« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Dreptul familiei
DezbateriCărţiProfesionişti
MOLOMAN LAZAR & ASOCIATII
 

Modificări importante ale Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției
01.12.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1140 din 26.11.2020 a fost publicată Legea nr. 268/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, precum și pentru abrogarea art. 5 alin. (7) lit. ș) și cc) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2014 privind adoptarea unor măsuri de reorganizare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Legea nr. 268/2020 introduce dispoziții menite să asigure celeritate în dobândirea și menținerea statutului de copil adoptabil, flexibilizarea procedurii de evaluare a adoptatorilor, debirocratizarea şi simplificarea unor proceduri, adopția internațională, precum şi reglementarea de noi stimulente financiare care să susțină decizia unei familii de a adopta. Printre modificările şi completările aduse Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, se numără următoarele:

1. majorarea valabilităţii atestatului de persoană/familie aptă să adopte la 5 ani (față de 2 ani, cum prevedea reglementarea anterioară), cu obligația corelativă ce revine DGASPC de a verifica anual dacă mai sunt îndeplinite condițiile legale necesare pentru obținerea acestuia. În funcție de concluziile verificărilor efectuate, DGASPC care a eliberat atestatul va decide dacă se impune sau nu retragerea acestui document (art. 18 alin. 7 din Lege);

2. instituirea obligației în sarcina DGASPC de a emite dispoziţia privind eliberarea atestatului (în cazul unui rezultat favorabil al evaluării) în termen de 5 zile lucrătoare de la data raportului final de evaluare. În cazul unui rezultat nefavorabil al evaluării, care nu este contestat în termenul legal, se instituie obligația DGASPC de a emite dispoziţia privind neeliberarea atestatului în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului în care poate fi formulată contestația (art. 20 alin. 2 și 4 din Lege). Prin reglementarea termenului expres de 5 zile lucrătoare s-a urmărit eliminarea practicilor neunitare existente în prezent la nivelul DGASPC-urilor;

3. a fost clarificată situaţia copiilor care au împlinit vârsta de 14 ani, precum și a fraţilor care nu pot fi separaţi, dacă unul dintre ei a împlinit vârsta de 14 ani, în ceea ce privește stabilirea adopției ca finalitate a planulului individualizat de protecţie în cazul în care există solicitări de adopţie a acestora, împreună, din partea unor familii/persoane atestate. Familia/persoana atestată trebuie să facă parte din familia extinsă a copilului/copiilor sau să fi menținut și dezvoltat relații personale cu acesta/aceștia (art. 29 din Lege);

4. pe lângă obligația existentă anterior a DGASPC de a face demersurile necesare identificării şi contactării părinţilor fireşti, de a-i informa periodic asupra locului în care se află efectiv copilul, asupra modalităţilor concrete în care pot menţine relaţii personale cu acesta, a fost introdusă și obligația de informare a părinților firești asupra demersurilor pe care aceștia trebuie să le realizeze pentru reintegrarea copilului în familie sau integrarea acestuia în familia extinsă. Reglementarea urmărește stabilirea și punerea în practică de acțiuni care să dovedească un interes real și nu doar declarativ pentru copilul aflat în sistemul de protecție, acțiuni care să contribuie la înlăturarea acelor motive ce au constituit motivul instituirii unei măsuri de protecție specială cu privire la copil (art. 28 alin. 3 din Lege);

5. a fost eliminată obligativitatea legalizării certificatelor de naștere/de căsătorie (ale copilului, respectiv ale adoptatorilor), care se anexează cererii de încuviințare a adopției. Conform noilor reglementări, acestea se vor putea înainta instanței judecătoreşti în copie certificată de către DGASPC, sau după caz, adoptator sau familia adoptatoare [art. 56 alin. 2 lit. a), f) şi g) din Lege];

6. ca excepție de la necesitatea împlinirii termenului de 1 an de la data deschiderii procedurii adopției (termen ulterior căruia copilul adoptabil devine eligibil pentru adopția internațională), se reglementează distinct situația în are adoptatorul sau unul dintre soții familiei adoptatoare cu reședința obișnuită în străinătate este rudă până la gradul al patrulea inclusiv cu copilul care a împlinit vârsta de 14 ani şi pentru care s-a deschis procedura adopției. Aceștia beneficiază de prioritate în potrivirea cu acest copil, fără a mai fi necesară împlinirea termenului de 1 an. De asemenea, dispozițiile se aplică în mod similar și în cazul fraților care nu pot fi separați, dacă unul dintre ei a împlinit vârsta de 14 ani (art. 60 şi 601 din Lege);

7. în cazul adopției interne, se reglementează exceptarea de la monitorizarea post adopție în situația copilului adoptat de către soțul părintelui firesc sau adoptiv ori de către rudele copilului, precum şi în cazul adopției copilului de către tutorele său ori de către persoane/familii care au avut copilul în plasament cel puțin 2 ani. În aceste situații integrarea/adaptarea copilului cu persoana ori în familia care l-a adoptat este deja realizată, copilul aflându-se în grija adoptatorului/adoptatorilor de dinainte de adopție, astfel încât, sub aspectul scopului urmărit, monitorizarea post adopție ar deveni nejustificată şi golită de conținut (art. 95 din Lege);

8. a fost introdus un nou capitol privind susținerea și stimularea adopției interne: Capitolul VIII1. Noua reglementare prevede acordarea unor stimulente financiare suplimentare care să susțină decizia unei familii de a adopta, cu scopul identificării cât mai rapide a unei familii adoptive pentru copiii aflați în sistemul de protecție.

Ca urmare a modificărilor legislative, la data intrării în vigoare a prezentei legi au fost abrogate lit. ș) și cc) ale alin. 7 al art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 11/2014 privind adoptarea unor măsuri de reorganizare la nivelul administrației publice centrale, care cuprindeau obligaţii privind protecția copilului în sarcina administraţiei publice.

Prezenta lege a intrat în vigoare la data de 29 noiembrie 2020.

:: Textul integral al Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei

Cuvinte cheie: ,
Secţiuni: Dreptul familiei, Monitorul Oficial al României, SELECTED TOP LEGAL | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD