se va preciza numărul, natura și valoarea totală a premiilor acordate și modalitatea de desemnare a câștigătorilor.
(7) ONJN poate respinge cererea de avizare a acțiunii promoționale dacă denumirea acțiunii de promovare induce clienților ideea participării la un joc de noroc pentru care organizatorul nu deține licență de organizare și autorizație de exploatare.
(8) Emiterea avizelor prevăzute în prezentul articol se face de Direcția autorizare jocuri de noroc din cadrul ONJN în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete. Disponibil aici.
[4] Disponibil aici.


Vasile Țiple

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale