« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Modificarea Regulamentului ASF privind instituirea măsurilor de combatere a spălării banilor
14.01.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 38 din 13 ianuarie 2021 a fost publicat Regulamentul nr. 29/2020 pentru modificarea și completarea Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Dintre modificările aduse Regulamentului ASF nr. 13/2019, enumerăm următoarele:

– autoritatea responsabilă cu supravegherea consolidată este supraveghetorul coordonator, respectiv supraveghetorul consolidant;

– autoritatea de supraveghere principală:
I. pentru unitățile transfrontaliere înființate în cel puțin trei state membre, autoritatea de supraveghere principală înseamnă:
1. autoritatea competentă a statului membru în care este situată autoritatea responsabilă cu supravegherea consolidată sau, în cazul în care autoritatea responsabilă cu supravegherea consolidată este Banca Centrală Europeană (BCE), autoritatea competentă a statului membru în care ar fi fost situată autoritatea responsabilă cu supravegherea consolidată înainte de aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.024/2013
sau
2. pentru o entitate cu unități transfrontaliere, alta decât o instituție de credit sau asigurător:
(i) care sunt filiale, autoritatea competentă din statul membru de origine al societății-mamă;
(ii) care nu sunt filiale, autoritatea competentă a statului membru de origine al entității respective
sau
3. în cazul unei entități care operează pe o bază transfrontalieră, care este o filială a unei entități, alta decât entitățile prevăzute la art. 2 lit. f) -g) din Legea nr. 129/2019, autoritatea competentă a unui stat membru, așa cum este definită la pct. 2 pct. (i) și (ii);

II. pentru unitățile din UE înființate în cel puțin trei state membre, autoritatea de supraveghere principală înseamnă:
1. între sucursale și filiale, autoritatea competentă a statului membru în care este constituită filiala,
2. între filiale sau între sucursale, autoritatea competentă a statului membru în care este stabilită filiala sau sucursala care prezintă cel mai ridicat nivel de risc de SB/FT, în conformitate cu evaluarea riscurilor efectuată de autoritatea menționată la lit. b3),
3. între filiale sau între sucursale cu același risc de SB/FT, autoritatea competentă din statul membru în care este constituită filiala sau sucursala cu cea mai mare valoare totală a activelor. În cazul în care autoritatea de supraveghere principală nu poate fi identificată, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe, respectiv Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale poate, din proprie inițiativă sau la solicitarea ASF, să acorde asistență, inclusiv prin mediere;

– autoritatea de supraveghere prudențială este autoritatea competentă și/sau autoritatea de supraveghere:
1. împuternicită în temeiul unui act cu putere de lege sau al unei norme administrative să supravegheze activitatea instituțiilor de credit,
2. abilitată în temeiul legii sau al unei reglementări să supravegheze societățile de investiții,
3. responsabilă pentru autorizarea și supravegherea prudențială a instituțiilor de plată, respectiv autorități publice/organisme recunoscute de legislația națională sau de autoritățile publice special abilitate în acest scop de legislația națională, inclusiv de băncile centrale naționale,
4. abilitată, în temeiul unui act cu putere de lege sau al unei norme administrative, să controleze societățile de asigurare sau de reasigurare,
5. desemnată să îndeplinească atribuțiile prevăzute în Directiva 2003/41/CE privind activitățile și supravegherea instituțiilor pentru furnizarea de pensii ocupaționale,
6. autorități publice, organisme recunoscute de legislația internă sau organisme recunoscute de autoritățile publice împuternicite în mod expres în acest sens de legislația internă;

– colegiul de CSB/CFT este structura permanentă constituită din autoritatea de supraveghere principală, membri permanenți și observatori cu scopul de a coopera și a face schimb de informații între aceștia, în scopul supravegherii unei entități care operează la nivel transfrontalier;

– în aplicarea art. 11 alin. (4) din Legea nr. 129/2019, în situația în care un client este reprezentat în relația cu entitatea reglementată de o altă persoană, care acționează ca reprezentant legal, împuternicit, curator, tutore sau în orice altă calitate legală, entitatea obține și verifică informațiile și documentele corespunzătoare cu privire la identitatea reprezentantului, natura și limitele reprezentării. În scopul identificării persoanei care reprezintă clientul, entitățile obțin cel puțin următoarele informații:
a) numele și prenumele,
b) data și locul nașterii,
c) codul numeric personal sau, dacă este cazul, un alt element unic de identificare similar,
d) adresa la care locuiește și identificarea regimului juridic al acesteia, respectiv dacă este domiciliu, reședință ori alt tip de atribut de identificare de același tip,
e) cetățenia;

– entitățile reglementate păstrează, într-o formă admisă în procedurile judiciare, următoarele documente și informații, în scopul prevenirii, depistării și investigării posibilelor cazuri de SB/FT, toate înregistrările obținute prin aplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei, cum ar fi copii ale documentelor de identificare, ale monitorizărilor și verificărilor efectuate și ale rezultatelor analizelor efectuate în legătură cu clientul, ale dosarelor de client și ale corespondenței, inclusiv ale informațiilor obținute prin mijloacele de identificare electronică, serviciile de încredere relevante prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sau prin orice alt proces de identificare sigur, la distanță sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de către Autoritatea pentru Digitalizarea României, necesare pentru respectarea cerințelor de cunoaștere privind clientela;

– ASF cooperează și efectuează schimb de informații cu:
a) autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru punerea în aplicare a politicilor și a activităților de combatere a SB/FT,
b) autoritățile și organismele naționale din alte state membre responsabile cu supravegherea instituțiilor de credit și a instituțiilor financiare, în baza unor acorduri de cooperare în materie de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului,
c) autoritățile competente din țările terțe cu atribuții similare, în baza unor acorduri de cooperare în materie de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului încheiate pe bază de reciprocitate și doar cu condiția ca informațiile dezvăluite să fie supuse unei garantări a respectării secretului profesional cel puțin echivalente cu cele menționate la art. 381 alin. (1) din Legea nr. 129/2019.

Prezentul regulament intră în vigoare la 13 ianuarie 2021.

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.