Secţiuni » Materii / Arii de practică » Business » Insolvenţă
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Articole Business Insolvență Opinii SELECTED

Despre restructurare de business, în 2021

1 aprilie 2021 | Cristina IENCIU-DRAGOȘ
Cristina Ienciu-Dragoș

Cristina Ienciu-Dragoș

De multe ori cuvântul restructurare este încă înțeles greșit în mediul de afaceri românesc, fiind asociat cu reducerea numărului de locuri de muncă. Însă restructurarea, așa cum este aplicată de CITR și în sensul noii Directive Europene în domeniu face referire la aplicarea mecanismelor de prevenție în business. Pe lângă asta, restructurarea poate însemna și reorientare, reproiectarea totală sau parțială a activității companiei în vederea menținerii sau consolidării unui avantaj pe piață. Restructurarea este un proces dinamic, care utilizează seturi de instrumente care au ca scop precis depășirea dificultăților apărute în diferite procese și etape din viața unui business.

Procesul de restructurare este o reacție de apărare în fața dificultăților din viața unei companii, întrucât are ca scop minimizarea pierderilor suferite și restabilirea creșterii și eficientizării activității economice. Odată intrate în proces de restructurare, companiile fac demersuri pentru eficientizarea liniilor de business, pentru identificarea activităților care produc pierderi, se propun soluții pentru modificarea structurii și a compoziției activelor și/sau pasivelor, dacă este cazul, sunt posibile chiar reduceri ale datoriilor și obținerea de finanțări. Restructurarea poate implica modificări cooperative, operaționale și/sau financiare.

Conform definiției regăsite chiar în Recomandările Comisiei Europene, Noua Abordare a Eșecului Afacerii și Insolvența din 12 martie 2014, Articolul II. 5 (b), restructurarea înseamnă schimbarea compoziției, condițiilor sau a structurii activelor și datoriilor unei companii sau o combinație a acestor elemente, în scopul de a continua în tot sau în parte activitatea acesteia – principiul celei de-a doua șanse acordată debitorului onest, regăsit și în Directiva 2019/1023 privind restructurarea și insolvența.

Acțiunea la timp și prevenția pregătesc companiile pentru provocările lui 2021

Ce este cu adevărat valoros la conceptul de restructurare este că dacă dificultățile companiei sunt sesizate foarte devreme, dacă managementul companiei apelează la specialiști pentru diagnoză și construirea unor soluții adecvate, restructurarea este o oportunitate de revigorare a companiei, de salvare a locurilor de muncă, ba chiar de creare de noi locuri de muncă.

Iar aici rolul practicianului în insolvență, care este expert în management de criză și restructurare, este esențial pentru redresare. Prin expertiza lor, practicienii în insolvență identifică rapid cauzele dificultății, dar și principalele măsuri care pot fi luate rapid pentru a pune compania la adăpost. Pe baza raportului de cauze inițial, următorul pas în redresare îl reprezintă realizarea planului de restructurare a datoriilor și de maximizare a recuperării creanțelor de către creditori.

Evenimente programate
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrieUltimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrieJURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrieAccidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrieȘcoala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrieFraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrieNoutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrieJURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrieAvocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrieStart Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrieDacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrieImpactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrieAbilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrieJURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrieFraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrieSocial Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrieStart Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrieJURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025The Congress / The biggest legal event

Rolul practicianului în insolvență – expertiză și implicare în restructurarea companiilor

Procedurile actuale de prevenire a insolvenței – mandatul ad-hoc și concordatul preventiv, dar și cele de insolvență, implică practicianul în insolvență ca reprezentant al procedurii, ca garant al aplicării pașilor procedurali în vederea restructurării/reorganizării judiciare sau a lichidării, atunci când nu mai există șanse de redresare. Acesta este implicat în viața de zi cu zi a companiei și conlucrează împreună cu managementul companiei în luarea celor mai importante decizii pentru salvarea companiei și maximizarea gradului de recuperare a creanțelor. Concret, practicianul este prezent în procesul decizional, verifică plăți, contracte, este implicat în identificarea de noi surse de cash și chiar și în recuperarea creanțelor în beneficiul companiei.

Practicianul în insolvență este implicat activ în procesul de redactarea a planurilor de restructurare sau de reorganizare judiciară, în multe cazuri le elaborează chiar el – elaborând/verificând fluxurile de numerar, bugetul de venituri și cheltuieli previzionat pentru plata creanțelor, propune soluții de optimizare a afacerii, strategii de valorificare a unor active.

Activitatea practicianului înseamnă și operațiuni de gestionare a patrimoniului companiei, încheierea de tranzacții, descărcarea de datorii, descărcarea fidejusorilor și renunțarea la garanții reale reprezintă doar o parte dintre activitățile pe care un practician în insolvență le poate avea în cadrul procedurilor, ceea ce îl califică ca fiind un bun cunoscător de business, cu un accentuat rol managerial, dar și de specialist economic.

Restructurarea de business și Directiva Europeană

Conform lucrării Comisiei Europe din 2016, Early restructuring and a second chance for entrepreneurs, unul din doi europeni (49%) a declarat că nu va începe o afacere din cauza fricii de eșec, rezultatul fiind legat de frica de stigmat social și de incapacitatea de a achita datoriile, care este mai răspândită în Europa decât în ​​alte părți ale lumii.

În 2019, Directiva UE nr. 2019/1023 a invitat statele membre să introducă în legislațiile lor proceduri preventive supravegheate de instanță. Argumentul oportunității introducerii acestor proceduri ori al îmbunătățirii lor, acolo unde existau deja, este că abordarea timpurie a dificultăților financiare conduce la șanse mai mari de supraviețuire a businessului.

Chiar dacă nu există încă o rată exactă de diferențiere între succesul redresării unei societății prin prisma procedurilor de restructurare preventive față de cele de insolvență, este unanim acceptat că există o mai mare eficiență în cadrul celor dintâi pentru continuarea businessului.

În majoritatea statelor rolul edificator în restructurare este acordat practicienilor în insolvență, tocmai din prisma atribuțiilor complexe, între care și cele enumerate anterior, pe care aceștia le întreprind în cadrul procedurilor de insolvență și restructurare, în special în baza experienței dobândite de aceștia în conducerea afacerilor în distress.

Av. Cristina Ienciu-Dragoș, Head of Legal CITR, Expert în transpunerea Directivei Europene în domeniul insolvenței și restructurării

Citeşte mai mult despre , , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice