Secţiuni » Comunicare profesională » Comunicate profesionişti
Comunicate profesionişti
Publicare comunicate şi informări profesionale
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Business Comunicare profesională Comunicate profesioniști Fiscalitate SELECTED

Sondaj EY: Majoritatea companiilor sunt la curent cu digitalizarea ANAF și se așteaptă la simplificarea inspecțiilor fiscale

24 martie 2021 | JURIDICE.ro

Majoritatea respondenților (84%) unui sondaj recent realizat de EY România în cadrul unui seminar online pe tema inspecțiilor fiscale au declarat că sunt la curent cu strategia de digitalizare a ANAF și cu inițiativele privind introducerea fișierului standard de audit sau e-factura (SAF-T). Totodată, 90% dintre respondenți consideră că inițiativa privind digitalizarea ANAF va avea o influență pozitivă asupra inspecțiilor fiscale ce vor fi derulate pe viitor.

Salutăm digitalizarea fiscului, o măsură pentru care am pledat de mult timp, și, mai cu seamă, salutăm aplicarea Fișierului Standard pentru Audit Fiscal (SAF-T) care, odată implementat, ar putea ușura colectarea veniturilor la buget și ar simplifica inspecțiile fiscale. Companiile trebuie să fie pregătite totuși pentru că, deși pe termen lung vor exista beneficii certe, pe termen scurt s-ar putea confrunta cu creșteri de costuri sau reorganizări ale sistemelor interne, pentru a evita transmiterea unor rapoarte eronate”, a declarat Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA).

Inspecții fiscale. Companiile spun că au resimțit schimbări în bine și în privința felului în care s-au derulat inspecțiile fiscale. Astfel, 87% dintre companii declară că inspectorii fiscali au respectat  prevederile  Codului de procedură fiscală, cu rezerva legată însă de solicitările foarte multe și dese privind suspendarea activității de inspecție fiscală. Chiar dacă 87% dintre contribuabilii participanți la sondaj nu invocă încălcări ale regulilor de procedură, rămân totuși nemulțumiri față de modul în care inspectorii fiscali interpretează prevederile de drept material prevăzute de Codul fiscal. Astfel,13% dintre respondenți consideră că termenele acordate de inspectori pentru prezentarea de documente justificative sunt foarte strânse și, ca atare, nerezonabile.

”Una dintre modificările de substanță aduse Codului de procedură fiscală la sfârșitul anului 2020 vizează instituția reexaminării recursului administrativ. Sunt vizate inclusiv inspecțiile fiscale finalizate anterior acestei modificări cu respectarea termenului de un an în situația în care contribuabilul nu a urmat procedura judiciară de atac. Admisibilitatea reexaminării administrative este condiționată de încadrarea într-una dintre cele patru ipoteze specifice prevăzute de lege. Mă aștept la un număr foarte mare de reeexaminări administrative în acest an”, a menționat Emanuel Bancilă, Partener, Liderul practicii de litigii și controverse fiscale, Radu și Asociații SPRL.

Riscuri fiscale. În ceea ce privește riscurile cu care companiile anticipează că se vor confrunta în cadrul inspecțiilor fiscale din acest an, primele trei cele mai importante vin din zona prețurilor de transfer (pentru 58% dintre respondenți), a Directivei privind declararea tranzacțiilor transfrontaliere DAC6 (pentru 43%) sau vor fi generate de aplicarea facilităților acordate de stat în contextul crizei economice și sanitare din 2020 (pentru 17%). Alte probleme pe care le anticipează companiile ar putea veni și din zona relațiilor cu angajații terți sau cu ajustările pe piața muncii, din implementarea aplicării Fișierului Standard de Audit (SAF-T), a remediilor rapide sau a tichetelor cadou. De asemenea, majoritatea respondenților cred că se va întări rolul pe care îl dețin angajații cu responsabilități în zona fiscală. 

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Interviuri JURIDICE.ro

Servicii JURIDICE.ro

”Noile obligații de raportare – Directiva privind raportarea tranzacțiilor realizate cu implicarea mai multor jurisdicții, așa-numita DAC 6, căreia i se vor adăuga cel puțin încă două directive de raportare a tranzacțiilor realizate pe platforme digitale sau prin cripto-monede, DAC 7 și Dac 8, sunt doar câteva dintre noile riscuri fiscale cu care se vor confrunta companiile. Pentru că orice nouă raportare înseamnă extinderea surselor de informare pentru autoritățile fiscale. Iar la acest moment, piețele lumii experimentează obligații de raportare sau de transparență fără precedent. În același timp, și guvernele sunt supuse unei presiuni, de asemenea, fără precedent pentru reducerea deficitelor bugetare rezultate din reacția de răspuns la pandemia COVID-19. Aceasta ar putea justifica nevoia de creștere a numărului de inspecții fiscale”, spune Mihaela Mitroi.

De altfel, conform participanților la sondaj, prețurile de transfer deja le-au pus probleme în cadrul inspecțiilor fiscale, pentru că 62% dintre respondenții care au trecut printr-o inspecție fiscală declară că s-au confruntat cu recalculări ale profitului, ceea ce a determinat și ajustarea impozitelor pe care le au de plătit.

”În ultimul an, practica ne-a demonstrat că aproape fiecare inspecție fiscală ce are ca obiect impozitul pe profit se finalizează cu sume suplimentare și, implicit, cu o dispută fiscală, care, de cele mai multe ori, se duce în instanță și nu se finalizează până la obținerea unei hotărâri judecătorești. Cu alte cuvinte, răspunsurile reprezentanților companiilor vin să confirme tendințele pe care le tot semnalăm”, declară Emanuel Băncilă. Ultimul raport de activitate al ANAF, realizat pe primele șase luni ale lui 2020, vorbește despre obligații fiscale suplimentare stabilite, impozite pe profit și accesorii în valoare de peste 8 milioane de euro, și de o pierdere  fiscală diminuată în valoare totală de aproximativ 140 de milioane de euro.  

Indicatori de risc. În contextul în care ANAF a înființat o Direcție de analiză de risc și a declarat că a angajat în principal statisticieni pentru a analiza comportamentele fiscale ale contribuabililor ce ridică suspiciuni, EY a sondat cât de conștiente sunt companiile de indicatorii de risc avuți în vedere de Fisc. Conform răspunsurilor participanților, doar 36,4% dintre companii au afirmat că au informații despre acești indicatori.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 37,2 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2020. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.

Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale