« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti

CCR. Obiecţii de neconstituţionalitate admise privind transmiterea unui teren din domeniul public al statului în domeniul public al unității administrativ-teritoriale
07.12.2020 | Anca VĂRZARU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Anca Vărzaru

Anca Vărzaru

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1184 din 7 decembrie 2020 a fost publicată Decizia nr. 683/2020 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a Legii privind transmiterea unui teren aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. – S.A., din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului București.

Autorii obiecţiilor de neconstituţionalitate sunt Guvernul României (obiecţie înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 3.968 din 13 iulie 2020) şi Preşedintele României (obiecţie înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 4.138 din 16 iulie 2020).

Obiectul controlului de constituționalitate îl constituie Legea privind transmiterea unui teren aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. – S.A., din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului București, în ansamblul ei, lege adoptată de Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, la data de 29 iunie 2020. Legea criticată are trei articole și o anexă și prevede următoarele:

Art. 1:
(1) Se aprobă transmiterea unui bun imobil-teren, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului București.
(2) Contractul de concesiune încheiat între Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. se modifică în mod corespunzător, în condițiile legii.

Art. 2:
(1) Predarea-preluarea bunului imobil prevăzut la art. 1 se realizează în baza unui protocol de predare-primire în termen de cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(3) După preluare, bunul imobil prevăzut la art. 1 este utilizat în vederea realizării programului de investiții constând în infrastructură rutieră și dezvoltare urbană aferentă.
(4) În situația în care bunul imobil transmis nu este folosit în conformitate cu destinația prevăzută la alin. (2) în termen de 5 ani, acesta revine în domeniul public al statului, în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., în condițiile legii.
(5) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor urmărește respectarea destinației bunului transferat.

Art. 3:
În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor va elabora un proiect de hotărâre de Guvern privind modificarea anexei nr. 16 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare, pe care îl va supune Guvernului spre adoptare.

Examinând pe fond obiecțiile de neconstituționalitate, Curtea a reţinut că, în situația în care bunurile formează obiectul exclusiv al proprietății publice a statului ori al unității administrativ-teritoriale, în temeiul unei legi organice, trecerea din domeniul public al statului în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale sau invers poate opera numai printr-o modificare a legii organice, respectiv prin adoptarea unei legi organice de modificare a legii organice prin care bunurile au fost declarate obiect exclusiv al proprietății publice.

În celelalte cazuri, Curtea a reținut că, potrivit art. 136 alin. 2 din Constituție raportat la art. 860 alin. 3 teza a doua din Codul civil (atunci când bunurile pot aparține, potrivit destinației lor, fie domeniului public al statului, fie domeniului public al unităților administrativ-teritoriale), trecerea din domeniul public al statului în cel al unităților administrativ-teritoriale sau invers se face la cererea consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului sau, simetric, la cererea Guvernului, prin hotărâre a consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliului local (cf. art. 9 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, soluție legislativă reglementată în prezent de art. 292 alin. 1 din Codul administrativ).

În aceste condiții, având în vedere că bunul imobil-teren supus transferului nu constituie, în lipsa unei declarații exprese a legii organice, obiect exclusiv al proprietății publice, acesta ar fi trebuit trecut din proprietatea publică a statului în cea a unității administrativ-teritoriale prin hotărâre a Guvernului, la cererea Consiliului General al Municipiului București.

În concluzie, în acord cu jurisprudența sa în materie (Decizia nr. 537 din 25 septembrie 2019, paragr. 26), Curtea reține că introducerea prin legea supusă controlului a transferului bunurilor prin lege, act ce ține de autoritatea legislativă, într-un domeniu care ține de administrație și autoritatea executivă, aduce atingere art. 1 alin. 4 și 5, art. 61 alin. 1, art. 102 alin. 1 teza finală și art. 120 alin. 1, art. 136 alin. 2 și art. 147 alin. 4 din Constituție.

Pentru aceste considerente, Curtea Constituţională a admis obiecțiile de neconstituționalitate și a declarat că Legea privind transmiterea unui teren aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. – S.A., din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului București este neconstituţională, în ansamblul său.

***

Notă: Pentru identitate de raţiune, ulterior admiterii celor două obiecţii de neconstituţionalitate, Curtea a mai admis şi obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind trecerea unor terenuri din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor – Regia Națională a Pădurilor – Romsilva în domeniul public al municipiului Slatina și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Slatina (prin Decizia nr. 684/2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1185 din 07.12.2020).

Autorii acestei obiecţii de neconstituţionalitate au fost, de asemenea, Guvernul României şi Preşedintele României.

Având în vedere aceleaşi motive expuse mai sus, soluţia Curţii în acest caz este identică celei dintâi, atât în ceea ce priveşte dispozitivul, cât şi considerentele pe care se sprijină.

Av. Anca Vărzaru, SĂVESCU & ASOCIAŢII

 
Secţiuni: C. administrativ, Drept constitutional, Monitorul Oficial al României | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD