« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 

Noua reformă fiscală – modificări ale Codului de Procedură Fiscală (I)
11.12.2020 | Radu CHIRAN, Andrei NICOLAE

JURIDICE - In Law We Trust
Radu Chiran

Radu Chiran

Andrei Nicolae

Andrei Nicolae

La mai bine de un an de la înregistrarea la Camera Deputaților, Proiectul de lege PL-x nr. 477/2019 pentru modificarea Codului de Procedură Fiscală, în forma adoptată de către Senat, a fost dat spre promulgare Președintelui României la data de 3 decembrie 2020.

Deși forma inițială a proiectului a fost înregistrată înainte de criza apărută ca urmare a pandemiei, legea adoptată conține o serie largă de modificări ale Codului de Procedură Fiscală cu importante efecte asupra mediului de afaceri în actualul context economic și, cu precădere, economic și fiscal. După cum vom arăta în continuare, modificările aduse regulilor de procedură fiscală urmăresc armonizarea legislația în materie, fiind de anticipat ca uniformizarea reglementării să aibă printre efectele pozitive și acela de stimulare a stabilizării situației economice actuale.

În cele ce urmează, vom prezenta principalele modificări aduse principiilor de conduită ale organelor fiscale în administrarea creanțelor fiscale, relația cu organul fiscal, dar și aspecte privind nulitatea actelor administrative fiscale.

Prelucrarea datelor cu caracter personal

Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 (Regulamentul GDPR), cadrul legislativ al României privind prelucrarea și protecția datelor cu caracter personal a fost schimbat.

Totuși, Codul de Procedură Fiscală în forma actuală face referire la Legea nr. 677/2001, act normativ ieșit din vigoare. Chiar dacă Regulamentul GDPR produce efecte directe în legislația națională, în scopul uniformizării reglementării fiscale, Proiectul prevede că atribuțiile de administrare a creanțelor fiscale să fie realizate în scopul și rațiunea Regulamentului european.

În prezent, Codul de Procedură Fiscală prevede că organul fiscal competent poate transmite informațiile deținute de către acesta oricărui solicitant, numai cu acordul scris al contribuabilului în discuție. Acest acord poate fi dat fie în scris, fie în formă electronică.

Pentru a suplini neajunsul unui acord exprimat exclusiv în scris de către contribuabilul despre care au fost solicitate informații, reglementarea este flexibilizată, în sensul că este necesar doar consimțământul expres și neechivoc al contribuabilului, indiferent de forma în care este exprimat. Astfel, se dă curs folosirii oricărui mijloc modern de exprimare a consimțământului (fie prin utilizarea noilor tehnologii, fie, chiar, prin exprimarea orală a consimțământului contribuabilului în fața reprezentantului organului fiscal).

Relația cu organul fiscal

Codul de Procedură Fiscală permite, în prezent, reprezentarea contribuabilului în fața organului fiscal prin avocat, forma și conținutul împuternicirii fiind cele prevăzute de Statutul profesiei de avocat.

În același scop de complinire a lipsurilor reglementării anterioare, noile prevederi extind sfera de aplicare inclusiv la consultanții fiscali și experții contabili. În orice caz, atribuțiile de reprezentare în fața organului fiscal erau prevăzute de art. 3 alin. (1) lit. f) din OG nr. 71/2001, aferent consultanților fiscali și, respectiv, de art. 6 lit. a) din OG nr. 65/1994, aferent experților contabili.

De asemenea, pentru contribuabilul care nu are domiciliul fiscal în România nu mai este obligatorie desemnarea unui reprezentant care să-i susțină interesele în fața organului fiscal pentru îndeplinirea obligațiilor sale fiscale. Pentru aceasta, contribuabilul va putea comunica în mod direct cu organul fiscal prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță.

Codul de Procedură Fiscală stabilește faptul că persoana fizică ce desfășoară o profesie liberală poate răspunde numai cu bunurile aflate în patrimoniul afectat desfășurării respectivei profesii, pentru obligațiile fiscale născute în acest sens. Noua reglementare extinde sfera de aplicare al acestei prevederi inclusiv pentru PFA-uri, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale. Această măsură a fost inclusă având în vedere scopul uniformizării reglementării fiscale cu art. 31, 32 și 2324 alin. (3) din Codul Civil.

Nulitatea actului administrativ fiscal

Printre cele mai importante modificări aduse se numără introducerea a patru noi cazuri de nulitate a actului administrativ fiscal.

Prima ipoteza privește cazul în care organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal, la momentul întocmirii acestuia, nu ia în considerare opinia prealabilă emisă de organul fiscal competent ori soluția instanței de judecată cu privire la situația fiscală a contribuabilului. Important este de reținut faptul că, pentru a opera acest caz de nulitate, contribuabilul trebuie să prezinte emitentului actului administrativ fiscal, înainte de întocmirea actului, respectiva opinie sau soluție.

A doua ipoteză privește cazul în care emitentul actului administrativ fiscal nu respectă considerentele deciziei de soluționare a contestației formulată de contribuabil. În acest sens, art. 279 alin. (3) C. pr. fisc. prevede că „organul fiscal competent urmează să încheie un nou act administrativ fiscal care trebuie să aibă în vedere strict considerentele deciziei de soluționare a contestației.”

Cea de-a treia ipoteză privește cazul în care, deși expiră termenul legal pentru finalizarea inspecției fiscale, având consecința încetării inspecției fiscale, totuși organul fiscal competent emite raportul de inspecție fiscală și/sau decizia de impunere. În acest caz, actele administrative fiscale anterior-menționate sunt lovite de nulitate.

Ultima ipoteză privește cazul în care organul fiscal emite raportul de inspecție fiscală și decizia de impunere, în cazul în care anterior au fost făcute constatări cu privire la săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală, utilizându-se mijloace de probe privind stabilirea bazei de impozitare ce au făcut obiectul inspecției fiscale.

Prin urmare, modificările privind principiile de conduită în administrarea creanțelor fiscale, relația cu organul fiscal, și nulitatea actelor administrative fiscale vor avea un efect major în ceea ce privește viitoarele raporturi juridice născute între profesioniști și organul fiscal. Uniformizarea legislației fiscale nu poate avea decât un efect pozitiv atât asupra contribuabililor, cât predictibilității mediului de afaceri în general.

Radu Chiran, Managing Associate SUCIU POPA
Andrei Nicolae, Associate SUCIU POPA

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.