Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Articole Business Fiscalitate Opinii SELECTED

Microîntreprindere sau impozit pe profit? Sistemul de impozitare: între opțiune și obligativitate

14 noiembrie 2022 | Cristina BĂLUȚĂ
Cristina Băluță

Cristina Băluță

1. Așa cum ne-am familiarizat deja, începând cu 1 ianuarie 2023, impozitul pe venitul microîntreprinderilor devine opțional, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale.

2. În forma actuală a Codului Fiscal, la art. 48 al Titlului III “Impozitul pe venitul microîntreprinderilor” se prevede că “impozitul reglementat de prezentul titlu este obligatoriu”.

3. O favoare din partea legiuitorului, am putea gândi. În realitate, favoarea afectează multe companii mici, care au asociați români și implicit, sunt afectați și aceștia. Anterior, inconvenientul obligativității exista, în principal, pentru companiile cu asociați străini.

4. Unul dintre motivele pentru care companiile din România afiliate societăților din străinătate preferau să fie plătitoare de impozit pe profit era faptul că microîntreprinderile nu își pot alinia anul fiscal și financiar cu cel al societății-mamă, ceea ce ridica probleme de comparabilitate a indicatorilor prezentați în raportările, bugetele și forecast-urile grupului. Un alt motiv era legat de impozitarea veniturilor obținute de nerezidenți.

5. Totodată, cele mai multe dintre aceste companii aplicau modelul de business “cost-plus”, cu un mark-up cuprins între 5-10%. Aceasta fiind marja de profitabilitate în Romania, nu se sesiza o diferența semnificativă în impozitul plătit, indiferent de regimul aplicat.

6. Însă nici pentru aceste companii obligativitatea aplicării regimului de microîntreprindere nu era imuabilă, ele având posibilitatea să facă switch la impozitul pe profit dacă aveau  cel puțin doi salariați și un capital social mai mare de 45.000 RON.

7. Așadar, impactul opțiunii se răsfrânge acum asupra mai multor contribuabili decât se răsfrângea anterior obligativitatea. Motivul: opțiunea vine de fapt la pachet cu multe obligații, respectiv condiții mandatory care trebuie îndeplinite și implicit, cu costuri suplimentare pentru întreprinzător:

a) costul impozitului în contextul deprecierii cu 500.000 de EUR a plafonului de venituri anterior;

b) costul suportării a minim un salariat; din această perspectivă, condiția este îndeplinită și în cazul unui contract de mandat/de administrare, dacă este la nivelul salariului minim brut pe țară;

c) costul rezultat din limitarea numărului de microîntreprinderi în care o persoana fizică/juridică poate fi asociată, dar și din limitarea tipului de activitate.

8. Așa cum știm deja, dacă prestăm activități de consultanță și/sau management, a căror contribuție la veniturile totale ale companiei depășește 80%, nu mai avem opțiunea -în sensul din DEX al cuvântului- să plătim impozit pe venitul microîntreprinderilor, ci avem o obligație: obligația aplicării impozitului pe profit.

9. În contextul modificărilor enumerate, principalele “neliniști” cu care se confruntă contribuabilii în  acest final de an sunt:

a) Este avantajos să angajez un salariat? Răspunsul este influențat de factori diverși și personali. Strict matematic, taxele aferente salariul minim lunar, în valoare de 1.083 RON, ar fi “varianta avantajoasă” în condițiile unui profit de 7.000-000 lunar. Deci, la acest prag al profitului putem metaforic să asociem angajarea unui cost de oportunitate.

b) La ce dată fac angajarea? Cel mai târziu la 30.12.2022, cu începerea activității la 31.12.2022. Prielnic ar fi să luam în calcul și suprasolicitarea Registrului General de Evidență a Salariaților (portalul ReGES).

c) Ce cotă de impozitare aplic pentru trimestrul IV 2022, dacă angajez la 30.12.2022? Conform art. 51 alin. (5) din Codul Fiscal, 1%.

d) Ce companii păstrez ca microîntreprinderi și pe care le trec la impozit pe profit, dacă sunt asociat cu peste 25% în mai mult de 3 companii? Avantajos este să aplice regimul impozitului pe profit firmele care nu au profit mare sau sunt în Având în vedere că opțiunea se exercită până la 31.03.2023, putem face o analiză concretă pe datele de la 31.12.2022 a tuturor firmelor pe care le deținem, presupunând că vor avea același trend și în viitor. Dacă estimăm un alt trend (unele poate au fost în primul an de înființare, dar urmează să se dezvolte), trebuie să nu uităm că nu putem exercita opțiunea ori de cate ori dorim, ci doar în condițiile art. 48 alin. 2. Astfel, dacă optăm în 2023 ca o companie sa fie microîntreprindere, iar de exemplu, în 2024 optăm să devină plătitoare de impozit pe profit sau iese din sistemul micro pentru că nu mai îndeplinește condițiile, nu vom mai putea reveni niciodată la statutul de microîntreprindere.

e) Înființez PFA? Având în vedere noile plafoane în legătură cu plata CAS, specialiștii în domeniul fiscal au calculat că la un nivel al veniturilor lunare de peste 7.500 RON, PFA nu este o opțiune avantajoasă.

10. Iar marea întrebare…Ce înseamnă consultanță/management?

a) Norme metodologice nu avem încă publicate; din nota de fundamentare a OG 16/2022 constatăm că sunt vizate codurile CAEN din clasa M. Însă nu putem interpreta că totalitatea lor; cum nu putem interpreta nici că totalitatea activităților dintr-un cod CAEN reprezintă consultanță. Bunăoară, dacă analizăm codul 6920 “Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal” observăm că include o serie de activități, consultanța fiind doar una dintre ele. În aceste condiții, și având în vedere și variantele anterioare ale Codul Fiscal, nu ne așteptăm nici acum ca încadrarea în activitatea de consultanță să fie reglementata în funcție de codurile CAEN.

b) Deci, în prezent și previzibil și după publicarea normelor, din păcate sau din fericire, contribuabilului îi va reveni “sarcina ingrată” să își încadreze veniturile în activitate de consultanță sau management. Cum? O variantă este să ne uităm în DEX la cuvântul „consultanță” și să observăm că definiția este “oferirea de sfaturi calificate”. Dacă prin activitățile întreprinse oferim astfel de sfaturi, soluții, recomandări, îndrumări, ar trebui să fie simplu; chiar dacă nu va fi.

c) Cum ne putem “feri” de consultanță? Precum în viața de zi cu zi, și în business, în contabilitate/fiscalitate, trebuie să fim transparenți și morali. Cu atât mai mult, în business nu ne putem eschiva de la aceste reguli de conduită, întrucât activitățile noastre cer întocmirea de contracte, rapoarte de lucrări și alte documente însoțitoare care dovedesc că serviciile au fost efectiv prestate. Documente ce ajung la parteneri, care la rândul lor trebuie să dovedească scopul de business al cheltuielilor înregistrate, necesitatea lor, prestarea efectivă și faptul că generează un beneficiu. În plus, avem și principii clar enunțate, cum ar fi principiul substance over form sau noțiunea de “imagine fidelă”.

d) În concluzie, este de așteptat ca răspunsul la întrebarea “ce înseamnă consultanța/management” să însemne și multe divergențe de opinie în relația cu inspectorii ANAF, în cadrul controalelor desfășurate. Ca să aducem puțină latina în viața noastră, cred că “in dubio pro reo” va fi un principiu de drept la care specialiștii în domeniul juridic vor putea apela în favoarea contribuabililor.

11. În lumina celor de mai sus, noua opțiune pune un “burden” suplimentar pe umerii contribuabililor, dar pentru consolare putem lua în considerare următoarele aspecte:

a) Din nota de fundamentare la OG nr. 16/2022 extragem că prin aceste măsuri (n.r. microîntreprinderea are cel puțin un salariat) se are în vedere și evitarea concurenței neloiale prin folosirea abuzivă a microîntreprinderilor pentru mascarea formei de angajare a persoanelor fizice, aspect sesizat și de unii reprezentanți ai mediului de afaceri”. Este adevărat că existau astfel de situații, dar inspectorii fiscali puteau orind să se prevaleze de definiția activității independente de la art.7 din Codul Fiscal.

b) Tot în nota de fundamentare se prevede că “Revizuirea regimului de impozitare pentru microîntreprinderi are un impact pozitiv atât din considerente ce țin de eliminarea unor posibile incidențe specifice concurenței neloiale, prin folosirea în mod abuziv a acestui sistem de impunere, astfel cum au semnalat și reprezentanți ai mediului de afaceri, precum și din perspectiva unei mai bune așezări a sarcinii fiscale”. Și aceasta poate fi adevărat, în anumite contexte, dar în cel în care comparăm o microîntreprindere în domeniul contabilității și consultantei cu un BIG4, sau un magazin online de haine cu Zara, nu prea are sens să vorbim de concurență neloială.

12. Poate o consolare ar fi să consideram că ultimii ani (2018-2022) au fost o derogare pentru susținerea micilor afaceri, iar acum se produce revenirea la normal. Până la urmă, România are un nivel al taxelor și impozitelor relativ scăzut, în comparație cu majoritatea țărilor din Uniunea Europeană.

Expert contabil Cristina Băluță, consultant fiscal

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership