Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Recomandarea (UE) 2020/1595  a Comisiei privind strategiile de testare vizând COVID-19, inclusiv utilizarea testelor rapide de detecție a unui antigen
01.11.2020 | Elena ALBU

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 360/43 din 30 octombrie 2020, a fost publicată Recomandarea (UE) 2020/1595  a Comisiei din 28 octombrie 2020 privind strategiile de testare vizând COVID-19, inclusiv utilizarea testelor rapide de detecție a unui antigen.

Pandemia de COVID-19 reprezintă în continuare o amenințare gravă la adresa sănătății publice. După cum se subliniază în Comunicarea Comisiei Europene privind pregătirea pe termen scurt a UE în materie de sănătate în cazul apariției de noi focare de COVID-19, strategiile de testare solide și capacitățile de testare suficiente sunt aspecte esențiale ale pregătirii și reacției în fața COVID-19, permițând detectarea timpurie a persoanelor potențial infecțioase și asigurând vizibilitate în ceea ce privește rata infecțiilor și transmiterea acestora în cadrul comunităților. În plus, aceste strategii reprezintă o condiție prealabilă pentru o identificare adecvată a contacților, pentru a limita răspândirea prin izolarea rapidă.

În conformitate cu articolul 168 alineatul (7) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, definirea politicii de sănătate, precum și organizarea și aplicarea măsurilor de sănătate rămân în sfera competențelor naționale. Prin urmare, statele membre ale UE au responsabilitatea de a decide cu privire la elaborarea și punerea în aplicare a unor strategii de testare pentru depistarea COVID-19, luând în considerare situațiile epidemiologice și sociale ale țărilor.

Prezenta recomandare stabilește orientări pentru țări cu privire la elementele esențiale care trebuie avute în vedere pentru strategiile de testare naționale, regionale sau locale.
În particular, recomandările se referă în mod predominant la domeniul de aplicare al strategiilor de testare vizând COVID-19, la grupurile care trebuie testate cu prioritate și la situațiile specifice care trebuie luate în considerare și abordează elementele esențiale legate de capacitățile și resursele de testare. În final, sunt prezentate și considerații privind utilizarea testelor rapide de depistare a unor antigeni.
Recomandările urmăresc, de asemenea, să asigure faptul că politicile în materie de testare contribuie la buna funcționare a pieței interne, a călătoriilor transfrontaliere și a liberei circulații a persoanelor, a serviciilor și a bunurilor în Uniune.

STRATEGII DE TESTARE

Depistarea timpurie prin testare rămâne esențială. Statele membre ar trebui să testeze cât mai multe persoane și să acorde prioritate persoanelor simptomatice, persoanelor care au fost în contact cu cazuri confirmate, focarelor locale grave și, în măsura posibilităților, testării persoanelor asimptomatice, în funcție de resursele disponibile, de capacitățile de testare și de depistare a contacților și luând în considerare scenariile prezentate în orientările referitoare la testări, publicate de ECDC.
În situația în care nu sunt disponibile capacități suficiente, statele membre ar trebui să acorde prioritate testării persoanelor care prezintă simptome compatibile cu COVID-19, inclusiv simptome ușoare, și în particular persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie acută. Aceste teste ar trebui combinate, dacă este posibil, cu testarea vizând gripa și alte infecții respiratorii, de exemplu, prin intermediul unor teste multiple disponibile sau al altor teste relevante. Criteriile de stabilire a priorităților de testare ar trebui să fie obiective și aplicate în mod nediscriminatoriu.
Statele membre ar trebui să acorde o atenție deosebită evitării și/sau eliminării transmiterii COVID-19 în unitățile medicale și de asistență pe termen lung, cum ar fi centrele rezidențiale și de îngrijire a vârstnicilor. Personalul care lucrează în aceste sectoare ar trebui să fie testat la intervale regulate și ar trebui instituite scheme de testare. În plus, pacienții ar trebui să fie testați la internare sau imediat înainte de internarea în spital, iar persoanele spitalizate ar trebui să fie monitorizate pentru a depista simptomele COVID-19 timp de cel puțin 14 zile de la internare și ar trebui să fie testate în mod regulat pe baza unei scheme convenite (de exemplu, o dată pe săptămână).
În situația unor cazuri de boală grupate și bine identificate în cadrul unui focar, statele membre ar trebui să ia în considerare testarea majorității persoanelor din comunitatea în cauză, indiferent dacă prezintă sau nu simptome, deoarece astfel se poate minimiza sau chiar evita introducerea unor măsuri mai stricte de sănătate publică. Autoritățile locale ar trebui să elaboreze un sistem de testare și de conformitate pentru situațiile critice previzibile, de exemplu în școli sau la locuri de muncă.
Statele membre ar trebui să asigure faptul că există scheme de testare a personalului de importanță majoră (incluzând personalul din domeniul medical, al îngrijirilor pe termen lung și al educației) și că aceste grupuri au acces la testări frecvente vizând COVID-19.
Statele membre ar trebui să asigure comunicarea clară și punerea la dispoziția cetățenilor a informațiilor referitoare la sănătate publică Ele ar trebui, de asemenea, să asigure faptul că există centre de testare accesibile pentru populația lor și o participare masivă la testarea vizând COVID-19, în special în cazul testării persoanelor asimptomatice și al focarelor epidemice.

CAPACITĂȚI ȘI RESURSE DE TESTARE

Comisia evidențiază din nou faptul că statele membre ar trebui să definească capacitățile și resursele de testare necesare (pentru prelevarea de eșantioane, efectuarea de teste și depistarea contacților) pe baza obiectivelor de testare, a planificării cererii și ofertei, a celor mai recente dovezi științifice cu privire la caracteristicile bolii.
Statele membre ar trebui să asigure faptul că dispun de capacități și de resurse care permit efectuarea unor teste țintite, oportune și precise, inclusiv un timp scurt între cerere și rezultat, ideal de cel mult 24 de ore, precum și depistarea în timp util a contacților pentru a facilita identificarea rapidă și izolarea cazurilor și cazurilor grupate, precum și revenirea cât mai rapidă la normalitate pentru grupurile neafectate.
În plus, urmărirea prezenței SARS-CoV-2 în apele uzate poate fi utilizată ca o modalitate complementară de urmărire a răspândirii virusului în cadrul populației, precum și ca un sistem de avertizare timpurie. Această metodă de supraveghere este deja instituită în unele state membre și ar trebui extinsă pe cât posibil.
Statele membre sunt încurajate, în conformitate cu orientările actuale ale ECDC, să testeze contacții după expunere prin intermediul testelor RT-PCR sau al unor teste echivalente validate, cu scopul de a scurta perioada de carantină. Statele membre sunt invitate să monitorizeze și să actualizeze dispozițiile naționale în materie de carantină în conformitate cu dovezile științifice care apar.
Statele membre ar trebui să efectueze teste de stres bazate pe scenarii care să vizeze capacitățile de testare și amploarea testărilor, precum și sistemele de depistare a contacților. Aceste teste de stres nu ar trebui să fie efectuate numai la nivel național, ci ar trebui să se concentreze și asupra focarelor localizate și să fie bazate pe scenarii specifice, cum ar fi evenimentele cu risc foarte mare de răspândire a virusului, focarele din anumite sectoare industriale, mediile educaționale și locuințele. Statele membre ar trebui să partajeze, de exemplu prin intermediul Comitetului pentru securitate sanitară, învățămintele desprinse și cele mai bune practici rezultate.
Statele membre ar trebui să exploreze cooperarea transfrontalieră pentru a asigura suficiente capacități de testare prin RT-PCR și de testare rapidă în întreaga UE, de exemplu prin punerea la dispoziție a unor laboratoare mobile sau prin efectuarea tehnică a testelor în alte state membre.

TESTE RAPIDE DE DESPISTARE A UNOR ANTIGENI

Statele membre ar trebui să convină asupra criteriilor care urmează să fie utilizate pentru selectarea testelor rapide de depistare a unor antigeni, în particular asupra celor legate de performanțele lor clinice, cum ar fi sensibilitatea și specificitatea, precum și să ajungă la un acord cu privire la scenariile și situațiile în cursul cărora testele rapide de depistare a unor antigeni sunt oportune, de exemplu în circumstanțe cu transmitere comunitară masivă.
Statele membre ar trebui să împărtășească și să dezbată în mod activ, în particular prin intermediul Comitetului pentru securitate sanitară, precum și al altor platforme de partajare de cunoștințe, cum ar fi mecanismul integrat al Consiliului pentru răspuns politic la crize (IPCR), informațiile privind rezultatele studiilor de validare a testelor rapide de depistare a unor antigeni efectuate în țările UE, care sunt independente de astfel de studii efectuate de societățile care le-au realizat.
Comisia va conlucra cu statele membre în vederea creării unui cadru vizând evaluarea, aprobarea și recunoașterea reciprocă a testelor rapide, precum și recunoașterea reciprocă a rezultatelor testelor, în regim de urgență. În plus, Comisia va monitoriza piața și disponibilitatea unor noi teste rapide de depistare a unor antigeni, luând în considerare performanțele lor clinice și criteriile care trebuie să fie convenite, și va institui un registru de informații cu privire la testele rapide de depistare a unor antigeni și la rezultatele studiilor de validare, pe măsură ce ele devin disponibile în întreaga UE, utilizând existenta „Bază de date privind dispozitivele de diagnosticare și metodele de testare in vitro vizând COVID-19”. Comisia va lansa inițiative pentru achiziționarea de teste cu scopul de a asigura accesul echitabil la testele rapide de depistare a unor antigeni, precum și utilizarea lor rapidă pe scară largă în întreaga UE.

Consilier juridic Elena Albu



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.