« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 

TUE. T-238/20, Ryanair DAC/Comisia. Schema de garanții pentru împrumuturi instituită de Suedia pentru sprijinirea companiilor aeriene titulare ale unei licențe de operare suedeze în cadrul pandemiei de COVID-19 și destinată să remedieze perturbarea gravă a economiei acestui stat membru este conformă cu dreptul Uniunii
17.02.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Schema în discuție este prezumată a fi adoptată în interesul Uniunii 

În luna aprilie 2020, Suedia a notificat Comisiei Europene o măsură de ajutor sub forma unei scheme de garanții pentru împrumuturi prin care urmărea să sprijine companiile aeriene titulare ale unei licențe de operare suedeze[1] în cadrul pandemiei de COVID-19 (denumită în continuare „schema de garanții pentru împrumuturi”). Această schemă vizează în special companiile aeriene titulare, la 1 ianuarie 2020, ale unei licențe pentru desfășurarea de activități comerciale în domeniul aviației, cu excepția companiilor aeriene care operează zboruri neplanificate. Cuantumul maxim al împrumuturilor garantate în temeiul acestei scheme este de 5 miliarde de coroane suedeze (SEK), iar garanția trebuie să fie acordată până la 31 decembrie 2020 pentru o durată maximă de șase ani.

Întrucât a apreciat că schema notificată constituia un ajutor de stat în sensul articolului 107  alineatul (1) TFUE, Comisia a evaluat-o în lumina comunicării sale din 19 martie 2020, intitulată  „Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei  epidemii de COVID-19”[2]. Prin decizia din 11 aprilie 2020[3], Comisia a declarat schema notificată  compatibilă cu piața internă, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE. În temeiul acestei dispoziții, ajutoarele destinate să remedieze perturbări grave ale economiei unui stat  membru pot fi considerate compatibile cu piața internă.

Compania aeriană Ryanair a introdus o acțiune în anularea acestei decizii, care este însă respinsă de Camera a zecea extinsă a Tribunalului Uniunii Europene. În acest context, aceasta examinează, pentru prima dată, legalitatea unei scheme de ajutor de stat adoptate ca răspuns la consecințele pandemiei de COVID-19 în raport cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE[4]. În plus, Tribunalul precizează legătura dintre normele privind ajutoarele de stat și, pe de o parte, principiul nediscriminării pe motiv de cetățenie sau naționalitate consacrat la articolul 18 alineatul (1) TFUE, precum și, pe de altă parte, principiul liberei prestări a serviciilor.

Aprecierea Tribunalului

În primul rând, Tribunalul efectuează un control al deciziei Comisiei în raport cu articolul 18 primul  paragraf TFUE, care interzice orice discriminare exercitată pe motiv de cetățenie sau naționalitate  în domeniul de aplicare a tratatelor, fără a aduce atingere dispozițiilor speciale pe care le prevăd.  Or, întrucât articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE figurează, potrivit Tribunalului, printre  dispozițiile speciale menționate, Tribunalul examinează dacă schema de garanții pentru  împrumuturi putea fi declarată compatibilă cu piața internă în temeiul acestei dispoziții.

În această privință, pe de o parte, Tribunalul confirmă că obiectivul schemei de garanții pentru  împrumuturi îndeplinește condițiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE, întrucât  aceasta urmărește efectiv să remedieze o perturbare gravă a economiei suedeze cauzată de  pandemia de COVID-19, mai precis efectele negative majore ale acesteia din urmă asupra  sectorului aviației în Suedia și, prin urmare, asupra deservirii aeriene a teritoriului acestui stat  membru.

Pe de altă parte, Tribunalul constată că limitarea schemei de garanții pentru împrumuturi la  companiile aeriene care dețin o licență suedeză este aptă să atingă obiectivul de remediere a  perturbării grave a economiei Suediei. În această privință, Tribunalul subliniază că, în temeiul  Regulamentului nr. 1008/2008, deținerea unei licențe suedeze se traduce, în practică, prin  prezența sediului principal al companiilor aeriene pe teritoriul suedez și prin supunerea acestora  supravegherii financiare și a bunei reputații de către autoritățile suedeze. Potrivit Tribunalului,  dispozițiile regulamentului menționat stabilesc obligații reciproce între companiile aeriene care  dețin o licență suedeză și autoritățile suedeze și, prin urmare, o legătură specifică și stabilă între  acestea, care îndeplinește în mod adecvat condițiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (b)  TFUE.

În ceea ce privește caracterul proporțional al schemei de garanții pentru împrumuturi, Tribunalul  subliniază, în plus, că companiile aeriene eligibile pentru schema de ajutor contribuie majoritar la  deservirea regulată a Suediei, în ceea ce privește atât transportul de mărfuri, cât și transportul de  pasageri, ceea ce corespunde obiectivului asigurării conectivității Suediei. În schimb, extinderea  schemei de ajutor menționate la companii care nu sunt stabilite în Suedia nu ar fi permis atingerea  acestui obiectiv.

Luând în considerare varietatea situațiilor în discuție, Tribunalul confirmă, în plus, că Comisia nu a  săvârșit nicio eroare de apreciere atunci când a considerat că schema de ajutor în discuție nu  depășea ceea ce era necesar pentru atingerea obiectivului urmărit de autoritățile suedeze,  care devenea crucial, dat fiind că, la sfârșitul lunii martie 2020, acest stat a constatat o scădere de  aproximativ 93 % a traficului aerian de pasageri în cele trei aeroporturi suedeze principale.

Având în vedere aceste constatări, Tribunalul confirmă că obiectivul schemei de garanții pentru  împrumuturi îndeplinește cerințele derogării prevăzute de articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE  și că modalitățile de acordare a ajutorului respectiv nu depășesc ceea ce este necesar pentru  atingerea acestui obiectiv. Astfel, schema menționată nici nu constituie o discriminare interzisă în  temeiul articolului 18 primul paragraf TFUE.

În al doilea rând, Tribunalul examinează decizia Comisiei în raport cu libera prestare a serviciilor  enunțată la articolul 56 TFUE. În această privință, Tribunalul amintește că această libertate  fundamentală nu se aplică ca atare în domeniul transporturilor, care este supus unui regim juridic  special, din care face parte regulamentul citat privind normele comune pentru operarea serviciilor  aeriene în Comunitate. Or, regulamentul amintit are ca obiect tocmai definirea condițiilor de  aplicare, în sectorul transportului aerian, a principiului liberei prestări a serviciilor. Cu toate  acestea, Ryanair nu a invocat nicio încălcare a regulamentului menționat.

În al treilea rând, Tribunalul respinge motivul potrivit căruia Comisia și-ar fi încălcat obligația de  evaluare comparativă a efectelor pozitive ale ajutorului și a efectelor negative ale acestuia asupra  condițiilor schimburilor comerciale și asupra menținerii unei concurențe nedenaturate. În această  privință, Tribunalul arată că o asemenea evaluare comparativă nu este impusă de articolul 107  alineatul (3) litera (b) TFUE, întrucât măsurile de ajutor adoptate pentru remedierea unei  perturbări grave a economiei unui stat membru, precum schema de garanții pentru împrumuturi în discuție, sunt, prin urmare, prezumate a fi adoptate în interesul Uniunii  atunci când sunt necesare, adecvate și proporționale.

În sfârșit, Tribunalul respinge ca nefondat motivul întemeiat pe pretinsa încălcare a obligației de  motivare și constată că nu este necesar să se examineze temeinicia motivului întemeiat pe  încălcarea drepturilor procedurale care reies din articolul 108 alineatul (2) TFUE.

:: Hotărârea


[1] Licență eliberată în temeiul articolului 3 din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (JO 2008, L 293, p. 3).
[2] JO 2020, C 91 I, p. 1, modificată prin Comunicarea Comisiei „Modificare a Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19” (JO 2020, C 112 I, p. 1).
[3] Decizia C(2020) 2366 final privind ajutorul de stat SA.56812 (2020/N) – Suedia – COVID 19: schemă de garanții pentru împrumuturi în favoarea companiilor aeriene.
[4] În Hotărârea din 17 februarie 2021, Ryanair/Comisia (T-259/20), Tribunalul a examinat legalitatea, în raport cu articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE, a unei scheme de ajutor de stat adoptate de Franța ca răspuns la consecințele pandemiei de COVID-19 pe piața franceză a transportului aerian.


 
Secţiuni: Content, Covid 19 Legal React, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Transporturi | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD