Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. 113 studenți sancționați pentru tentative de plagiat
21.01.2021 | JURIDICE.ro

Marți, 19 ianuarie 2021, Consiliul de Administrație al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, constatând că încă există tentative de însușire a unor texte de pe internet și de prezentare a unor referate, rapoarte, lucrări care conțin un procent semnificativ de similitudini cu surse publicate deja, a decis sancționarea cu avertisment scris a unui număr de 113 studenți, potrivit unui comunicat.
„Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava se numără printre primele instituții de învățământ superior din România care a achiziționat și utilizează de un deceniu un program informatic de depistare a similitudinilor în lucrările elaborate în cadrul USV sau în afara acesteia. Softul respectiv este folosit de cadrele didactice pentru verificarea tuturor lucrărilor de licență, disertație și doctorat, precum și a unor referate sau diverse lucrări scrise de studenți pe parcursul anului universitar. Pe de altă parte, USV acordă o importanță deosebită instruirii studenților pe parcursul studiilor în vederea respectării dreptului de proprietate intelectuală și a normelor de integritate academică, considerând importantă înțelegerea și asumarea acestor norme etice de către studenți și nu doar depistarea abaterilor la finalizarea studiilor. În acest sens, se desfășoară cursuri obligatorii de Etică și integritate academică, introduse printr-un Ordin al Ministrului Educației, din 2018, pentru toate programele de masterat și doctorat, precum și cursuri sau module de Etică și deontologie profesională la multe dintre programele de licență. Desfășurarea unor campanii de informare publică cu privire la măsurile luare în acest sens reprezintă, de asemenea, o modalitate de creștere a nivelului de conștientizare a acestor probleme, în rândul tinerilor.
Totuși, în pofida faptului că există un cadru instituțional care să susțină și să stimuleze integritatea academică, în ciuda desfășurării campaniilor de informare derulate inclusiv la nivel național, apar unele cazuri în care studenții ignoră normele de întocmire a textelor solicitate de profesori pentru evaluarea pe parcurs sau semestrială.
Suntem convinși că, pe lângă numeroasele măsuri adoptate de conducerea USV în vederea stimulării și premierii performanței didactice și științifice, propunerile facultăților și hotărârea Consiliului de Administrație vor contribui la creșterea responsabilității în rândul studenților și la sporirea calității actului educațional.”