Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti

CCR. Obiecţie de neconstituţionalitate admisă ref. comasarea terenurilor agricole deținute de asociațiile agricole constituite de unitățile de cult
15.12.2020 | Anca VĂRZARU

Secţiuni: Drept civil, Drept constitutional, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust
Anca Vărzaru

Anca Vărzaru

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1229 din 15 decembrie 2020 a fost publicată Decizia nr. 776/2020 asupra obiecției de neconstituționalitate a Legii privind comasarea terenurilor agricole deținute de asociațiile agricole constituite de unitățile de cult.

Decizia nr. 776/2020 a fost dată publicităţii vineri, 11 decembrie 2020, de către Curtea Constituţională a României (detalii aici).

Obiectul prezentei sesizări îl constituie dispoziţiile Legii privind comasarea terenurilor agricole deținute de asociațiile agricole constituite de unitățile de cult, în ansamblu.

În analiza susținerilor autorilor sesizării, privind încălcarea art. 16 din Constituție, Curtea constată, mai întâi, că legea criticată „reglementează cadrul juridic necesar reorganizării prin comasare a terenurilor agricole din extravilan deținute de către asociațiile agricole ale unităților de cult organizate în scopul creării unor structuri de exploatare a suprafețelor agricole deținute și creșterii potențialului de exploatare a acestora prin dezvoltarea unor ferme sau exploatații agricole viabile economic”, potrivit art. 1.

Astfel, scopul declarat de legiuitor se referă la necesitatea administrării eficiente a terenurilor agricole ce au fost restituite către parohiile din mediul rural de pe raza teritorială a județelor și avantajele pentru unitățile de cult din această perspectivă. Se arată că în continuare că, în ceea ce privește obținerea unor suprafețe de teren de dimensiuni reduse, dispersate la nivelul mai multor localități situate pe raza județelor de către Agenția Domeniilor Statului, „această împrejurare vine în sprijinul demersului de a încuraja tinerii să desfășoare activități agricole în mediul rural.”

Față de cele arătate, rezultă că scopul urmărit de legiuitor este acela de eficientiza administrarea terenurilor agricole din extravilan, cu evidențierea de beneficii pentru asociațiile agricole ale unităților de cult, dar și pentru tineri, cu toate că legea (aşa cum va fi prezentată în continuare) nu conferă niciun instrument concret de încurajare a acestora să desfăşoare activităţi agricole în mediul rural.

Observând în continuare obiectul reglementării adoptate în realizarea acestui scop declarat, se constată că acesta îl constituie „reglementarea cadrului juridic necesar reorganizării prin comasare a terenurilor agricole din extravilan deținute de către asociațiile agricole ale unităților de cult organizate în scopul creării unor structuri de exploatare a suprafețelor agricole deținute și creșterii potențialului de exploatare a acestora prin dezvoltarea unor ferme sau exploatații agricole viabile economic.” Curtea mai observă, însă, că această „reorganizare prin comasare” se realizează printr-un schimb de terenuri care oferă doar subiectelor de drept prevăzute de lege mai sus arătate un regim juridic derogatoriu de la dreptul comun, respectiv schimburile de terenuri la cererea acestora se fac fără plata unor diferențe între valorile de circulație a terenurilor și cu scutirea de la plata impozitului pe venitul obținut din transferul terenurilor agricole.

Or, în raport cu scopul urmărit de legiuitor, Curtea apreciază că nu rezultă și nici nu sunt argumentate beneficiile acordate exclusiv asociațiilor agricole constituite de unitățile de cult. Ca urmare, legea instituie o excepție în materia schimburilor de terenuri agricole din extravilan, în favoarea asociațiilor agricole constituite de unitățile de cult, fără o justificare obiectivă și rezonabilă.

În aceste condiţii, simpla enumerare a unor intenții, fără a le argumenta pertinent, fără o analiză aprofundată a implicațiilor și a efectelor juridice nu este de natură a îndeplini cerințele prevăzute de art. 16 alin. 1 din Constituție. În consecință, pentru motivele arătate, Curtea constată că sunt întemeiate criticile formulate prin raportare la art. 16 alin. 1 din Constituție, care instituie principiul egalității în drepturi, fără privilegii și fără discriminări.

În strânsă legătură cu prevederile mai sus indicate sunt și criticile autorilor sesizării prin care se susține, printre altele, că „prin prezenta lege s-a urmărit retragerea de la regulile economiei de piață, în dauna intereselor statului”. Autorii sesizării de neconstituţionealitate consideră că se încălcă art. 135 alin. 2 lit. a) din Constituție, potrivit căruia „Statul trebuie să asigure (…) protecția concurenței loiale”.

Prin reglementarea posibilității schimburilor de terenuri la cererea unei categorii determinate de subiecte de drept, fără plata unor diferențe între valorile de circulație a terenurilor și cu scutirea de la plata impozitului pe venitul obținut din transferul terenurilor agricole, se realizează consfințirea prin lege a unei măsuri de sprijin acordate respectivei categorii, cu ignorarea ideii de echilibru între diferitele interese concurente în realizarea scopului legii, și anume acela de a crea structuri de exploatare a suprafețelor agricole deținute și creșterii potențialului de exploatare a acestora prin dezvoltarea unor ferme sau exploatații agricole viabile economic.

Pentru toate aceste motive, Curtea Constituţională a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea privind comasarea terenurilor agricole deținute de asociațiile agricole constituite de unitățile de cult este neconstituțională în ansamblul său.

Av. Anca Vărzaru, SĂVESCU & ASOCIAŢII

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti