« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Arbitraj
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti

Powered by POPOVICI NIŢU STOICA & ASOCIAŢII. Official partner: Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României
POPOVICI NITU STOICA & ASOCIATII
 

Modificări privind exercitarea drepturilor UE pentru aplicarea și respectarea normelor comerțului internațional
15.02.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 49 din 12 februarie 2021 a fost publicat Regulamentul nr. 167/2021pp de modificare a Regulamentului (UE) nr. 654/2014 privind exercitarea drepturilor Uniunii pentru aplicarea și respectarea normelor comerțului internațional. 

Potrivit vechii reglementări, Regulamentul (UE) nr. 654/2014 permitea Uniunii să suspende concesiile sau alte obligații care decurg din acordurile comerciale internaționale după încheierea procedurilor de soluționare a litigiilor. Regulamentul nu se referea, însă, la situațiile în care Uniunea are dreptul de a acționa ca răspuns la o măsură menținută de o țară terță, dar soluționarea litigiului este blocată sau nu este disponibilă din cauza lipsei de cooperare a țării terțe care a adoptat măsura.

Organismul de soluționare a litigiilor al OMC nu a fost în măsură să asigure ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de apel al OMC şi, ca urmare, acesta nu își mai poate îndeplini funcția dacă are mai puțin de trei membri. Până la soluționarea acestei situații și pentru a menține principiile și caracteristicile esențiale ale sistemului OMC, Uniunea a urmărit să convină asupra unor dispoziții provizorii în materie de arbitraj în apel. În cazul în care un membru al OMC refuză să încheie un astfel de acord și introduce un apel în fața unui organ de apel al OMC care nu funcționează, soluționarea litigiului este efectiv blocată.

Prin prezentele modificări, s-a urmărit evitarea unor situaţii similare în ceea ce priveşte acordurile comerciale internaționale, inclusiv acordurile regionale sau bilaterale, în cazul în care o țară terță nu cooperează în modul necesar pentru ca soluționarea litigiilor să poată funcționa, de exemplu prin faptul că nu numește un arbitru și în cazul în care nu este prevăzut niciun mecanism care să asigure funcționarea soluționării litigiilor într-o astfel de situație.

În acest scop, s-a creat posibilitatea ca Uniunea să poată suspenda concesiile sau alte obligații care decurg din acordurile comerciale internaționale, inclusiv din acordurile regionale sau bilaterale, dacă nu este posibilă recurgerea efectivă la o soluționare a litigiilor cu caracter obligatoriu.

Ca atare, Regulamentul se va aplica:

– în urma distribuirii unui raport al unui grup special din cadrul OMC care susține, în tot sau în parte, cererile prezentate de Uniune, în cazul în care nu poate fi formulat un apel și dacă țara terță nu a fost de acord cu procedura provizorie de arbitraj în apel;

– în litigiile comerciale legate de alte acorduri comerciale internaționale, inclusiv acordurile regionale sau bilaterale, dacă soluționarea nu este posibilă deoarece țara terță nu adoptă măsurile necesare pentru funcționarea unei proceduri de soluționare a litigiilor, inclusiv prin întârzierea nejustificată a procedurilor, într-un mod care echivalează cu lipsa de cooperare la proces;

– în caz de modificare a concesiilor sau a angajamentelor de către un membru al OMC, dacă nu au fost convenite ajustări compensatorii și, în ceea ce privește serviciile, dacă nu sunt făcute ajustări compensatorii în conformitate cu concluziile arbitrajului.

Actele de punere în aplicare vor îndeplini următoarele condiții:

– în cazul în care se iau măsuri de limitare a comerțului cu o țară terță în situațiile prevăzute la articolul 3 litera (aa) sau (ba), nivelul acestor măsuri nu depășește anularea sau reducerea avantajelor pentru interesele comerciale ale Uniunii cauzată de măsurile respectivei țări terțe;

– în cazul în care concesiile sau angajamentele sunt modificate sau retrase în cadrul schimburilor comerciale cu o țară terță în legătură cu articolul XXVIII din GATT 1994 și cu înțelegerea aferentă acestuia sau cu articolul XXI din GATS și cu procedurile de implementare aferente, acestea trebuie să fie substanțial echivalente cu concesiile sau angajamentele modificate sau retrase de către țara terță în cauză, în conformitate cu condițiile prevăzute la articolul XXVIII din GATT 1994 și în înțelegerea aferentă acestuia sau cu articolul XXI din GATS și cu procedurile de implementare aferente.

Măsurile de politică comercială adoptate printr-un act de punere în aplicare vor cuprinde:

– suspendarea obligațiilor privind comerțul cu servicii și impunerea de restricții asupra comerțului cu servicii;

– suspendarea obligațiilor privind aspectele legate de comerț ale drepturilor de proprietate intelectuală acordate de către o instituție sau agenție a Uniunii și valabile în întreaga Uniune, precum și impunerea de restricții privind protecția acestor drepturi de proprietate intelectuală sau exploatarea lor comercială, în raport cu titularii de drepturi care sunt resortisanți ai statului terț în cauză.

La selectarea măsurilor privind suspendarea obligațiilor privind comerțul cu servicii și restricțiile asupra acestuia, se stabileşte următoarea ierarhie a etapelor:

– măsuri legate de comerțul cu servicii care necesită o autorizație cu valabilitate la nivelul Uniunii și întemeiată pe legislația secundară sau, în cazul în care astfel de măsuri nu sunt disponibile,

– măsuri legate de alte servicii în domenii în care există o legislație vastă a Uniunii, sau, în cazul în care astfel de măsuri nu sunt disponibile,

– măsuri cu privire la care exercițiul de colectare de informații a demonstrat că nu ar impune o sarcină disproporționată asupra procesului de administrare a reglementărilor naționale relevante.

Măsurile astfel adoptate:

– fac obiectul unui exercițiu de colectare de informații;

– trebuie să fie ajustate, dacă este necesar, prin intermediul unui act de punere în aplicare, în cazul în care, în urma unei reexaminări, Comisia concluzionează că măsurile au o eficacitate insuficientă sau impun o sarcină excesivă asupra procesului de administrare a reglementărilor naționale relevante. Reexaminarea de către Comisie se efectuează prima dată la șase luni de la data aplicării măsurilor și, ulterior, la intervale de douăsprezece luni;

– fac obiectul unui raport de evaluare, efectuat la șase luni de la încetarea lor și bazat, printre altele, pe contribuții ale părților interesate, care să examineze eficacitatea și funcționarea acestora și să formuleze posibile concluzii pentru măsurile viitoare.

Comisia va putea abroga un act de punere în aplicare în cazurile de retragere sau de modificare a concesiilor sau a angajamentelor de către un membru al OMC, atunci când statul terț în cauză acordă Uniunii compensații adecvate și proporționale ulterior adoptării unui act de punere în aplicare.

Atunci când Comisia are în vedere măsuri de politică comercială, informează părțile interesate, în special asociațiile industriale afectate, precum și autoritățile publice ale statelor membre implicate în elaborarea sau punerea în aplicare a legislației. Fără a întârzia în mod nejustificat adoptarea unor astfel de măsuri, Comisia solicită, în special, informații cu privire la:

– impactul unor astfel de măsuri asupra furnizorilor de servicii sau titularilor de drepturi din statele terțe în cauză și asupra concurenților, utilizatorilor sau consumatorilor de astfel de servicii sau titularilor de drepturi de proprietate intelectuală din Uniune;

– interacțiunea dintre aceste măsuri și reglementările relevante din statele membre;

– sarcina administrativă care poate fi generată de astfel de măsuri.

Cât mai curând posibil după 13 februarie 2021, dar cel târziu la un an de la această dată, Comisia reexaminează domeniul de aplicare al prezentului regulament, ținând seama în special de măsurile de politică comercială care pot fi adoptate, precum și de punerea în aplicare a acestuia.

Intrare în vigoare: 13 februarie 2021

Cuvinte cheie:
Secţiuni: Arbitraj, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD