Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Articole Cyberlaw Opinii SELECTED

Adaptarea profesiei de avocat la realitățile Inteligenței Artificiale

8 august 2023 | Valeriu MINA
Valeriu Mina

Valeriu Mina

În ultima perioadă, a apărut în spațiul public o serie de articole privind schimbările pe care urmează să le aducă Inteligența Artificială (AI-ul) în avocatură și în activitatea de zi cu zi a profesioniștilor. Multe dintre acestea promovează o atitudine constructivă, calmă, dar altele creează o perspectivă ușor sumbră.

Ambele atitudini sunt normale. Este cunoscută rezistența umană la schimbările create de evoluția tehnologiei în general. Aceeași rezistență este naturală și în viața profesională. Dar această rezistență se manifestă îndeobște la început, urmând ca, treptat, schimbările să fie îmbrățișate de majoritate, mai ales de către cei care le înțeleg și realizează ce avantaje pot obține în urma utilizării acestora.

Având perspectiva unor schimbări inerente aduse de AI și privind în trecut, observ că profesia noastră, indiferent de modul de exercitare, a îmbrățișat dintotdeauna progresul, păstrându-și în același timp trăsăturile definitorii tradiționale.

Îmi amintesc că, la momentul debutului meu în profesia de avocat litigant, cu 17 ani în urmă, foloseam o versiune mai veche a Microsoft Office și construiam baze de date în Excel cu informații diverse, de la numele și datele de identificare ale clienților, la activitățile efectuate pe fiecare proiect în parte, la revistele de drept apărute, la numele cărților aflate în bibliotecă. O parte dintre aceste baze de date sunt utile și astăzi.

Și în urmă cu 17 ani aveam acces la programe legislative care redau fidel textul legii, modificările aduse acestuia, succesiunea temporală a acestor modificări etc și care ne permiteau căutarea jurisprudenței în baze de date anume create în acest scop.

Odată cu trecerea timpului și creșterea calității actului de justiție în general, aceste baze de date au devenit din ce în ce mai cuprinzătoare. Pe de altă parte, piața concurențială a determinat apariția mai multor furnizori de astfel de baze de date, culminând cu intervenția instanțelor de judecată care au decis să își publice propria jurisprudență pe website-ul oficial al Ministerului de Justiție.

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Servicii JURIDICE.ro

De asemenea, activitatea administrativă a formelor de organizare profesională a început să fie desfășurată cu ajutorul soft-urilor de tip CRM (Customer Relationship Manager) care permiteau păstrarea unor evidențe privind clienții, proiectele, veniturile aduse de acestea, cheltuielile aferente lor, orele facturabile prestate de avocați etc.

Uitându-ne retrospectiv în acești 17 ani, impactul schimbărilor aduse de tehnologie asupra modului de desfășurare a activității profesionale a fost unul semnificativ, însă aceste schimbări nu au fost atât de mari și de complexe încât să împiedice pe vreunul dintre confrații noștri să le folosească. Cu toții ne-am adaptat noilor realități și pentru simplul motiv că noi suntem cei care le-am determinat.

Spre exemplu, încă de la debutul bazelor de date de jurisprudență, am conștientizat necesitatea unui număr cât mai mare de hotărâri relevante, structurate și centralizate într-o platformă de căutare comprehensivă, ușor de folosit, intuitivă, dar și care să folosească un număr semnificativ de criterii de căutare.

Practic, modificările aduse instrumentelor informatice pe care le-am folosit în profesie au fost modelate după cerințele noastre, ale tuturor.

Nu exclud prezența printre avocați a celor care au fost mai reticenți la a utiliza astfel de instrumente pentru simplul motiv că acestea nu își dovediseră încă utilitatea.

Cert este că toate aceste instrumente au fost încet-încet încorporate în activitatea de zi cu zi, cu eforturi intelectuale și financiare mai mici sau mai mari. Iar acum, pare că ne-am descurca mult mai greu fără ele.

Sunt sigur că mulți dintre noi ne amintim cercetările juridice efectuate în Biblioteca Baroului sau în biblioteca proprie, mai ales în perioada de stagiatură. Cu toate acestea, suntem cu toții conștienți că mijloacele informatice dezvoltate în ultimii 15-20 de ani ne ușurează foarte mult munca, o îmbunătățește, o calibrează și ne permite să valorificăm eficient cea mai importantă resursă pe care o avem – timpul.

Am ajuns în prezent la o nouă etapă de evoluție tehnologică, anume Inteligența Artificială (AI), vădit diferită de cele descrise anterior. Dacă înainte vorbeam practic de digitalizare, în prezent vorbim de un software capabil să creeze silogisme proprii.

Puși în fața acestui nou fenomen si raportându-ne la cele constatate în trecut, ne punem o serie de întrebări, tot mai des rostite în diverse medii profesionale, inclusiv în cel al avocaturii: lumea noastră va fi modificată radical de apariția AI-ului, vom ajunge să fim înlocuiți de acesta în viitorul apropiat sau îndepărtat, cum se va schimba profesia noastră?

Nu putem răspunde în mod exhaustiv la astfel de întrebări, dar putem intui direcțiile spre care ne vom îndrepta în viitorul apropiat.

Prin raportare la experiența ultimilor 15-20 de ani, cred că, mai degrabă, AI se va dovedi un aliat puternic pentru avocați, aducând beneficii semnificative în eficiența și precizia muncii noastre, fiind greu de crezut că ne poate înlocui.

Ce putem face în prezent cu aplicațiile AI? Vom comenta în cele ce urmează chiar răspunsurile oferite de AI (ChatGPT) la această întrebare:

O cercetare rapidă. Inteligența artificială poate scurta considerabil timpul necesar pentru a aduna informații relevante din jurisprudență, legi și alte resurse legale. Astfel, avocații pot avea acces la studii de caz și analize complexe în doar câteva minute, economisind timp.

Dar, deocamdată există un dubiu: ne putem raporta doar la aceste rezultate? Poate că nu în totalitate. ceea ce ne va determina să facem o verificare suplimentară a rezultatelor obținute de AI pe care dorim să le folosim. Dar chiar și în acest caz, este evident că timpul alocat acestei activități se va diminua semnificativ.

Documentare și redactare eficientă

AI poate ajuta avocații să redacteze documente juridice mai rapid și mai precis. Sistemele bazate pe AI pot genera proiecte de documente, pe baza informațiilor furnizate de avocat, astfel minimizând riscul de omisiuni sau erori. Aceasta permite avocaților să-și concentreze atenția asupra aspectelor juridice complexe, în loc să piardă timpul cu formatarea sau redactarea repetitivă.

Este greu de crezut că un profesionist al avocaturii va avea la acest moment, dar și în viitorul apropiat, încredere într-un AI nepersonalizat pentru profesia noastră să redacteze cereri având în vedere gradul de personalizare și specificitate al documentelor juridice în general.

Sigur că și la acest moment există modele, mai ales pentru acele cereri care presupun o complexitate mai mică. Dar, de exemplu, am putea încredința AI-ului redactarea unei acțiuni întemeiate pe răspundere civilă contractuală? Bineînțeles că putem încerca, dar cât de mult timp ne va lua să îi oferim informațiile relevante construirii poziției noastre procesuale? Ne putem încredința că AI-ul va pune diagnosticul juridic corect, că va identifica toate prevederile contractuale pe care trebuie să ne întemeiem pretențiile?

Sunt de părere că la acest moment, e posibil să folosim mai mult timp să furnizăm informațiile necesare AI-ului decât să redactăm chiar noi acțiunea. Utilitatea AI-ului s-ar putea dovedi peste așteptări în ipoteza unui volum mare de cereri de același tip (de exemplu, în cazul unor plângeri contravenționale formulate pentru același client și pentru același tip de contravenție în puncte de lucru diferite din țară care ar atrage competențe teritoriale diferite).

Dar, pentru lucrările cu un caracter distinctiv, astfel cum sunt majoritatea, sunt înclinat să cred că nu vom câștiga nici timp, nici precizie dacă am folosi AI-ul astfel cum este el configurat în prezent.

Prognoze și recomandări avizate

Pe baza datelor istorice și a analizelor, AI poate furniza avocaților predicții cu privire la rezultatele posibile ale unui caz sau strategii juridice.

Nu sunt pe deplin convins că avem nevoie de astfel de predicții. Dacă ne raportăm la litigii, cred cu tărie că AI-ul nu poate intui soluția care urmează să fie dată într-un dosar având în vedere că cel mai mic element, cea mai ștearsă probă poate determina judecătorul, om și el și evident subiectiv, să încline balanța dreptății într-o parte sau alta.

Sunt de acord însă că, prin raportare la anumite tipologii de cazuri, AI-ul ne va putea oferi o direcție îndrumătoare.

Gestionarea eficientă a cazurilor

Un alt avantaj al AI pentru avocați este capacitatea de a gestiona și organiza mai eficient volume mari de date și informații legate de cazuri. Tehnologia poate ajuta la urmărirea termenelor limită, programarea ședințelor și gestionarea comunicării cu clienții. Astfel, riscul de a omite detalii importante sau de a întârzia în livrarea serviciilor juridice scade semnificativ.

CRM-urile, Outlook-ul și alte softuri pe care le folosim de ceva timp îndeplinesc deja aceste sarcini. Personal, prefer să dublez informația oferită de acestea cu propriile însemnări în agenda fizică.

Personalizarea relației cu clienții

Folosirea AI nu înseamnă că avocații ar trebui să renunțe la factorul uman în relația cu clienții. Mai degrabă, AI poate elibera timp prețios, astfel încât avocații să se concentreze pe identificarea unor soluții personalizate. Mai mult, capacitatea de a răspunde rapid la întrebările sau preocupările clienților prin intermediul unor chatbot-uri[1] inteligente poate îmbunătăți comunicarea între avocați și clienți.

Aceasta este una dintre cele mai sensibile perspective, anume gestionarea relației cu clientul prin intermediul AI-ului. Imaginați-va cum clienții noștri sau potențialii clienți care bat la ușa noastră vor fi întâmpinați, de exemplu, de un chat-bot precum suntem și noi întâmpinați de furnizorii de internet, telefonie mobilă, agenții de turism, spitale private etc. pe paginilor acestora de internet.

Poate un astfel de chatbot este adecvat relației cu un număr mare de clienți de la care te aștepți majoritar la sesizări de probleme tehnice, dar, în niciun caz nu ar trebui să înlocuiască, nici măcar parțial, relația personală dintre avocat și client. Trecând de factorul uman, subiectiv, un astfel de chatbot ar putea răspunde unor întrebări standard în locul avocatului, fiind alegerea fiecăruia dintre noi în ce măsură implementăm o astfel de soluție în viitor.

În plus, avocatul este singurul responsabil de conexiunea umană cu clienții săi. Empatia și capacitatea de a înțelege nevoile specifice clienților sunt calități umane esențiale în profesia de avocat. Iar, AI-ul nu are abilitatea de a simți emoții sau de a se conecta cu oamenii, ceea ce poate face diferența în procesul de luare a deciziilor și în oferirea suportului emoțional necesar clienților.

Desigur, sunt multe alte argumente care pledează în favoarea teoriei conform căreia AI-ul nu poate înlocui avocatul, mai ales pe cel autentic, dedicat profesiei și clienților săi, care înțelege că o parte foarte importantă a succesului său constă în gestionarea relației cu clientul. Dar, această opinie nu își propune să le epuizeze pe toate.

Însă, devine din ce în ce mai clar că AI-ul urmează să fie încorporat în activitatea noastră profesională, cu pași treptați, cu prudența și reticența caracteristică naturii umane, pentru a ne ușura munca, dar și pentru a ne menține competitivi. Iar, limitele urmează să fie stabilite de noi, în funcție de personalitatea și specializarea fiecăruia, de gradul de repetitivitate a acțiunilor sale ș.a.

Așadar, să avem o atitudine constructivă, căci viitorul profesiei de avocat rămâne totuși al nostru și nu poate fi decât din ce în ce mai bun!


[1] Prin chatbot înțelegându-se: program sau o formă de inteligență artificială care desfășoară/participă la conversații prin diferite metode precum analiză sau text.


Avocat Valeriu Mina, Partener NNDKP

Citeşte mai mult despre , , , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership