Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Interviuri

Ioana Vieru: În UiPath ideile de automatizare ne vin când trebuie să facem lucruri de volum sau care nu ne plac
30.10.2020 | Alina MATEI

JURIDICE - In Law We Trust
Alina Matei

Alina Matei

Ioana Vieru

Ioana Vieru

Alina Matei: Mulțumesc, Ioana Vieru, Global Corporate Vice-President, UiPath, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. UiPath acum, NNDKP acum nu foarte multă vreme. S-o luăm pe rând, Ioana. Ce provocare ți-ai ales cu Dreptul?

Ioana Vieru: Ce m-a provocat pe mine să aleg Dreptul a fost să ajung să “echipez” oamenii de afaceri cu acele instrumente juridice necesare pentru a le eficientiza business-ul și viața. Totodată, mi-am dorit să le vin în ajutor pentru a îi împiedica să ajungă la litigii/dispute sau în orice caz să își reducă cât mai mult riscul din acest punct de vedere.

Această dorință a avut la bază și o experiență personală: un litigiu comercial destul de important pe care tatăl meu l-a pierdut când eu aveam 14 ani. Tot timpul m-am gandit că dacă tatăl meu ar fi avut acest tip de ajutor sau sfat când a pus bazele parteneriatului său de afaceri, nu ar fi ajuns la litigiu și în niciun caz nu l-ar fi pierdut. În toți cei aproximativ 10 ani cât am lucrat în practica de M&A la NNDKP am avut acest lucru în vedere și, uitându-mă acum în spate, îmi dau seama că am avut succes cu acest demers pentru că, de exemplu, am pus bazele juridice a multor parteneriate de succes între antreprenori români și companii străine – și nu numai – în așa fel încât în cazul unor situații cu potențial litigios lucrurile să fie clare și soluționabile cât mai rapid (de exemplu prin pregătirea de acorduri între acționari, prin identificarea și calificarea corectă a riscurilor în tranzacții și includerea unor garanții și mecanisme funcționale de a soluționa posibilele dispute între părți, etc).

Și ca să dau și o altă nuanță răspunsului: cred ca pot spune că Dreptul a fost provocarea potrivită mie. Ca fiecare dintre noi, am avut momente în care m-am întrebat dacă asta este ceea ce vreau să fac, dacă mă reprezintă, dacă mă împlinește, dacă aș vrea să fac altceva. Iar cu excepția ultimei întrebări, răspunsul la celelalte a fost afirmativ de fiecare dată.

Alina Matei: Cum a fost etapa studenției? Materia care nu ți-a plăcut deloc, deloc, care a fost?

Ioana Vieru: Plină. Cred că acesta ar fi adjectivul potrivit pentru a califica etapa studenției și viața mea în general de altfel. În special perioada actuală. Dar sa revenim la perioada facultății sau mai bine spus a facultăților pentru a va explica un pic mai bine de ce spun că a fost o perioadă plină. Am urmat în paralel cu Facultatea de Drept a Universității București și cursurile Colegiului Juridic Franco-Român/ Universității Paris 1 Pantheon –Sorbonne, precum și cursurile Facultății de Științe Politice din cadrul SNSPA. Iar pentru primele șase luni de studenție, am mers și la cursurile altor facultăți la care intrasem (sociologie, administrarea afacerilor, relații internaționale economice și altele). Voiam să “gust” din toate și să înțeleg ce mi se potrivește în plus față de Drept.

Prin urmare, în perioada studenției, alergam continuu de la un curs la altul, de la o facultate la alta, iar la finalul anului I știu că am avut un moment în care mi-am dat seama că cele trei alegeri academice se completau foarte bine și promiteau mult: Dreptul era baza, fundația, peste care venea formarea de la Colegiul franco-român, care, deși era tot o formare juridică, urma o metodă diferită, care m-a învățat să sintetizez, să procesez, să coroborez. Cursurile Facultății de Științe Politice mi-au deschis alte perspective și, deși nu am apucat să valorific pe deplin până în acest moment cunoștințele acumulate în această direcție, cred că niciodată nu este prea târziu.

Legat de materia care nu mi-a plăcut deloc, deloc, chiar m-am gândit, de mai multe ori, la această întrebare și am inventariat toate materiile pe care le-am parcurs în facultate; dar, deși poate sună banal, nu am o materie care să nu îmi fi plăcut deloc. Am materii care m-au “prins” mai mult, altele mai puțin, dar nu este o materie care să nu îmi fi plăcut deloc.

Alina Matei: Cum a modificat drumul tău în viața avocatura?

Ioana Vieru: În primul rând, m-a modelat pe mine, ca om: mi-a dezvoltat și potențat latura analitică, m-a învățat să am răbdare, să fiu mai puțin impulsivă, dar totuși spontană, să lucrez în echipă, să accept părerile celorlalți, să îmi identific și recunosc limitele, dar și să am încredere în mine și în forțele mele proprii.

În al doilea rând, a adus în viața mea niște oameni extraordinari, am fost înconjurată permanent de oameni de la care am avut lucruri de învățat, atât lucruri legate de profesie, cât și lucruri legate de viață, oameni inteligenți, cu viziune, dar în același timp cu picioarele pe pământ, atât printre colegii mei, cât și printre clienții cu care am lucrat; iar cu o parte s-au legat frumoase relații de prietenie pe care le cultivăm și astăzi.

În al treilea rând, având în vedere ce tip de avocatură am făcut și încă fac – M&A la NNDKP și acum in-house corporate la UiPath – mi-au fost deschise orizonturile într-un mod în care nu credeam că este posibil când am ales această cale. La NNDKP aveam tot timpul “pe masă” cel puțin două-trei dintre cele mai importante tranzacții despre care presa scria constant; în zece ani de zile, am redactat și consolidat rapoarte de due diligence pe societăți din aproape toate industriile – și, deși, într-adevăr, focusul era pe partea juridică, era un exercițiu foarte interesant și din alte puncte de vedere pentru că era nevoie și de înțelegerea funcționării business-ului pentru a identifica și califica riscuri corect; pe de altă parte, consolidarea rapoartelor de due diligence și coordonarea tranzacțiilor implicau cunoașterea nu doar a aspectelor de corporate – care a fost și este unul dintre domeniile mele de referință – ci a tuturor celorlalte domenii de drept implicate în analiza de due diligence (proprietate intelectuală, contracte, protecția datelor cu caracter personal, dreptul concurenței, dreptul muncii, etc). Acum la UiPath, “cursa” continuă prin faptul că ocup o poziție globală, ceea ce înseamnă că lucrez cu oameni din toată lumea, atât în echipa mea cât și în afara echipei; în al doilea rând, domeniul pe care îl conduc este mult mai larg decât mi-am imaginat la început – să spunem doar că in-house corporate e diferit de corporate în casa de avocatură și voi detalia mai jos; în final, pe lângă corporate, s-au mai adăugat funcției pe care o conduc și alte arii de-a lungul timpului: dreptul muncii, compliance, litigii, concurență.

Alina Matei: 10 ani într-un loc, și încă ce loc, la NNDKP cred că oricine și-ar dori să lucreze, nu e de ici de colo. Sunt convinsă că nu a fost lesnicioasă plecarea. Un top 3 al celor mai frumoase amintiri, victorii.

Ioana Vieru: Ca avocat de consultanță în M&A, cele mai frumoase momente erau cele în care după zile (și nu de puține ori și nopți) de negocieri, redactări de contracte și replieri de poziții și strategii semnam documentele tranzacției și sărbătoream împreuna cu clientul, primeam mesaje de apreciere și mulțumiri. Erau momentele care mă împlineau și mă încărcau atunci când mă simțeam copleșită. Un alt moment de care îmi amintesc și pe care l-am putea invententaria la capitolul victorii profesionale ar putea fi momentul în care în primul meu an de stagiatură am consolidat primul meu raport de due diligence – avea “doar” 300-400 de pagini și eram tare mândră de rezultat. Ori momentele în care clienții îmi apreciau munca – fie în mod direct, fie indirect, de exemplu solicitând să fiu implicată personal în anumite proiecte – erau minunate.

Însă dacă e să mergem din zona de victorii profesionale în zona de cele mai frumoase amintiri, acestea au implicat de fiecare dată situații ori momente împreună cu colegii mei: fie că era vorba de stat târziu la birou și aveam momente în care râdeam și ne bucuram de moment, fie că era vorba despre discuțiile juridice în care făceam analogii amuzante ca să mai relaxăm atmosfera, fie că făceam schimb de sarcini și ne ajutam reciproc.

Deci da, am fost o norocoasă și sunt recunoscătoare pentru anii NNDKP, atât pentru partea de experiență profesională, formare umană, bagaj de cunoștințe, cât și pentru oamenii minunați cu care am lucrat și care au făcut ca momentele grele să fie ușoare ori sarcinile imposibile să pară posibile. Eu întotdeauna am simțit că dacă am oameni valoroși în jurul meu, putem muta munții din loc împreună. Și da, plecarea nu a fost lesnicioasă deloc, tocmai din acest motiv, al oamenilor minunați pe care i-am lăsat în urmă.

Alina Matei: Care au fost impresiile după prima săptămână la UiPath?

Ioana Vieru: Îmi amintesc pe de-o parte că eram copleșită de cantitatea de informații noi, de oameni noi, de procese, de cât de avansate și integrate erau toate sistemele folosite în UiPath. Și că mi se părea un salt imens, aveam așteptarea să nu fie chiar atât de diferit, gândindu-mă că tot o poziție de avocat este. În același timp însă, sentimentul de anxietate, de nou și de copleșire se amesteca cu un sentiment de siguranță dat de oamenii din jur care erau atât de drăguți și inteligenți și care au făcut ca adaptarea mea să se întâmple fără să îmi dau seama.

Și ca să înțelegeți puțin de ce vă spun că am fost copleșită și că a fost un salt imens, o să vă povestesc câteva momente de care îmi amintesc și acum de parcă s-ar fi întâmplat ieri. Îmi amintesc că voiam să știu structura corporate a grupului UiPath și un coleg mi-a spus: hai să-l întrebăm pe Robottorney, iar eu credeam că nu am auzit bine. Am întrebat cine e Robottorney și mi-a spus ca e robotul nostru care are răspunsuri la toate întrebările de genul ăsta și nu numai – și așa a fost :). Îmi mai amintesc foarte bine primele videoconferințe cu colegii din echipa mea din SUA, din Olanda sau din India și că am realizat faptul că din acel moment trebuia să fiu atentă și la diferențele culturale și că este mult mai greu să inspiri și să menții spiritul de echipă când oamenii sunt la mii de kilometri distanță și pe cele mai diferite fusuri orare, provenind și din culturi diferite.

Un alt lucru pe care mi-l amintesc din prima săptămână este faptul că am realizat că funcția de corporate în companie însemna mult mai mult decât am estimat eu inițial și mi-am dat seama cât de important este că practica de M&A din NNDKP mi-a oferit expunere la dreptul muncii, aspecte de reglementare, legislație specială din diverse arii, aspecte de litigii, dreptul concurenței și multe altele cu care m-am intersectat în UiPath.

Cred că concluzia cu care am rămas după prima săptămână a fost că nu mă voi plictisi niciodată în UiPath având în vedere: ritmul de creștere, faptul că este o poziție globală ce presupune interacțiuni cu toate țările din lume, faptul că aria de corporate de fapt subsumează undeva la 8 domenii / arii de drept pe care le gestionăm și nu în ultimul rând având în vedere domeniul de activitate al UiPath care este unul al inovației / tehnologiei, tehnologie pe care o folosim și noi în echipa de legal în fiecare zi.

Alina Matei: Ce presupune job-ul tău? Cum sunt colegii?

Ioana Vieru: Jobul meu presupune în primul coordonarea unei echipe de oameni minunați cu ajutorul cărora ne ocupăm de următoarele domenii: (a) corporate și M&A – avem grijă de toate cele 36 de entități UiPath din toată lumea precum și de “poza” grupului, ne ocupăm de achizițiile de către UiPath a altor companii, de rundele de finanțare pe care le-a avut UiPath, de contractele și relațiile intra-grup, precum și de multe alte aspecte ce țin de funcționarea de zi cu zi a întregului grup; (b) dreptul muncii – ne asigurăm că grupul UiPath respectă legislația muncii în toate țările în care avem prezență (direct sau indirect), pregătim și implementăm global politicile și procedurile necesare pentru salariații noștri, foarte pe scurt, ajutăm cu partea de legal departamentul de Resurse Umane în toate demersurile acesteia, (c) aspecte de reglementare –faptul că activăm în zona IT ar putea conduce la ideea că acest domeniu ar trebui sa fie relativ ușor de gestionat; realitatea însă contrazice acest fapt având în vedere că: UiPath este deținută în final de un holding din SUA (unde avem de altfel și pozițiile cheie din companie și desfășurăm și activitatea principală), ceea ce face aplicabilă legislația din SUA cel puțin pe anumite arii destul de importante – controlul investițiilor străine, controlul exporturilor, corupție și spălare de bani, etc; în al doilea rând, avem prezență semnificativă în țări cu legislație extrem de specifică și diferită de cea europeană și chiar americană, cum ar fi India sau Japonia; în al treilea rând, creșterea exponențială pe care a cunoscut-o și o cunoaște UiPath și direcția spre care ne îndreptăm presupun maturitate maximă din acest punct de vedere.

Totodată, jobul meu presupune: interacțiune cu 3 continente diferite în fiecare zi, cu 3-4 domenii și problematici diferite în fiecare zi, acces la cele mai inovative proiecte în domeniul tech, mândrie că suntem promotorii a multor inițiative interesante, în special în perioada pandemiei, dar nu numai, mândrie că ajutăm fundația UiPath Foundation să își îndeplinească misiunea de a veni în ajutorul copiilor în ceea ce privește accesul la educație.

Alina Matei: UiPath e o companie de tehnologie. Echipa de legal cât de pricepută la tehnologie trebuie să fie?

Ioana Vieru: Suntem destul de pricepuți la tehnologie într-adevăr, dar nu neapărat pentru că trebuie ci pentru că din momentul în care vezi cât de mult îți poate schimba viața automatizarea sarcinilor plictisitoare, administrative sau de volum, îți dorești să înveți din ce în ce mai mult despre asta pentru a extinde domeniul de aplicabilitate și a face rost de mai mult timp liber. Iar procesul de învățare nu este atât de complicat cum mi-aș fi imaginat eu inițial; tot timpul m-am considerat o persoana atehnică și aveam o oarecare anxietate legată de expunerea la tehnologii noi. Însă în UiPath am urmat câteva module care explică produsul – soft-ul de automatizare – și cum funcționează și am fost atentă la discuțiile colegilor din departamentul de “creație” și în curând mi-am dat seama că știu mai multe decât credeam vreodată că voi ști în acest domeniu. Iar acum mă pricep destul de bine să identific zonele care pot fi automatizate din legal sau chiar din casele de avocatură și să recomand produsul de automatizare potrivit.

Alina Matei: Roboții care vă ajută au nume? Care este limitarea lor?

Ioana Vieru: Da, toți au nume, unii au nume mai inspirate – de exemplu Robottorney – altora le căutăm nume mai interesante și până atunci folosim o denumire sugestivă pentru ceea ce fac, de exemplu: Contracting Robot, Regulatory Robot, GDPR Robot, Export Control Robot, etc.

Limitările sunt mult mai puține decât mi-am imaginat inițial sau altfel spus ceea ce consideram inițial a fi limitări, au fost aspecte rezolvate pe parcurs, de exemplu reticența oamenilor din aria dreptului de a utiliza un proces automat; limitare care dispare rapid atunci când le arați colegilor sau foștilor tăi colegi cum funcționează platforma UiPath și cât de mult îi poate ajuta în activitățile de zi cu zi.

Pe de altă parte, există într-adevăr și limitări reale, de exemplu roboții noștri nu pot să înlocuiască factorul uman, acel simț business oriented care te ajuta să rezolvi o problemă specifică într-un mod pragmatic și eficient.

Alina Matei: UiPath a dezvoltat roboți pentru firme de avocatură. Are în plan să se îndrepte spre instanțe/parchete? Grefierii cred ca ar fi cei mai fericiți.

Ioana Vieru: Într-adevăr am dezvoltat roboți pentru casele de avocatură dar am și oferit o parte din roboții deja folosiți de noi, întrucât au prezentat interes și pentru casele de avocatură. Probabil că unul dintre demo-urile care au avut cel mai mare succes în rândul caselor de avocatură este cel care se referă la automatizarea introducerii timpilor în diversele sisteme folosite de fiecare casă de avocatură. De obicei, în UiPath ideile de automatizare ne vin când trebuie să facem lucruri de volum sau care nu ne plac și cred ca așa ne-a venit și această idee. Ca avocat în casa de avocatură, îmi amintesc că unul dintre momentele cele mai puțin plăcute erau acelea în care trebuia să recapitulam activitatea din săptămâna anterioară și să introducem în sistem descrierea tuturor activitatilor întrucât acestea reprezintă baza emiterii facturilor pentru clienți. Prin urmare, pe cât de neplăcută poate fi această activitate repetitivă și de volum pentru avocați, pe atât de importantă este pentru casele de avocatură și pe atât de important este ca informațiile introduse să fie corecte si complete. Robotul pe care l-a creat UiPath automatizează această activitate în sensul că preia din e-mailuri, din calendar și din sistemele de document management ale caselor de avocatură descrierea activităților desfășurate de avocați și le introduce în sistemul care ține evidența timpilor / activităților. Evident că încă este nevoie de o revizuire finală și de către avocat și că pentru ca automatizarea să poată funcționa este necesară respectarea unor reguli de denumire a e-mailurilor, a intrărilor din calendar, uneori de crearea unor template-uri în sistemul de “time tracking”. Ne gândeam inițial că toate acestea vor face ideea mai puțin populară și poate așa a și fost la început; însă, acum, casele de avocatură care au implementat toată această “curățenie preliminară” ne sunt recunoscătoare și ne explică cât de mult îi ajută și din alte puncte de vedere. De exemplu, unul dintre partenerii de M&A din casele de avocatură globale ne povestea că revizuia facturi care aveau sute de pagini de intrări de timpi în proiecte multi-jurisdicționale pe care le coordona – de exemplu erau cazuri în care erau implicate birourile locale din poate 15-20 de țări – iar fiecare birou avea propriile reguli de denumire a activităților ceea ce putea face ca aceeași activitate să fie descrisă în poate zece moduri diferite, confuzând destul de mult partenerul care revizuiește. Acest tip de probleme – și multe altele sunt rezolvate prin implementarea unor reguli de genul celor de mai sus.

Legat de folosirea automatizării în activitatea instanțelor/parchetelor, ce putem spune este că UiPath este din ce în ce mai prezent și în zona publică sau altfel spus că deschiderea dinspre zona publică spre automatizare și digitalizare este din ce în ce mai mare. Așadar, probabil că este doar o chestiune de timp pană vom ajunge și la acest sector și la activitatea grefierilor. Ce mai pot spune este că activitatea grefierilor este una dintre activitățile cu cel mai mare potențial de a fi automatizate având în vedere volumul mare de date și informații. Digitalizarea și automatizarea în această zonă ar putea ajuta și când vine vorba despre accesul la documentele unui dosar – pentru că trecând la forma electronica a acestora s-ar putea accesa mult mai ușor și de la distanță și s-ar putea ușura și comunicarea actelor de procedură. Iar ca să răspundem și îngrijorărilor legate de imutabilitatea documentelor dintr-un dosar și legate de sensibilitatea datelor ne punem conecta și cu zona de blockchain care poate completa perfect acest peisaj.

Nu în ultimul rând, aș vrea să clarific faptul că software-urile de automatizare nu sunt create ori menite pentru a înlocui oamenii sau pentru a îi lăsa fără slujbe, ci este vorba despre a elibera timpul oamenilor prin automatizarea sarcinilor de volum și a le permite să se concentreze pe activitățile generatoare de valoare. În acest sens, strategia UiPath de legal automation are la bază conceptul următor “Un robot pentru fiecare avocat”. Cred că am putea foarte bine să adaptăm conceptul și să creăm un “Un robot pentru fiecare judecător sau grefier.”

Alina Matei: Cea mai importantă lecție de viață pentru tine care a fost?

Ioana Vieru: Că nu este nimic mai important decât oamenii cu care ne înconjurăm. Cele mai frumoase lucruri le-am creat pentru că am lucrat împreună cu oameni talentați și inteligenți. Dificultățile le-am depășit întotdeauna mai ușor împreună. Tot împreună am învățat să râdem chiar și în momentele dificile și să avem o atmosferă frumoasă și pozitivă în jurul nostru în cea mai mare parte a timpului. Eu am fost foarte norocoasă din acest punct de vedere pentru că viața mi-a scos tot timpul în față oameni de la care am avut foarte multe de învățat și împreună cu care am realizat lucruri foarte frumoase.

Alina Matei: Un mesaj, te rog, pentru cititorii J.

Ioana Vieru: Să fie cât pot de deschiși la tot ceea ce înseamnă zona de tehnologie pentru că este viitorul. Și nu mă refer doar la zona de automatizare ci la ideea de digitalizare în general, la zona de blockchain, la proiecte ale unor vizionari precum Elon Musk. Cred că sunt în acest moment niște piese dintr-un puzzle care se construiesc separat și care atunci când se vor uni vor avea un impact major asupra noastră și va începe o nouă eră. Și cred că ar trebui să fie misiunea fiecăruia dintre noi de a ne educa și instrui continuu chiar și în afara zonelor de confort în care acționam de zi cu zi și de a ne adapta cunoștințele și gândirea juridică acestei noi realități.

Alina Matei: Mulțumesc pentru că ai stat de vorbă cu mine!

Ioana Vieru: Mulțumesc și eu pentru interviu și pentru întrebări!



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.