Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

CCR. Decizia nr. 355/2020 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a sintagmei „după obținerea cetățeniei române de către persoanele respective”, cuprinsă în art. II alin. (4) din titlul II al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2002
19.11.2020 | Anca VĂRZARU

JURIDICE - In Law We Trust
Anca Vărzaru

Anca Vărzar

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1084 din 16.11.2020, a fost publicată Decizia nr. 355/2020 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a sintagmei „după obținerea cetățeniei române de către persoanele respective”, cuprinsă în art. II alin. (4) din titlul II al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut cultelor religioase din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 501/2002.

Obiectul excepţiei îl constituie sintagma „după obținerea cetățeniei române de către persoanele respective” din cuprisul art. II alin. (4) din titlul II al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea și completarea Legii nr. 10/2001, care are următorul conţinut: „În situația cetățenilor străini și apatrizilor care au dobândit un drept de folosință special asupra unor terenuri în condițiile alin. (1), dreptul de folosință astfel dobândit se convertește, la cerere, în drept de proprietate, după obținerea cetățeniei române de către persoanele respective.”

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii au susţinut că, deşi Constituția din 1991 interzicea în mod expres dobândirea dreptului de proprietate asupra terenurilor de către cetățenii străini și apatrizi, prin art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 184/2002 a fost reglementată instituția dreptului de folosință special. În urma revizuirii din 2003 şi aderării României la Uniunea Europeană, Constituția nu mai prevede această interdicție, cetățenii străini și apatrizii putând dobândi dreptul de proprietate privată în condiţiile art. 44 alin. (2) din Constituţia României.

Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a reținut că, în urma revizuirii Constituției şi aderării României la Uniunea Europeană cetăţenii europeni pot dobândiri dreptul de proprietate privată asupra terenurilor în condițiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană și din alte tratate internaționale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condițiile prevăzute prin lege organică, precum și prin moștenire legală.

Prin urmare, sintagma „după obținerea cetățeniei române de către persoanele respective” a fost declarată neconstituţională, în măsura în care se aplică cetățenilor străini și apatrizilor care îndeplinesc condițiile de mai sus, prevăzute la art. 44 alin. (2) din Constituție.

Av. Anca Vărzaru, SĂVESCU & ASOCIAŢII



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.