« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Opinii

De-a dreptul și cinematografia (coordonatori: Lavinia Tec, Florentin Țuca). Avocatul (A Civil Action). Aproape justiție, aproape adevăr, de-a dreptul viață de Simona Catrinel Avarvarei
08.01.2021 | Lavinia TEC

JURIDICE - In Law We Trust
Lavinia Tec

Lavinia Tec

La Editura Universității de Vest din Timișoara a apărut volumul De-a dreptul și cinematografia, care reunește contribuțiile a 28 de autori și interviuri cu 4 regizori români.

Astăzi publicăm un extras din secțiunea Actorii dreptului.

Avocatul (A Civil Action)

Aproape justiție, aproape adevăr, de-a dreptul viață

                                                                                     Simona Catrinel Avarvarei[1]

Publicat în 1995, romanul de non-ficțiune al jurnalistului Jonathan Harr, A Civil Action, țese, în cea mai autentică cheie juridică, netrucat, epopeea unei acțiuni civile îndreptate împotriva a doi giganți economici nord-americani, W.R. Grace & Co. și Beatrice Foods Co., asupra cărora plana suspiciunea de contaminare a pânzei de apă freatică dintr-o suburbie a orașului Boston, Woburn, Massachusetts. Cartea devine un best-seller în Statele Unite, pentru care autorul primește premiul National Book Critics Circle Award pentru opere de non-ficțiune, iar prin bogata și aproape microscopica atenție la detalii cu care își curge trama narativă, reușește, ca dincolo de masiva-i corporalitate a celor peste 500 de pagini și labirinticul parcurs al glosării cripticului lexicon judiciar, să fie bine primită atât de publicul larg, cât și de critica de specialitate, care o recomandă ca pe o lectură „captivantă”, care se devorează „pe nerăsuflate” și pe care „cu greu” cineva „o mai lasă din mâini”.

(…)

Cele peste două milioane de exemplare vândute ale cărții aduc povestea pe peliculă la doar trei ani de la lansarea romanului, în 1998, iar filmul se recomandă, dincolo de scenariul dramatizat, prin fișa tehnică a echipei de producție și distribuție – Robert Redford, co-producător, Steven Zaillian, regizor, John Travolta și Robert Duvall ca alter-ego-urile principalilor doi avocați implicați în proces, Jan Schlichtmann și Jerry Facher. Departe de a fi un succes de box-office, rivalizând, la momentul lansării sale, cu mult mai îndrăgitele producții Shakespeare îndrăgostit (Shakespeare in Love), Prințul Egiptului (The Prince of Egypt), Star Trek: Insurecția (Star Trek: Insurrection), Mesaj pentru tine (You’ve Got Mail), Avocatul (A Civil Action) nu a fost prima opțiune a cinefilului aflat în plină magie a Sărbătorilor Crăciunului, filmul fiind lansat în chiar prima zi a acestuia, în 1998; el poate, însă, oricând să devină invitație la 115 minute de reflexie asupra felului în care se construiește, gândește și ce înseamnă actul de justiție în largul angrenaj al elementelor de destin pe care se articulează și pe care este chemat să le slujească.

Studenți de la facultățile de drept, tineri aspiranți la cariera avocațială, sau viitori magistrați, deopotrivă vor afla că este nevoie de multă înțelepciune și putere pentru a cuteza să ieși triumfător din lupta cu propriile temeri, prejudecăți și limitări; doar că, odată ajuns dincolo…de sinele descumpănit, nimic nu va mai fi vreodată la fel… Îndrăznesc să sugerez că acest film este pentru ei, mai mult decât pentru orice altă categorie de public, și chiar dacă nu vor găsi ingredientele unui mare succes cinematografic, se vor afla în fața multor întrebări cărora nu le vor (mai) putea refuza un răspuns; atât căutările, dar și ezitările și răspunsul final le vor aparține, și aici se ascunde și miezul invitației la vizionare a acestuia.

Autorul mărturisește, la finalul cărții, că a fost martorul fidel al celor opt ani de cercetări juridice, nelipsind decât de la o singura ședință a firmei de avocatură a lui Jan Schlichtmann, de altfel de natură financiară, în aprilie 1986. Jonathan Harr a însoțit lungul parcurs al procesului în instanțe și întâlniri între practicienii dreptului, în aceeași măsură în care și-a documentat atent și paginile atunci când se strecoară în bancă, alături de studenții de la Facultatea de Drept de la Harvard, pentru a audia cursurile de practică juridică ale profesorului Jerome Facher[2], nimeni altul decât iscusitul avocat al apărării angajat de corporația Beatrice Foods Co. și anjagatul unei nu mai puțin cunoscute firme de avocatură din Boston, Hale and Dorr. În 1987, pentru un întreg semestru, Jonathan Harr a făcut acest lucru cu conștinciozitatea unui adevărat învățăcel, continuându-și experiența, chiar dacă cu o acribie sensibil în remisie și în primăvara anului următor. Imprimat pe pelicula de celuloid rămâne unul dintre gândurile-povață ale profesorului către studenții celebrei universități nord-americane, valabil, însă, în orice altă aulă universitară, reală sau iluzorie, de acum sau într-o proiecție în illo tempore: „Now the single greatest liability a lawyer can have is pride. Pride… Pride has lost more cases than lousy evidence, idiot witnesses and a hanging judge all put together. There is absolutely no place in a courtroom for pride.” ….pentru mândrie, dar pentru adevăr?

(…)

Atât romanul, cât și filmul nu fac altceva decât să urmărească, pe fondul complicatei derulări de evenimente declanșate de tragedia de mediu, inițiatica călătorie a tânărului avocat de la strâmta potecă a autosuficienței la largul drum al propriei (re)găsiri, având speța Anderson v. Grace ca turnesol de conștiință. Lunga călătorie de la un avocat interesat doar de vanitoasa recunoaștere a talentului profesional în litigii axate pe probleme de vătămare corporală la o totală despărțire de fostul sine, în febrila încercare de aflare a adevărului și restaurare a dreptății, începe cu drumul de întoarcere spre Boston, după ceea ce Jan Schlichtmann credea a fi prima și singura vizită în Woburn, pe podul care ajunge, astfel, să lege malurile unei geografii superioare, cea a sinelui care a fost cu cea a sinelui care se caută febril, încă nu pe deplin conștient de propria călătorie.

(…)

Atunci când vocea legiuitorului devine vocea regelui, chemată să hotărască asupra unor „lucruri importante”, cum ar fi „soarta altora”, iar templul lui Themis este ultimul loc în care s-ar putea afla ceva asemănător adevărului, tăcerile se prăvălesc în abisuri, iar cărările își rătăcesc săvârșirile.

(…)

A Civil Action este o lecție de anatomie juridică, iar în sala de disecție a speței analizate fiecare intră cu bisturiul propriului sinidisis, purtător hărăzit al valorilor morale, ispitit fiind de fascinantul labirint al zidirilor de destin, de legi, de viață pur și simplu.

Și de nu îl veți găsi pe placul vostru, înseamnă că aveți șansa de a deveni regizorul unui alt film, iar de aici, povestea se scrie altcumva… vorba lui Marin Sorescu: „Iar cînd adormi la cinematograf niţel, înseamnă că vezi două filme în paralel. Unul cel de pe ecran, cu o acţiune cam plicticoasă, şi altul, visul tău, pe care ţi l-ai adus de-acasă. De aceea, pentru filmele proaste, directorii cinematografelor stau în dubiu dacă n-ar trebui să plăteşti un bilet dublu[3].

https://www.imdb.com/title/tt0120633/


[1] Conf. univ. dr. Simona Catrinel Avarvarei, Facultatea de Agricultură, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară ”Ion Ionescu de la Brad” din Iași.
[2] Fideli canonicului principiu al audierii tuturor părților implicate în proces, pentru o amplă cuprindere a complexității speței în cauză, a se vedea și articolul semnat de Jerome Facher, “Considering a Civil Action. The View from the Bottomless Pit: Truth, Myth, and Irony in A Civil Action.” Seattle University Law Review, Vol. 23: 243-1999, pp. 243-281.
[3] Marin Sorescu, „Cai verzi și întâmplări breze”, Unde fugim de-acasă?, p 70.


Av. conf. univ. dr. Lavinia Tec
Facultatea de Drept, Universitatea de Vest din Timișoara

 
Secţiuni: Content, JURIDICE.ro, Life, Opinii, Selected | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD