« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Mediu
CărţiProfesionişti
 

CJUE. C-637/18, Comisia/Ungaria. Ungaria a încălcat normele dreptului Uniunii privind calitatea aerului înconjurător
03.02.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Ea nu și-a îndeplinit obligațiile de a asigura, pe întregul său teritoriu, pe de o parte, respectarea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 și, pe de altă parte, ca perioada de depășire a acestei valori-limită să fie cât mai scurtă cu putință 

Considerând că Ungaria nu și-a îndeplinit mai multe obligații care decurg din Directiva privind  calitatea aerului înconjurător[1], Comisia a introdus o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor împotriva acestui stat membru în fața Curții de Justiție. În concret, Comisia reproșează Ungariei că a depășit, în mod sistematic și persistent, valoarea-limită zilnică stabilită pentru particulele PM10[2], pe de o parte, de la 1 ianuarie 2005, în regiunea Budapesta și în valea Sajó, precum și, pe de altă parte, de la 11 iunie 2011 (cu excepția anului 2014), în regiunea Pécs, și aceasta până în anul 2017 în cele trei zone în cauză. În plus, Comisia solicită Curții să constate o neîndeplinire a obligațiilor de la 11 iunie 2010, în măsura în care Ungaria nu și-ar fi îndeplinit obligația de a asigura ca perioada de depășire a valorii-limită în cauză să fie cât mai scurtă cu putință.

Prin hotărârea pronunțată astăzi, Curtea amintește, în primul rând, că depășirea valorii-limită  stabilite pentru particulele PM10 în aerul înconjurător este în sine suficientă pentru constata o  neîndeplinire a obligațiilor pe acest temei. Or, este evident că, între anul 2005 și anul 2017 inclusiv, deși s-a putut constata o tendință parțială de scădere, evidențiată de datele colectate, valoarea limită zilnică stabilită pentru particulele PM10 a fost depășită în mod regulat în zonele în cauză și că, din acest motiv, aceste depășiri trebuie considerate sistematice și persistente.

În ceea ce privește argumentul dedus de Ungaria din impactul pretins considerabil al poluării  transfrontaliere asupra calității aerului în zonele în cauză, Curtea arată că legiuitorul Uniunii a  stabilit valorile-limită aplicabile luând pe deplin în considerare această împrejurare. În orice caz,  particularitățile topografice și climatice deosebit de defavorabile dispersării poluanților pe care le-ar putea prezenta zonele în cauză nu sunt de natură să exonereze Ungaria de răspunderea pentru  depășirea valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10. Dimpotrivă, aceste particularități  constituie elemente care trebuie luate în considerare în cadrul planurilor pentru calitatea aerului pe  care aceste stat membru este obligat, în temeiul directivei, să le elaboreze pentru aceste zone pentru a atinge, cât mai repede posibil, valoarea-limită în caz de depășire a acesteia.

Curtea amintește apoi că, deși faptul că un stat membru depășește valorile-limită stabilite pentru  particulele PM10 nu este în sine suficient pentru a considera că acest stat membru nu și-a îndeplinit  obligațiile care îi revin, potrivit directivei, de a elabora planuri pentru calitatea aerului care prevăd  măsuri corespunzătoare și de a include, în aceste planuri, un conținut minim de informații, acesta trebuie, totuși, să asigure că perioada de depășire este cât mai scurtă cu putință. 

În acest context, Curtea constată că Ungaria a adoptat planuri pentru calitatea aerului precum și  diferite măsuri destinate îmbunătățirii calității aerului. Cu toate acestea, pe de o parte, aceste  planuri nu conțin o indicație precisă privind îmbunătățirea planificată a calității aerului și termenul preconizat pentru atingerea obiectivelor vizate. În plus, măsurile în cauză nu menționează data la  care va fi asigurată respectarea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 în zonele în  cauză și prevăd, uneori, o durată de punere în aplicare care se poate întinde pe mai mulți ani după  intrarea în vigoare a valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10.

Prin urmare, Curtea constată că Ungaria nu a adoptat în mod vădit în timp util măsurile  corespunzătoare care permit să asigure ca perioada de depășire a valorilor-limită stabilite pentru particulele PM10 să fie cât mai scurtă cu putință în zonele în cauză. Astfel, depășirea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 a rămas sistematică și persistentă timp de șase și, respectiv, opt ani în aceste zone.

În aceste condiții, Curtea constată neîndeplinirea obligațiilor de către Ungaria cu privire atât la depășirea valorii-limită zilnice stabilite pentru particulele PM10 în zonele în cauză, cât și în ceea ce privește obligația de a asigura ca perioada acestei depășiri să fie cât mai scurtă cu putință. 

:: Hotărârea


[1] Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa (JO 2008, L 152, p. 1).
[2] „PM10” înseamnă pulberile în suspensie care trec printr-un orificiu de selectare astfel cum este definit de metoda de referință pentru prelevarea și măsurarea PM10, EN 12341, cu un randament de separare de 50 % pentru un diametru aerodinamic de 10 µm.


Cuvinte cheie: , , , ,
Secţiuni/categorii: CJUE, Dreptul mediului, Dreptul Uniunii Europene, JURISPRUDENȚĂ, _CONTENT

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD