Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q3 SUV
AUDI Q3
AUDI Q3
AUDI Q8
Citeşte mai mult în legătură cu Articole, Drept constituțional, Next, Opinii, SELECTED

Vulnerabilități la independența justiției

25 octombrie 2023 | Anne-Marie BRICIU-DIACONU
Anne-Marie Briciu Diaconu

Anne-Marie Briciu-Diaconu

Rezumat

Textul de mai jos pune în lumină importanța independenței justiției într-o societate democratică, dar și factorii care o pot amenința, alături de anumite sugestii personale de îmbunătățire a sistemului juridic, care ar trebui să implice stabilirea unor standarde clare.

Introducere

Independența justiției este considerată un pilon fundamental al unei societăți democratice. Aceasta asigură că sistemul judiciar este liber de influențe și interferențe nejustificate, făcând posibilă pronunțarea unei hotărâri imparțiale. Independența justiției poate fi însă compromisă de diverși factori care se pot constitui în afectarea acestui deziderat suprem. Având în vedere că în România independența justiției este consacrată constituțional, afectarea acesteia este o problemă ce gravitează în jurul dreptului constituțional.

Astfel, potrivit Constituției României:

„(1) Justiția se înfăptuiește în numele legii.

JURIDICE by Night

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

(2) Justiția este unică, imparțială și egală pentru toți.

(3) Judecătorii sunt independenți și se supun numai legii.”[1]

Termenul de „independență” este în general utilizat pentru a caracteriza relația dintre sistemul judiciar și alte instituții politice[2].

Factori care afectează independența justiției

Una dintre cele mai semnificative amenințări la adresa independenței justiției este reprezentată de ingerința politică. Guvernele și politicienii încearcă adesea să influențeze sistemul judiciar pentru a-și atinge obiectivele politice. Acest lucru se poate face prin intervenție directă în procedurile în materie judiciară, prin numirea judecătorilor pe baza apartenenței lor politice sau prin amenințări și intimidare. Dacă procesul de numire al judecătorilor nu are transparență, obiectivitate și responsabilitate, dacă judecătorii sunt numiți doar pe baza legăturilor politice, ci nu pe merit, se pot pronunța hotărâri în favoarea susținătorilor lor politici. Astfel de intervenții pot submina capacitatea justiției de a realiza judecăți imparțiale, iar ca urmare, cetățenii își pot pierde încrederea în sistemul judiciar.

Un alt factor care poate amenința independența justiției este influența financiară. Judecătorii și instanțele se bazează pe finanțarea din partea guvernelor, ceea ce poate crea un potențial conflict de interese. De exemplu, dacă un guvern amenință că va reduce finanțarea sau ca va reduce salariile judecătorilor care nu judecă în favoarea lor, se va crea o influență nedreaptă asupra judecătorilor și instanțelor judecătorești. Acest tip de presiune financiară poate compromite independența și integritatea justiției.

Mass-media și opinia publică pot reprezenta, de asemenea, o importantă amenințare la adresa independenței justiției. Personalitățile publice și mass-media pot influența opinia publică în vederea afectării deciziilor judiciare. Spre exemplu, atunci când este audiat un caz de mare profil și sunt emise hotărâri judecătorești, mass-media poate concepe o narațiune sau mai multe care exercită o presiune imensă asupra sistemului judiciar, având ca scop influențarea deciziei finale. Această influență poate suprima independența justiției și, totodată, poate reduce încrederea publicului în corectitudinea hotărârilor judecătorești.

Mai mult, chiar lipsa de pregătire și expertiză judiciară poate avea o influență asupra independenței justiției. Judecătorii trebuie să cunoască în primul rând legea și să aibă calificările necesare pentru a pronunța hotărâri imparțiale. Lipsa de pregătire sau de cunoștințe poate împiedica capacitatea judecătorului de a înțelege probleme juridice complexe și de a lua decizii imparțiale. În România, pentru a deveni judecător trebuie îndeplinite un set de condiții riguroase: terminarea unei facultăți de drept și obținerea unei diplome de licență în acest domeniu; admiterea la Institutul Național al Magistraturii sau admiterea în magistratură, cu mențiunea că pentru cea de-a doua variantă este necesară o vechime în specialitate de minim 5 ani; cetățenia română și domiciliul în România; capacitate deplină de exercițiu; lipsa unor antecedente penale sau cazier fiscal; bună reputație și cunoașterea limbii române; persoana trebuie să fie aptă atât din punct de vedere medical, cât și psihologic, pentru exercitarea funcției. Totuși, deși sunt persoane care îndeplinesc aceste condiții și devin judecători, unele dintre acestea nu sunt temeinic pregătite din punct de vedere juridic. Astfel de lacune juridice, lipsa cunoștințelor și a capacității de a înțelege problemele juridice atât de natură simplă, cât și complexă, creează o oportunitate influențelor externe, ce urmăresc persuadarea judecătorului nepregătit în vederea pronunțării deciziilor și, implicit, afectează independența justiției.

Corupția este, de asemenea, o amenințare semnificativă asupra independenței justiției. Prin corupție judiciară se înțelege „orice act de influențare negativa a persoanelor care își desfășoară activitatea in sistemul juridic, prin care este afectata imparțialitatea procedurilor judiciare in scopul obținerii unui beneficiu nelegitim de către ele sau pentru părți”[3]. Judecătorii care acceptă mită sau se află sub influența unor grupuri criminale organizate, în mod evident nu vor lua decizii imparțiale. În plus, judecătorii corupți pot fi ținta șantajului, compromițându-le și mai mult independența.

În cele din urmă, un alt factor care poate amenința independența justiției este reprezentat de lipsa de protecție a judecătorilor. Judecătorii care emit hotărâri controversate pot deveni vulnerabili la amenințări, hărțuiri sau violențe. Dacă nu există o protecție adecvată pentru judecători, aceștia pot deveni reticenți în a decide împotriva intereselor puternice, iar nesiguranța acestora în vederea pronunțării hotărârilor poate submina încrederea publicului în independența și imparțialitatea sistemului judiciar. Asigurarea unei protecții adecvate pentru judecători este esențială pentru garantarea independenței justiției.

Concluzii

În opinia mea, existența acestor vulnerabilități reprezintă realitatea cruntă cu care ne confruntăm în materie judiciară și nu numai, dar, în același timp, oferă multe oportunități de perfecționare a sistemului juridic, cu precădere independența justiției.

Consider că oamenii nu au evoluat îndeajuns pentru a fi capabili să creeze un sistem judiciar care să apere în totalitate independența justiției și nu cred că va exista un moment în viitor în care se va realiza o astfel de performanță. Așa cum defectele oamenilor vor continua să existe, așa vor rămâne în picioare multe nereguli, și nu doar în materie judiciară. Independența justiției nu este afectată doar de lipsa unor norme specifice acestui subiect, ci și de natura oamenilor, de predispunerea acestora la greșeli și de mulți alți factori. Totuși, așa cum am menționat, deși nu se poate atinge o perfecțiune în vederea apărării independenței justiției, întotdeauna există loc de mai bine.

Propuneri generale de lege ferenda

1. Stabilirea unor standarde clare și cuprinzătoare pentru numirea și evaluarea judecătorilor, ce acordă importanță meritului, integrității și imparțialității și reduc considerabil influența politică sau alte influențe; acest pas include și crearea unor procese de selecție judiciară transparente și obiective, ce implică mai multe părți interesate și furnizarea de resurse adecvate pentru a sprijini formarea continuă a judecătorilor.

2. Asigurarea existenței unor controale periodice care să valideze respectarea separării puterilor, dar și echilibrul constituțional dintre acestea; aceste controale menite să verifice respectarea unui principiu fundamental oricărei societăți democratice ar trebui să prevină influențele sau interferențele altor organisme și să garanteze că sistemul judiciar are independența necesară pentru a lua decizii corecte.

3. Asigurarea unei protecții speciale pentru judecători împotriva amenințărilor, hărțuirii sau violenței, pentru ca aceștia să poată respecta legea fără teamă și să pronunțe hotărâri juste; prin sporirea securității judecătorilor, se poate crea o încredere în rândul acestora, dar și în sistemul juridic și în rândul cetățenilor.


[1] Constituția României; Convenția europeană a drepturilor omului; Carta drepturilor fundamentale, Ediția a XIII-a, Editura Hamangiu, București, 2022, p. 15.
[2] Owen Fiss, The Limits of Judicial Independence, The University of Miami Inter-American Law Review, vol. 25, Miami, 1993, p. 57.
[3] Cristi Danileț, Vulnerabilități ale sistemului juridic, articol publicat pe site-ul JURIDICE.ro, 2009.


Anne-Marie Briciu-Diaconu
Studentă – Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Studii Economice din București

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill şi My Justice.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories