« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE

Stelian Ion, ministrul Justiției: Consider cu tărie că SIIJ şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea
06.01.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Monitor Dosare

Stelian Ion, ministrul Justiției, s-a referit în cadrul unui interviu (5 ianuarie 2021, aici) cu privire la priorităţile din sistemul judiciar, declarând, printre altele: „Sunt multe priorităţi. Dintre priorităţi, una se referă la desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie, Secţia Specială. Avem foarte multe argumente în acest sens. Sunt atent şi la reacţiile magistraţilor, le cunosc în mare parte argumentele, însă trăgând linie consider cu tărie că această secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea. Am criticat de la început această secţie, însă avea marea şansă să dovedească contrariul, că este eficientă, că poate face lucruri, astfel încât să servească intenţiilor declarate. Nu s-a întâmplat acest lucru. Tragem linie şi vedem: apeluri, căi de atac retrase în dosare foarte controversate în mod nejustificat. Vedem şase rechizitorii doar în decurs de doi ani. De unde se voia o secţie care să intre în forţă şi să rezolve această mare problemă. Au dat 1.067 de clasări, şase declinări. Din păcate Liviu Dragnea, la momentul la care a venit cu ideea asta, din creuzetele biroului său au ieşit aceste idei, dar s-au folosit de unele idei care eu cred că au fost bine intenţionate în primă fază, dar s-a distorsionat această idee de a avea un corp separat al magistraţilor de procurori şi s-a ajuns la o anomalie, pur si simplu. A fost acea anchetă pornită împotriva fostului procuror şef DNA şi s-a văzut că a fost un scop în sine când a fost propusă pentru Şefia Parchetului European. După aceea, a fost cazul Sorina, de care uităm foarte uşor şi care a fost subiect de discuţie în mass media, au fost foarte multe clasări. Pe de o parte, am văzut că nu a produs ceea ce dorea să producă şi anume rechizitorii pentru cei care încalcă legea, şi trebuie să privim adevărul în faţă, uneori, din păcate, şi magistraţii încalcă legea. Ce vreau să spun este că desfiinţarea acestei secţii nu înseamnă că nu o să răspundă magistraţii pe viitor, este o idee falsă care se acreditează în spațiul public. Oricine încalcă legea, inclusiv magistraţii sau mai ales magistraţii trebuie să răspundă. Mai e o chestiune. Superimunitatea însăşi a lor, a procurorilor membrii ai acestei secţii, pentru că nu se puteau ancheta decât unii pe alţii. Nu putea nimeni din afara acestui corp al magistraţilor de la Secţia Specială să-i ancheteze.

Aşa cum spunea, desfiinţarea Secţiei Speciale nu înseamnă exonerarea de răspundere a magistraţilor, faptul că nu vor mai fi anchetaţi. Este foarte important ca pentru fiecare categorie în parte de infracţiuni să ancheteze procurori specializaţi. Este un principiu foarte important care trebuie respectat. De aceea, infracţiunile de corupţie vor fi anchetate de DNA, infracţiunile care ţin de crimă organizată, în general nu sunt magistraţii implicaţi, dar să spunem că ar fi şi astfel de situaţii, vor fi anchetate de DIICOT. Celelalte infracţiuni vor fi anchetate de Parchetul General și așa mai departe, după competenţa dată de lege. Asta e, din punctul nostru de vedere, un lucru pozitiv, un lucru bun. Nu este singura urgenţă din Justiţie, este una dintre urgenţe. Legea poate fi promulgată uşor, nu se porneşte de la zero. Există un proiect, au fost mai multe proiecte, unele respinse într-un anumit context, PSD-ul deţinea majoritatea. În momentul în care am preluat portofoliul acestui minister, exista un proiect asupra căruia am avut o chestiune de obiectat. În cadrul acelui proiect se regăseau nişte articole care confereau nişte superimunităţi pentru magistraţi şi nu suntem de acord nici cu această idee. Nu trebuie să cădem în cealaltă extremă. Printr-o procedură de urgenţă prin Parlament, eu sunt convins că în maxim două luni de zile, în care Parlamentul este în sesiune, se poate adopta o asemenea lege, astfel încât dosarele să fie repartizate în termen scurt către unităţile de parchet competente şi magistraţii care încalcă legea să fie cercetați, trimişi în judecată, dar cei care nu încalcă legea să nu fie supuşi acestei presiuni care a existat din partea secţiei, aşa cum am văzut. Pentru că au fost situaţii în care magistraţi membri ai CSM care au fost chemaţi la audieri, nişte practici pe care promotorii instituirii acestei secţii le-au criticat cu privire la DNA. Eu spun că lucrurile în privinţa DNA-ului au fost bune, a fost o activitate bună, erau perfectibile, s-au făcut şi greşeli acolo, dar greşelile care au fost puse sub lupă au fost făcute la puterea a 10-a de către Secţia Specială.

După evaluarea mea, sfârşitul lunii martie este un termen rezonabil în care cred că poate fi desfiinţată secţia, fără să însemne asta că s-a rezolvat problema din justiţie. Adică este doar un prim pas, este un prim pas asupra căruia… aşteaptă răspuns şi GRECO, şi Comisia Europeană, sunt chestiuni discutate şi răsdiscutate. Dar sunt multe alte chestiuni care-şi aşteaptă rezolvarea. Pe de o parte, ies din magistratură prin pensionare mulţi magistraţi. De asemenea, în acelaşi timp nu pot intra în magistratură pentru că legea care reglementează modalitatea de intrare în magistratură încă nu a fost adoptată în urma unei decizii a CCR pronunţate anul trecut nu s-a rezolvat această problemă. Există în Parlament depus deja proiectul şi voi insista în Camera Deputaţilor, şi în Senat să se meargă foarte repede pentru a se putea face selecţii pentru procurori şi judecători, astfel încât să nu mai avem acea situaţie în care să intrăm în panică. Știţi că am fost nevoiţi să dăm OUG la sfârşitul anului trecut. Dacă ar fi intrat în vigoare acele dispoziţii, pur şi simplu completurile de apeluri la tribunale şi curţile de apel s-ar fi blocat…”

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Monitorizarea inteligentă a dosarelor de instanţă: Monitor Dosare

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.