« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 

Obiecție de neconstituţionalitate admisă ref. unele dispoziții din Legea pentru aprobarea OUG nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020. UPDATE: Precizări Ministerul Muncii şi Protecției Sociale
13.01.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Miercuri, 13 ianuarie 2021, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a dat publicității următorul comunicat: „Articolul 86 din Legea 127/2019 privind sistemul public de pensii stabilește ca valoarea punctului de pensie să fie de 1.775 de lei, de la 1 septembrie 2020.

Prin  OUG 135/2020, Guvernul a decis modificarea valorii punctului de pensie la 1.442 lei, ținând cont de evoluţia principalilor indicatori bugetari pe primele luni ale anului 2020, de necesitatea gestionării eficiente a finanţelor publice pentru a servi interesul public pe termen lung, în contextul crizei economice cauzată de pandemia SARS COV-2.

Ulterior, în perioada electorală, la momentul dezbaterii și aprobării Legii de aprobare a OUG 135/2020, Parlamentul României a decis modificarea valorii punctului de pensie de la 1.442 la 1.775 de lei.

Având în vedere necesitatea încadrării în limita de deficit bugetar instituită prin reglementări europene, precum și asigurării plății acestora în viitor, Guvernul a contestat la Curtea Constituțională legea privind aprobarea OUG nr. 135/2020.

În acest moment, așteptăm publicarea deciziei motivate a Curții Constituționale. Legea va merge spre promulgare la președintele României, care are posibilitatea să solicite reexaminarea acesteia de către Parlamentul României.

Raluca Turcan, ministrul Muncii: „Parlamentul se va pronunța pe ceea ce este de făcut pe viitor. În ceea ce privește pensiile, e important să avem echitate, contributivitate în sistem. Atunci când vorbim despre pensii, cel mai important lucru este ca ele să poată fi plătite, iar sistemul de pensii să rămână sustenabil. Aplicarea creșterii de 40%, declarată constituțională, ar genera un impact de 138 miliarde de lei asupra bugetului, ceea ce este imposibil de susținut în acest moment.”

***

Miercuri, 13 ianuarie 2021, Curtea Constituțională, în cadrul controlului anterior promulgării, potrivit unui comunicat:

– cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. I pct. 1-6 din Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri bugetare sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.

– cu unanimitate de voturi, a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. I pct. 8 şi 9 din Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri bugetare sunt neconstituţionale.

În motivarea soluţiei de admitere, Curtea a reţinut, în esenţă, următoarele:

– art. I pct. 8 din legea criticată abrogă art. 42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 135/2020 [care prevede o valoare a punctului de pensie de 1442 lei], ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 127/2019, în forma sa iniţială [care prevedea o valoare a punctului de pensie de 1775 lei]. Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-ar fi creat un vid legislativ în privinţa valorii punctului de pensie. Abrogarea pură şi simplă a art. 42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 135/2020, fără indicarea valorii punctului de pensie prin modificarea corespunzătoare a art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 127/2019, ar fi generat o incertitudine juridică în privinţa existenţei normative chiar a valorii punctului de pensie, ceea ce este contrar art. 1 alin. (5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art. 47 alin. (2) din Constituţie. Așadar, viciul de neconstituționalitate constatat de Curte privește exclusiv Legea de aprobare a O.U.G. nr. 135/2020, și nu ordonanța. În cadrul procedurii de reexaminare, revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, valoarea punctului de pensie stabilită prin art. 42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 135/2020.

– art. I pct. 9 din legea criticată abrogă art. 43 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 135/2020 [care amână creşterea drepturilor salariale ale cadrelor didactice pentru 1 septembrie 2021], ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art. 38 alin. (4 ind. 1) din Legea-cadru nr. 153/2017, în redactarea dată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 [care stabilise creşterea drepturilor salariale ale cadrelor didactice pentru 1 septembrie 2020]. Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-a fi ajuns la o situaţie incertă cu privire la etapizarea creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic. Abrogarea pură şi simplă a art. 43 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 135/2020, fără indicarea etapelor de creştere a drepturilor salariale pentru personalul didactic prin modificarea corespunzătoare a art. 38 alin. (4 ind. 1) din Legea-cadru nr. 153/2017, ar fi generat o situaţie juridică confuză, ceea ce este contrar art. 1 alin. (5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art. 41 din Constituţie. Așadar, viciul de neconstituționalitate constatat de Curte privește exclusiv Legea de aprobare a O.U.G. nr. 135/2020, și nu ordonanța. În cadrul procedurii de reexaminare, revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, etapizarea creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic stabilită prin art. 43 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 135/2020.

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.