Șomlea și Asociații sesizează Camera Deputaților și Avocatul Poporului în legătură cu gravele nereguli strecurate în etapa reexaminării de către Senat a Proiectului de lege de modificare a Legii Spațiilor Verzi (Legea nr. 24/2007)
27 mai 2021 | JURIDICE.roI. OBIECTUL SESIZĂRILOR
1. Din forma adoptată de Senatul României, în data de 27.04.2021, ca urmare a Cererii de reexaminare formulate de Președintele României, în mod inexplicabil și nejustificat a fost eliminată o prevedere din legea trimisă spre promulgare, deși prevederea respectivă nu a făcut obiectul Cererii de reexaminare formulate de Președinte.
2. Concret, din forma adoptată de Senat în cadrul reexaminării, au fost eliminate dispozițiile art. 14 alin. 13: „Terenurile înscrise în cartea funciară ca fiind în categoria curţi-construcţii, terenuri ce se află în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, nu pot fi inventariate sau declarate ca spaţii verzi, în sensul legii, decât după îndeplinirea procedurii de expropriere conform legislaţiei în domeniu”, fără ca reexaminarea acestei prevederi să fi fost solicitată de Președintele României.
3. Astfel, în procesul de reexaminare, Senatul României a încălcat limitele sesizării definite prin Cererea de reexaminare, aspect ce reprezintă o încălcare a art. 77 alin. (2) din Constituția României, precum și a jurisprudenței Curții Constituționale a României (Decizia nr. 355/2007, Decizia nr. 30/2016, Decizia nr. 355/2018).
II. LIMITELE REEXAMINĂRII. JURISPRUDENȚA CURȚII CONSTITUȚIONALE
4. Potrivit art. 77 alin. (2) din Constituția României: „Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii”, prevedere în legătură cu care, Curtea Constituțională a reținut următoarele:
– „Examinând aceste susţineri prin raportare la dispoziţiile art.77 alin.(2) din Constituţie, potrivit cărora „Înainte de promulgare Preşedintele României poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii”, Curtea constată că din textul constituţional rezultă că Parlamentul ar urma să reexamineze doar textele indicate de Preşedintele României” (Decizia nr. 355/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 11 mai 2007);
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
10 septembrie ⁞ Corpus et Animus - Funcția juridică & Consilierii juridici bancari în lumina Regulamentului BNR nr. 8/2024
12 septembrie ⁞ Start Curs Expert Achiziții Publice 2024
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
– „Atât doctrina de specialitate, cât și jurisprudența Curții Constituționale (a se vedea în acest sens Decizia nr.355 din 4 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.318 din 11 mai 2007, sau Decizia nr.1 din 14 ianuarie 2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.82 din 2 februarie 2015) sunt în sensul că limitele sesizării Parlamentului pentru reexaminarea legii sunt definite de cererea de reexaminare (Decizia nr. 30/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 16 februarie 2016);
– „Procedura legislativă de reexaminare a unei legi este o procedură specială prin care se redeschide procedura parlamentară numai pentru criticile formulate de Președintele României” (Decizia nr. 355/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 26 iulie 2018).
III. CONCLUZII
5. Fără a pune în discuție dreptul de legiferare ce aparține Parlamentului, considerăm că retragerea, în cadrul reexaminării unei legi, a unei prevederi anterior adoptate de Parlament și trimise spre promulgare Președintelui, fără ca acea prevedere să fi făcut obiectul Cererii de reexaminare sau fără să existe o legătură cu aceasta, ce ar impune o corelare tehnico-legislativă, este incompatibilă cu Constituția României.
6. Șomlea și Asociații a sesizat Camera Deputaților și Avocatul Poporului în legătură cu gravele nereguli strecurate în etapa reexaminării de către Senat a Proiectului de lege de modificare (PL-x nr. 668/2018) a Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor.
7. Pe această cale, Șomlea și Asociații adresează o invitație deschisă tuturor avocaților, indiferent de forma de organizare, dar și oricăror persoane sau organizații interesate, de a se alătura demersului promovat.
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |