Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
4 comentarii

Turcia persona non grata fiscală sau antreprenorul român?
19.01.2021 | Daniel UDRESCU

Secţiuni: Content, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Daniel Silviu UDRESCU

Daniel Udrescu

Turcia pare că este exclusă din Cercul FISCAL al UE. Cheltuielile (achiziţiile de marfă şi servicii) din Turcia nu mai sunt deductibile fiscal.

Turcia a devenit Persona non grata (personae non gratae) sau persona ingrata (persoană nedorită), care este un termen care se utilizează oficial în relațiile diplomatice și se referă la un reprezentant diplomatic care nu este acceptat pe un anumit teritoriu. Prin lista UE a jurisdicțiilor necooperante, Turcia NU devine persona non grata pentru UE, dar prin Legea 296/2020, Turcia devine persona non grata în România. Modificarea din Codul fiscal nu este pentru Turcia, ci pentru antreprenorul român, care mai plăteşte 16% la tranzacţiile cu Turcia.

Explicaţia Covid-19. La 2 aprilie 2019, UE a solicitat OMC să organizeze consultări cu Turcia ca răspuns la măsurile adoptate de aceasta, care au dus la o localizare forțată progresivă în Turcia a producției unei părți substanțiale a produselor farmaceutice exportate în această țară. Aceste măsuri par a fi, de asemenea, în contradicție cu angajamentele Turciei în cadrul uniunii vamale. Cazul este în curs de soluționare.

Deprecierea accentuată a lirei turcești și inflația ridicată generată de aceasta au afectat semnificativ exporturile UE, care au scăzut cu aproape 9%. Pe de altă parte, importurile din Turcia în UE au crescut cu 9% în aceeași perioadă, ceea ce a dus la un comerț aproape echilibrat, reducând  excedentul UE de la 15 miliarde EUR în 2017 la 1 miliard EUR în 2018.

Pentru plătitorii de impozit pe profit achizițiile de la furnizori din jurisdicții necooperante fiscal sunt reclasificate în cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit începând cu 1 ianuarie 2021. Prin pct. 10 din Legea nr. 296/2020 s-a introdus în Codul fiscal o nouă categorie de cheltuieli nedeductibile, respectiv cheltuielile generate cu achiziții de la furnizori înregistrați fiscal în jurisdicții necooperante fiscal publicate în Jurnalul Oficial al Comunității Europene, astfel:

„10. La articolul 25 alineatul (4), după litera f) se introduce o nouă literă, litera f1), cu următorul cuprins:

“f^1) cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacţii cu o persoană situată într-un stat care, la data înregistrării cheltuielilor, este inclus în anexa I şi/sau anexa II din Lista UE a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;””.

(articol de lege promovat de Huţucă Bogdan – deputat PNL de Constanţa, fost Şef administraţie D.G.R.F.P. Galaţi – Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul regiunii Galaţi )

ATENŢIE!!! ESTE O EROARE, CARE AFECTEAZĂ!!!

Lit f^1) nu are teze suplimentare ca litera f), că aceste prevederi se aplică numai în situația în care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzacții calificate ca fiind artificiale, conform art. 11 alin. (3); NU!!! Este pentru TOATE tranzacţiile cu Turcia.

Nota de fundamentare la Comisia pentru Buget, Finanţe şi Bănci a considerat obiectivul de descurajare a practicilor fiscale abuzive generate de Turcia (??? Ce aberaţie când de fapt singura vină reţinută este că Turcia nu a devenit membru al Forumului mondial privind transparența și schimburile de informații în scopuri fiscale), urmând Concluziile Consiliului privind Codul de conduită (impozitarea afacerilor), adoptate de Consiliu în cadrul reuniunii din 5 decembrie 2019. Consiliul European, nu România, a aprobat orientările privind măsurile de protecție coordonate în domeniul fiscal prevăzute în anexa 4 în raportul grupului de lucru al Codului de conduită (Doc. 14114/19). Consiliul, NU ROMÂNIA, reiterează faptul că, este important ca toate statele membre să prevadă în legislația lor națională mecanisme de protecție eficiente care să ajute la lupta împotriva erodării bazelor fiscale ale statelor membre prin fraudă, evaziune și abuzuri fiscale.

(REŢINEŢI CĂ LA NIVEL EUROPEAN (ROMÂNIA INCLUSĂ) NU EXISTĂ NORME ÎNTRE FISCAL ŞI PENAL PENTRU DETERMINAREA EVAZIUNII FISCALE).

Astfel România (de capul ei) ca stat membru a hotărât să se asigure că cel puțin una dintre măsurile defensive descrise în Ghidul privind măsurile defensive/de protecție se va aplica de la 1 ianuarie 2021 pentru jurisdicțiile necooperante din Lista UE. În acest sens prevederile din Codul fiscal trebuie actualizate în sensul adoptării a cel puțin una din măsurile prezentate în Ghidul/îndrumările privind măsurile defensive agreate, prevăzute în Anexa 4 din Raportul grupului codul de Conduită (impozitarea  afacerilor) Doc. 14114/19.

Ce este lista UE a jurisdicțiilor necooperante?

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale

Lista I adoptată de Consiliu la 6 octombrie 2020 cuprinde:
• Samoa Americană
• Anguilla
• Barbados
• Fiji
• Guam
• Palau
• Panama
• Samoa
• Trinidad și Tobago
• Insulele Virgine Americane
• Vanuatu
• Seychelles

Chiar dacă nu se regăseşte în Anexa I, Turcia se regăseşte în „ANEXA II Situația actuală a cooperării cu UE în ceea ce privește angajamentele asumate în vederea punerii în aplicare a principiilor bunei guvernanțe fiscale.

„1. Transparență

1.1. Angajamentul de a pune în aplicare schimbul automat de informații fie prin semnarea Acordului multilateral al autorităților competente, fie prin acorduri bilaterale Următoarele jurisdicții se angajează să pună în aplicare schimbul automat de informații până la sfârșitul anului 2019: Palau și Turcia.

1.2. Calitatea de membru al Forumului mondial privind transparența și schimburile de informații în scopuri fiscale (Forumul mondial) și ratingul satisfăcător în ceea ce privește schimbul de informații la cerere Următoarele jurisdicții, care s-au angajat să aibă un rating suficient până la sfârșitul anului 2018, sunt în așteptarea unei revizuiri suplimentare din partea Forumului mondial: Anguilla, Insulele Marshall și Curaçao.

Următoarele jurisdicții se angajează să devină membre ale Forumului mondial și/sau să aibă un rating satisfăcător până în 2019: Palau, Turcia și Vietnam.”

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale este un instrument pentru a combate:
• frauda sau evaziunea fiscală: neplata sau plata incompletă a impozitelor, cu nerespectarea legii
• evitarea obligațiilor fiscale: utilizarea de mijloace legale pentru a reduce obligațiile fiscale
• spălarea banilor: disimularea originii banilor obținuți ilegal

Lista include țări din afara UE care încurajează practici fiscale abuzive, reducând în mod drastic veniturile din impozitul pe profit ale statelor membre.

Mă întreb care sunt practicile fiscale abuzive ale Turciei??? Că nu a devenit membru al Forumului mondial privind transparența și schimburile de informații în scopuri fiscale, prin schimbul automat de informații, fie prin semnarea Acordului multilateral al autorităților competente, fie prin acorduri bilaterale? Asta nu dovedeşte o practică fiscală abuzivă!!!

Prin identificarea acestor țări la nivelul UE, statele membre pot acționa împreună pentru a exercita presiuni pentru realizarea de reforme. România a acţional unilateral!! De ce şi care este miza? Scopul listei nu este de a denunța și stigmatiza țările, ci de a încuraja o schimbare pozitivă la nivelul legislației și al practicilor fiscale ale acestora, prin cooperare. De ce nu a aşteptat România un răspuns la nivel UE?

„Jurisdicțiile care nu respectă încă toate standardele fiscale internaționale, dar care s-au angajat să facă reforme, sunt incluse într-un document privind situația actuală (anexa II). Odată ce își îndeplinește toate angajamentele, o jurisdicție este eliminată din anexă.” 

În afara cuvintelor pompoase pentru care trebuie să studiaţi DEX-ul, care sunt standardele fiscale internaţionale pe care Turcia nu le-a respectat, pentru ca România să-şi pedepsească antreprenorii români care importă marfă din Turcia? Singurul avantajat este statul Român care va colecta un impozit pe profit cu 16% mai ridicat.

Expert contabil Daniel Udrescu

Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti