Secţiuni » Arii de practică » Business » Construcţii
Construcţii
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Articole Business Construcții Fiscalitate Flux informații Opinii SELECTED
 1 comentariu

Moartea antreprenoriatului

4 august 2023 | Daniel UDRESCU
Daniel Udrescu

Daniel Udrescu

Microîntreprinderile cu cifra de afaceri de sub 500.000 euro reprezentau 85% din totalul companiilor românești care au depus bilanț la Registrul Comertului aferent anului 2017 angajând un numar total de persoane active de 1,2 milioane (2,4 angajați per companie).

Modificările propuse de guvern pentru microîntreprinderi sunt devastatoare planurilor de afaceri şi nu pot intra în vigoare în 2023 pentru că încalcă excepţia de la art. 4 alin. 2 din Codul fiscal, în sensul că nu se permite modificarea din Ordonanţa nr. 16/2022, pe durata anului.

Noţiunea de legiferare a Parlamentului a fost samavolnic preluată de Guvern.  Cele 3 puteri în stat sunt clare.  Judecătorul judecă, Parlamentul legiferează şi Guvernul administrează.  Codul fiscal spune: Prezentul cod se modifică și se completează “prin lege”, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. Noţiunea „prin lege” a fost pervertită, precum LGBT perverteşte noţiunea de creştin.

Ordonanţa nu poate să fie mai presus de lege. Codul fiscal spune că orice modificare fiscală intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.  În cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an și vor rămâne nemodificate cel puțin pe parcursul acelui an.

Iată propunerile pentru microîntreprinderi:

  • S-a introdus noţiunea de raporturi cu întreprinderi legate pentru limita prevăzută la alin. (1) lit. c) de 500.000 euro se verifică luând în calcul totalul veniturile realizate de aceasta, cumulate cu veniturile întreprinderilor legate. Adică plafonul pentru cele 3 societăţi este de 500.000 euro pentru toate 3 de la lit. h).  S-a făcut o trimitere la Legea nr. 346/2004 Articolul 4^4. 3) Sunt considerate întreprinderi legate și întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise la alin. (4) Întreprinderile între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care acționează de comun acord, sunt, de asemenea, considerate întreprinderi legate, dacă își desfășoară activitatea sau o parte din activitate pe aceeași piață relevantă ori pe piețe adiacente
  • S-au modificat plafoanele şi s-au introdus criterii noi, pentru cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor:

a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 300.000 lei inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:

  • realizează venituri peste 300.000 lei;
  • desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN:
    • 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator,
    • 5829 – Activități de editare a altor produse software,
    • 6201 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client),
    • 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5610 – Restaurante,
    • 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.,
    • 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor,
    • 6910 -Activități juridice, pentru activități ale notarilor și avocaților,
    • 8621 – Activități de asistență medicalăgenerală,
    • 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică,
    • 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Poate cel mai ascuns aspect este profitabilitatea microîntreprinderilor care le va transforma în impozit pe profit. Art 52 (1^1) În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 300.000 lei și o rată a rentabilității de peste 30%, calculată ca raport între profitul net și venituri totale, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care se înregistrează acest caz. 52 (561) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găsește în situația prevăzută la art. 47 alin. (2), suplimentar față de regulile prevăzute la alin. (5), limita fiscală privitoare la plafonul de 500.000 euro, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.

Trebuie să gândim că prin Ordonanta nr. 16/2022 s-a limitat numărul de microîntreprinderi deţinute de o persoană de la oricâte la 3 şi de la multiple plafoane de 1.000.000 de euro s-au redus la 3 de 500.000 euro.  Prin noua propunere, cele 3 plafoane de 500.000 euro s-au transformat intr-unul singur, care din 1% s-a transformat în 3% peste 300.000 lei şi dacă profitabilitatea este mai mare de 30% se transformă în impozit pe profit de 16%.

Dacă adăugăm şi creşterea de impozit pe dividend de la 5% la 8% apoi cu propunerea la 10% şi adăugăm şi plafonul de 36 de salarii la contribuţii, nivelul adevărat al microîntreprinderii este o capcană de 16% impozit pe profit, 10% impozit pe dividend şi 35% contribuţii la un plafon de 36 salarii minime.

Şi nu este tot.

Microîntreprinderile au fost folosite pentru domeniul imobiliar/construcţii. Conform proiectului, la  art. 500^1 (1) Sunt obligate la plata impozitului pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale, stabilit conform prezentului titlu, persoanele juridice și persoanele fizice autorizate potrivit legii care înstrăinează, prin vânzare, clădiri rezidențiale definite potrivit art. 453. Impozitul pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale se calculează, la prima vânzare, prin aplicarea unei cote de 5% asupra prețului de vânzare al fiecărei clădiri rezidențiale vândute.  La această modificare se măreşte cota de TVA de la 5% la 9% pentru locuinţele sociale la un plafon de până la 600.000 lei.

Consider că aceasta prevedere nu poate fi aplicata în 2023, pentru că încalcă excepţia de la art. 4 alin. 2 din Codul fiscal, în sensul că nu permite modificarea din Ordonanţa nr. 16/2022, pe durata anului.  Plafonul şi TVA au fost modificate de la 450.000 la 600.000, respectiv de la 19% peste 700.000, la 5% la 600.000 pentru o singură tranzacţie.

Prima vânzare în înțelesul alin. (1) reprezintă prima înstrăinare, prin vânzare, de la data încheierii procesului-verbal de recepţie finală în condiţiile prevăzute de lege.

Şi nu este tot. Un bloc are o valoare de peste 2.500.000 lei  Proiectul mai încarcă microintreprinderea şi cu impozitarea deținerii mai multor proprietăți imobiliare, care se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale comunicate de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei.

Şi ca să fie clar că ne aflăm în faţa unui furt, adunăm taxele la un bloc de 100 apartamente cu un venit brut de 75.000.000 lei:
Impozit pe profit 16% (25% profitabilitate = 15.000.000×16%= 2.400.000 lei),
Impozit pe dividende 15.000.000 – 2.400.000= 12.600.000×10% = 1.260.000 lei.  La această sumă se mai colectează contribuţii la plafonul de 36 de salarii minime.
Impozit pe tranzacţie la valoarea tranzacţiei 5% 75.000.000×5%= 3.750.000,
Impozit pe proprietate 1% din valoarea peste 2.500.000 lei (ex. La un bloc de 100 de apartamente cu preţ mediu de 742.500 lei/apartament = (75.000.000 -2.500.000)x1% = 725.000 lei).
TVA 75.000.000×19% = 14.250.000 lei, din care se scade TVA deductibil de 11.400.000 lei. Diferenţa este de 2.850.000 lei. Dacă vine ANAF mai dă jos si din TVA-ul deductibil.

Ce rezultă: persoana fizică primeşte un dividend de 11.340.000 lei – 19 apartamente şi statul primeşte 2.400.000+1.260.000+3.750.000+750.000+2.850.000 = 11.010.000.

Firma finanţează TVA deductibil de 11.400.000 lei, care trebuie luat în considerare în fluxul de numerar (Obţii 75.000.000 şi finanţezi de fapt 71.400.000 lei, pe durata proiectului).  Din 75.000.000 scoţi 60.000.000 costurile şi plăteşti statul cu 8.160.000 lei, adică după toate taxele şi impozitele rămân 11.340.000 lei (12.600.000-1.260.000) câştig, statul ia 72% direct.

De reţinut că manopera din costuri este de minim 40% la care statul mai ia 47%, adică 60.000.000×40%x47%= 11.280.000 lei indirect prin taxarea muncii, adică 100%.

Deci antreprenorul ia 11.340.000 lei şi la final statul ia 19.440.000 lei, adică 172%.

Dacă soliciţi TVA pe durata construcţiei ANAF îţi va tăia din dreptul de deducere pentru lipsa de formă. Este o practică.

Daniel Udrescu, CPA, ECJ, Auditor

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership