« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii

Digitalizarea și simțurile notarului public
04.11.2020 | Dragoș ȘĂRBAN

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Dragos Șărban

Dragos Șărban

Procedurile prevăzute de legiuitor în Legea nr. 589/2004 sunt dintre cele mai simple, în cazul unora dintre ele nefiind obligatorie nici măcar identificarea, stabilirea domiciliului și capacității persoanei care solicită îndeplinirea procedurii, așa cum este cazul legalizării copiilor și a dării de data certă. Acestea sunt premise ale faptului că legiuitorul a dorit să vină în sprijinul cetățenilor și a spațiului destinat profesioniștilor acordând posibilitatea ca aceștia să nu se mai deplaseze pentru câteva chestiuni mai mărunte.

Cu toate acestea, legea nu este încă aplicabilă în România nici la acest moment dintr-o suită destul de largă de motive, solicitările privind securitatea fiind dintre cele mai complexe deși avem proceduri notariale care nu presupun riscuri – o rezervă există totuși la eliberarea de duplicate și cu privire la alte operațiuni care ar implica necesitatea identificării solicitantului, unde putem avea probleme practice, fapt ce face ca obținerea autorizațiilor să fie neatrăgătoare.

Pași spre direcția digitalizării administrației publice s-au propus în țara noastră în anul 2015, când a fost adoptată HG nr. 245/2015 pentru aprobarea Strategiei naționale privind Agenda Digitală pentru România 2020.

Personal, în activitatea notarială utilizez cel mai des serviciile puse la dispoziție prin platforma e-guvernare pentru obținerea certificatelor de atestare fiscală. Totuși instituțiile din administrația locală înscrise precum și operațiunile pe care le putem efectua nu sunt foarte multe, nu există o uniformitate în acest sens însă, în astfel de situații putem comunica cu celelalte instituții prin e-mail. Așadar, as spune că un pas înainte a fost făcut la nivelul autorităților locale, doar că e un pas de elev de gimnaziu mai degrabă, care poartă mărimea 35, decât a unui adult care poartă măcar 40.

Digitalizarea creează oportunități, dar implică și riscuri, iar fiecare demers în direcția dezvoltării informatice a activității notariale e nevoie să fie atent gândit și întreprins, astfel încât să nu aducă în niciun fel atingere nivelului de încredere, de seriozitate și de profesionalism pe care notariatul public are datoria de a-l prezenta în activitatea de zi cu zi.

Din perspectivă internațională, la nivelul Uniunii Internaționale a Notariatului s-a constituit un grup de lucru pe tema digitalizării, care analizează din toate perspectivele impactul pe care îl are implementarea unor astfel de proceduri la cele 89 de notariate membre din lume iar reprezentați ai notariatului român aduc la masa discuțiilor perspectiva experienței naționale. Cea mai recentă întâlnire pe tema digitalizării profesiei a fost Forumul privind actul autentic electronic, care a avut loc la Paris, pe 5 februarie 2020. Inițiativa a aparținut notariatului francez, care, la acea dată, se pregătea să treacă de la actul electronic la distanță, în care fiecare parte trebuie să fie însoțită de propriul notar, la un sistem în care să se poată semna acte notariale electronice, prin videoconferință, direct între notar și client.

Personal, nevoia digitalizării la nivelul profesiei de notar public cred că trebuie să continue prin:

modernizarea relației cu autoritățile implicate în procedura autentificării actului notarial, aspect esențial în timpul de reacție pe care notarul public îl poate avea în relația cu beneficiarii actelor;

asigurarea unor platforme care să permită notarului public îndeplinirea obligațiilor pe care le are înainte și ulterior îndeplinirii actului, precum îndeplinirea procedurilor privind publicitatea; putem avea în vedere posibilitatea obținerii extraselor de carte funciară ori a îndeplinirii altor operațiuni și după ora 14 și chiar și în week-end.

dezvoltarea de mijloace de autentificare a actelor la distanță. La acest moment nu avem nimic în funcțiune pentru această activitate, care presupune modificarea cadrului legislativ în primul rând.

Consider că securitatea obținerii unui consimțământ valabil este esențială pentru securitatea circuitului civil pentru că trebuie să nu fie viciat sub nicio formă, de la eroare, dol, violență la existența aflării sub influența unor substanțe.

Cred în continuare că notarul public trebuie să întâlnească persoana și să o observe prin propriile simțuri în fața sa, pentru că dacă o platformă nu garantează o comunicare securizată între notarul public și solicitant poate genera antecedente devalorizante pentru viitor.

Notarul public luând contact direct cu persoana, se dă aplicabilitate a ceea ce se numește în limbaj plastic fler. În acele momente notarul public își dă seama dacă persoana este sau nu constrânsă în vreun fel anume, dacă a înțeles consecințele actului și dacă are ceva să-i ascundă notarului public.

Aș putea totuși vedea ca diverse declarații să poată fi încheiate la distanță și, în principiu, actele unilaterale. Nu aș vedea totuși aplicabil în cazul testamentului, pentru că dolul prin captație ar putea să-și facă simțită prezența mai mult decât am putea anticipa. De altfel, în Legea nr. 589/2004 ar putea fi introduse (1) o procedură care să dea posibilitatea conversiei actelor, pentru ca orice act întocmit pe hârtie să poată circula în format electornic și invers; (2) de asemenea, putem vorbi și de posibilitatea emiterii încheierii privind verificările în materie succesorală din procedura administrativă; (3) actele pe care le autentifică notarii publici în vederea constituirii unei societăți; (4) încheierile de îndreptare a erorilor materiale.

Actele mari, care presupun exercitarea unor drepturi de dispoziție le-aș vedea cel mult încheiate prin prezența fiecărei părți la distanță dar prezente la un notar public iar comunicarea să se facă direct printr-un canal al notarilor publici respectivi.

Notar stagiar Dragoș Șărban

* Opinie susținută în legătură cu dezbaterea Un fel de E.T.: Notarul IT, ediția 402, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Cuvinte cheie: , , ,
Secţiuni: Articole, Cyberlaw, Notari, Opinii, SELECTED TOP LEGAL, VARIA (alte surse) | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD