« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

Acord între UE și Danemarca privind comunicarea actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă și comercială
22.01.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Monitor Dosare

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 19 din 21 ianuarie 2021 a fost publicat Acordul între Comunitatea Europeană și Regatul Danemarcei privind notificarea și comunicarea actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă și comercială.

Regulamentul (UE) 2020/1784 constituie o modificare a Acordului dintre UE şi Danemarca privind notificarea sau comunicarea actelor judiciare și extrajudiciare. Danemarca a notificat UE cu privire la decizia de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1784, adoptat la 25 noiembrie 2020.

Astfel, Regulamentul priveşte notificările și comunicările transfrontaliere ale actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă sau comercială. Acesta nu se aplică în materie fiscală, vamală sau administrativă, precum nici în ceea ce privește răspunderea unui stat membru privind acte sau omisiuni în cadrul exercitării autorității publice (acta iure imperii).

Statele membre vor desemna funcționari publici, autorități sau alte persoane care au competența să transmită şi, respectiv, să trimită actele judiciare sau extrajudiciare ce trebuie notificate sau comunicate într-un alt stat membru.

Fiecare stat membru va desemna un organism central care este însărcinat cu:
– furnizarea de informații agențiilor de transmitere;
– căutarea de soluții pentru orice dificultăți ce pot apărea cu ocazia transmiterii actelor în scopul notificării sau al comunicării;
– transmiterea, în cazuri excepționale, a unei cereri de notificare sau comunicare către agenția competentă de primire, la cererea agenției de transmitere.

Actele care trebuie să fie notificate sau comunicate, cererile, confirmările, confirmările de primire, certificatele și comunicările se transmit prin intermediul unui sistem informatic descentralizat, securizat și fiabil, bazat pe o soluție interoperabilă, precum e-CODEX. În cazul în care această modalitate de transmitere nu este posibilă, din cauza perturbării sistemului informatic descentralizat sau din cauza unor circumstanțe excepționale, transmiterea se efectuează prin cele mai rapide și mai adecvate mijloace alternative, ținând seama de nevoia de a asigura fiabilitatea și securitatea.

În cazul în care nu se cunoaște adresa persoanei căreia trebuie să i se notifice sau comunice actul, statul membru acordă asistență pentru determinarea adresei cel puțin printr-una din următoarele modalități:
– indicarea autorităților desemnate către care agențiile de transmitere să poată adresa solicitări pentru determinarea adresei persoanei căreia trebuie să i se notifice sau comunice actul;
– acordarea posibilității persoanelor din alte state membre să adreseze cereri de informații privind adresele persoanelor cărora trebuie să li se notifice sau comunice acte direct la registrele de evidență a domiciliilor sau la alte baze de date accesibile publicului, inclusiv să adreseze cereri în format electronic, prin intermediul unui formular disponibil pe portalul european e-justiție; sau
– oferirea unor informații detaliate, pe portalul european e-justiție, privind modul de identificare a adreselor persoanelor cărora trebuie să li se notifice sau comunice actul.

Actele judiciare vor fi transmise direct și în termenul cel mai scurt între agențiile de transmitere și cele de primire, însoțite de o cerere (modelulul se regăseşte la formularul A din anexa I). Formularul se va completa în limba oficială a statului membru de destinație sau, în cazul în care există mai multe limbi oficiale în statul membru în cauză, în limba oficială sau într-una dintre limbile oficiale ale locului unde urmează să se facă notificarea sau comunicarea, sau într-o altă limbă pe care statul membru respectiv a indicat că o acceptă. Actele transmise vor fi scutite de cerința legalizării, precum și de orice altă formalitate echivalentă.

La primirea actului, agenția de primire trimite agenției de transmitere în mod automat confirmarea de primire, cât mai curând posibil, prin intermediul sistemului informatic descentralizat sau, în cazul în care confirmarea de primire este transmisă prin alte mijloace, cât mai curând posibil și, în orice caz, în termen de șapte zile de la primirea actului.

Agenția de primire notifică sau comunică actul ori dispune notificarea sau comunicarea actului, fie în conformitate cu dreptul statului membru de destinație, fie în modalitatea specială solicitată de agenția de transmitere, dacă o astfel de modalitate nu este incompatibilă cu dreptul statului membru în cauză.

Data notificării sau a comunicării va fi data la care actul a fost notificat sau comunicat în conformitate cu dreptul statului membru de destinație sau, în cazul în care dreptul unui stat membru prevede obligația ca un act să fie notificat sau comunicat într-un termen determinat, data luată în considerare, în ceea ce privește solicitantul, va fi cea stabilită de dreptul acelui stat membru.

Notificarea sau comunicarea actelor judiciare provenind dintr-un stat membru vor fi scutite de orice obligații de plată sau de rambursare a taxelor sau a cheltuielilor ocazionate de serviciile oferite în acest sens de statul membru de destinație. Solicitantul va plăti sau rambursa doar cheltuielile legate de:
– intervenția unui executor judecătoresc sau a unei persoane competente în conformitate cu dreptul statului membru de destinație;
– folosirea unei metode speciale de notificare sau de comunicare.

În situații excepționale, fiecare stat membru va putea transmite acte judiciare, pe cale diplomatică sau consulară, iar comunicarea actelor se va face în mod direct prin agenţii diplomatici sau funcţionarii consulari, fără a apela la măsuri coercitive.

Notificarea sau comunicarea actelor judiciare va putea fi efectuată şi direct prin intermediul serviciilor poștale în cazul persoanelor aflate într-un alt stat membru, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau printr-o modalitate echivalentă.

Notificarea sau comunicarea actelor judiciare va putea fi efectuată şi prin mijloace electronice către o persoană care are o adresă cunoscută în acest scop, cu condiția ca:
– actele să fie trimise și primite utilizând servicii de distribuție electronică înregistrată calificate în sensul Regulamentului (UE) nr. 910/2014, iar destinatarul să își fi dat în prealabil consimțământul expres pentru utilizarea de mijloace electronice în scopul notificării sau comunicării de acte în cursul procedurilor judiciare; sau
– destinatarul să își fi dat în prealabil, în fața instanței sau a autorității sesizate în cauză sau în fața părții responsabile de notificarea sau comunicarea actelor în cursul unor astfel de proceduri, consimțământul expres privind utilizarea e-mailului transmis către o adresă de e-mail specificată în scopul notificării sau comunicării de acte în cursul respectivei proceduri, iar destinatarul să confirme primirea actului prin intermediul unei confirmări de primire, care să menționeze data primirii.

De asemenea, orice persoană care are un interes într-o cauză anume va putea efectua notificarea sau comunicarea actelor judiciare direct prin intermediul executorilor judecătorești, al autorităților sau al altor persoane competente din statul membru în care se intenționează efectuarea notificării sau a comunicării, cu condiția ca o astfel de notificare sau comunicare directă să fie permisă în conformitate cu dreptul respectivului stat membru.

Prevederile de mai sus se aplică şi în privinţa comunicării actelor extrajudiciare.

Atunci când un act de sesizare a instanței a trebuit să fie transmis într-un alt stat membru, iar pârâtul nu s-a prezentat la înfățișare, pronunțarea hotărârii se suspendă până când se stabilește dacă notificarea, comunicarea sau remiterea actului a avut loc în timp util pentru ca pârâtul să își poată pregăti apărarea și că:
– actul a fost notificat sau comunicat conform unei proceduri prevăzute de dreptul statului membru de destinație pentru notificarea sau comunicarea actelor, în cauzele interne, către persoanele aflate pe teritoriul său; sau
– actul a fost în fapt remis pârâtului sau la reședința pârâtului prin alt mijloc de comunicare din cele de mai sus.

Orice stat membru va putea să comunice Comisiei faptul că o instanță, în pofida regulii de mai sus, poate pronunța o hotărâre, chiar dacă nu s-a primit niciun certificat de efectuare a notificării sau a comunicării ori a remiterii actului de sesizare a instanței sau a unui act echivalent acestuia, dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții:
– actul a fost transmis prin unul dintre mijloacele prevăzute în prezentul regulament;
– de la data transmiterii actului s-a scurs un termen considerat adecvat de către instanță în acel caz, dar nu mai puțin de șase luni;
– nu s-a obținut niciun tip de certificat, cu toate că autoritățile sau organismele competente ale statului membru de destinație au întreprins toate demersurile rezonabile în sensul obținerii acestuia.

În privinţa GDPR, orice prelucrare a datelor cu caracter personal trebuie să se va efectueze în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679. Orice schimb sau transmitere de informații efectuate de către autoritățile competente la nivelul UE se desfășoară în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725.

Prezentul regulament se aplică de la 1 iulie 2022.

:: Regulamentul (UE) nr. 2020/1784 privind notificarea sau comunicarea actelor judiciare şi extrajudiciare

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Monitorizarea inteligentă a dosarelor de instanţă: Monitor Dosare

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.