« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
 

CCR. Obiecţie de neconstituţionalitate admisă privind finanţarea Academiei Oamenilor de Știință din România
26.11.2020 | Anca VĂRZARU

JURIDICE - In Law We Trust
Anca Vărzaru

Anca Vărzaru

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1135 din 25 noiembrie 2020, a fost publicată Decizia nr. 771/2020 referitoare la admiterea obiecției de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea Legii nr. 31/2007 privind reorganizarea și funcționarea Academiei Oamenilor de Știință din România.

Obiecţia de neconstituţionalitate a fost formulată de Preşedintele României. Textul integral al sesizării este disponibil aici.

Obiectul sesizării de neconstituţionalitate vizează prevederile Legii pentru modificarea Legii nr. 31/2007 privind reorganizarea și funcționarea Academiei Oamenilor de Știință din România, în ansamblul său. Curtea reţine că principalele texte care conduc la neconstituționalitatea invocată sunt art. I pct. 4-5  și art. II din legea antereferită, care, în mod punctual, au următorul cuprins:

Art. I pct. 4 (cu referire la abrogarea art. 181): „Articolul 181 se abrogă.

Art. I pct. 5 [cu referire la art. 20 alin. (1) și (24)]: „(1) Finanțarea cheltuielilor de întreținere, funcționare și a indemnizațiilor se asigură din subvenții acordate de la bugetul de stat, conform legilor bugetare anuale.
(24) Drepturile salariale pentru personalul bugetar din aparatul de lucru se acordă, prin asimilare, pentru funcțiile de execuție conform prevederilor din Anexa III, Capitolul IV, litera b) și Anexa VIII, Capitolul II, Subcapitolul 1: A. Secțiunea I, punct 1, litera b), iar pentru funcțiile de conducere conform prevederilor din Anexa VIII, Capitolul II, Subcapitolul 1: A. Secțiunea I, punct 1, litera a) din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Art. II: „(1) Prin derogare de la prevederile art. 35 din Legea nr. 5/2020 a bugetului de stat pe anul 2020, cu modificările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2020, finanțarea cheltuielilor Academiei Oamenilor de Știință din România se asigură din subvenții acordate de la bugetul de stat.
(2) Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să opereze modificările necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor alin. (1).”

Ce a reţinut Curtea:

I. Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea a reţinut că aprobarea bugetului de stat se realizează de cele două Camere ale Parlamentului în ședință comună. Potrivit art. 138 alin. (2) din Constituție, Guvernul este autoritatea care are competența constituțională exclusivă de a iniția proiectul de lege privind bugetul de stat. Prin urmare, orice modificare a acestuia, sub forma rectificărilor bugetare, se inițiază de către Guvern, pe baza legislației adoptate de Parlament, iar orice derogare de la legea bugetului de stat iniţiată de Guvern trebuie, ulterior, adoptată în ședința comună a celor două Camere ale Parlamentului.

În cauză, derogarea de la art. 35 din Legea bugetului de stat pe anul 2020 nr. 5/2020 potrivit căruia „În anul 2020, Academia Oamenilor de Știință din România va fi finanțată în integralitate din venituri proprii fără a beneficia de niciun transfer sau subvenție de la bugetul de stat”, a fost adoptată de Camera Deputaților, în ședință separată, în corpul unei legi inițiate de parlamentari, ca urmare a unui amendament introdus în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților. Reţine Curtea că rectificarea legii bugetului de stat se poate face numai pe calea unui proiect de lege/ordonanță/ordonanță de urgență, după caz, mai precis, numai la inițiativa Guvernului, iar legea de rectificare se adoptă în ședința comună a celor două Camere.

Prin urmare, Curtea a constatat că art. II din lege încalcă art. 65 alin. (2) lit. b) și art. 138 alin. (2) din Constituție.

II. Totodată, Curtea subliniază faptul că legea bugetului de stat se elaborează pe baza legilor aflate în vigoare, și nu prin modificarea acestora. Legea bugetului de stat nu poate modifica legi organice/ordinare care se adoptă în ședințe separate ale Camerelor, aspect care s-a întâmplat chiar prin art. 35 din Legea bugetului de stat pe anul 2020 nr. 5/2020 (prin lăsarea fără consistență normativă a art. 20 alin. (1) teza finală din Legea nr. 31/2007), însă, Curtea nu are competenţa de control de constituționalitate a eventualelor probleme legislative care se regăsesc în alte legi.

III. Cu privire la art. 111 alin. (1) din Constituție, Curtea stabilește că acest text consacră garanția constituțională a colaborării dintre Parlament și Guvern în procesul de legiferare, instituind obligații reciproce în sarcina celor două autorități publice (a se vedea şi Decizia nr. 515 din 24 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.195 din 14 decembrie 2004). Curtea a mai reținut că în cadrul raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern este obligatorie solicitarea unei informări atunci când inițiativa legislativă afectează prevederile bugetului de stat.

În temeiul acestei competențe, Parlamentul nu poate opera modificări cu privire la cheltuielile bugetare fără să ceară Guvernului o informare în acest sens. Dat fiind caracterul imperativ al obligației de a cere informarea menționată, rezultă că nerespectarea acesteia are drept consecință neconstituționalitatea legii adoptate (a se vedea şi Decizia nr. 1.056 din 14 noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 802 din 23 noiembrie 2007).

În aceste condiţii, rezultă că a fost operată o modificare cu privire la sursa de finanțare a acestor cheltuieli, în sensul că suportarea acestora va fi realizată exclusiv din subvenția de la bugetul de stat. Este evident că o asemenea schimbare legislativă are un impact bugetar neconstituţional. Pentru a opera aceste modificări, Guvernul avea obligaţia de a solicita o informare din partea Parlamentului, precum și fișa financiară de către inițiatorii propunerii legislative [conform art. 111 şi art. 138 alin. (5) din Constituție].

În consecinţă, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea pentru modificarea Legii nr. 31/2007 privind reorganizarea și funcționarea Academiei Oamenilor de Știință din România este neconstituțională.

Av. Anca Vărzaru, SĂVESCU & ASOCIAŢII

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.