Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

TUE. T-259/20, Ryanair DAC/Comisia. Moratoriul privind plata unor taxe instituit de Franța pentru sprijinirea companiilor aeriene titulare ale unei licențe franceze în cadrul pandemiei de COVID-19 este conform cu dreptul Uniunii
17.02.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Această schemă de ajutor este adecvată pentru remedierea pagubelor economice provocate de pandemia de COVID-19 și nu constituie o discriminare 

În luna martie 2020, Franța a notificat Comisiei Europene o măsură de ajutor sub forma unui moratoriu privind plata taxei de aviație civilă și a taxei de solidaritate pe biletele de avion, datorate lunar în perioada cuprinsă între lunile martie și decembrie 2020 (denumit în continuare „moratoriul privind plata taxelor”). Acest moratoriu, de care beneficiază companiile aeriene titulare ale unei licențe franceze[1], constă în amânarea plății taxelor respective până la 1 ianuarie 2021 și în eșalonarea ulterioară a plăților de-a lungul unei perioade de 24 de luni, și anume până la 31 decembrie 2022. Cuantumul exact al taxelor este determinat în funcție de numărul de pasageri transportați și de numărul de zboruri efectuate de pe un aeroport francez.

Prin decizia din 31 martie 2020[2], Comisia a calificat moratoriul privind plata taxelor ca ajutor de  stat[3] compatibil cu piața internă, în conformitate cu articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE. În temeiul acestei dispoziții, sunt compatibile cu piața internă ajutoarele destinate reparării pagubelor  provocate de calamități naturale sau de alte evenimente extraordinare.

Compania aeriană Ryanair a introdus o acțiune în anularea acestei decizii, care este respinsă de  Tribunalul Uniunii Europene prin hotărârea pronunțată la această dată. Tribunalul examinează,  pentru prima dată, legalitatea unei scheme de ajutor de stat adoptate ca răspuns la consecințele pandemiei de COVID-19 în raport cu articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE[4]. În plus, Tribunalul precizează legătura dintre normele privind ajutoarele de stat și principiul nediscriminării pe motiv de cetățenie sau naționalitate, consacrat la articolul 18 alineatul (1) TFUE, pe de o parte, și principiul liberei prestări a serviciilor, pe de altă parte.

Aprecierea Tribunalului

În primul rând, Tribunalul efectuează un control al deciziei Comisiei în raport cu articolul 18 primul  paragraf TFUE, care interzice orice discriminare exercitată pe motiv de cetățenie sau naționalitate în domeniul de aplicare a tratatelor, fără a aduce atingere dispozițiilor speciale pe care le prevăd.

Or, întrucât articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE figurează, potrivit Tribunalului, printre  dispozițiile speciale menționate, Tribunalul examinează dacă moratoriul privind plata taxelor putea fi declarat compatibil cu piața internă în temeiul acestei dispoziții.

În această privință, Tribunalul confirmă, pe de o parte, că pandemia de COVID-19 și măsurile de  restricționare a transportului și de izolare adoptate de Franța ca răspuns la aceasta constituie, în ansamblu, un eveniment extraordinar, în sensul articolului 107 alineatul (2) litera (b) TFUE, care a cauzat pagube economice companiilor aeriene care operează în Franța. Potrivit Tribunalului, nu se poate contesta nici că obiectivul moratoriului privind plata taxelor este efectiv cel de remediere a pagubelor menționate.

Pe de altă parte, Tribunalul constată că limitarea moratoriului privind plata taxelor la companiile aeriene care dețin o licență franceză este adecvată pentru atingerea obiectivului de remediere a pagubelor provocate de evenimentul extraordinar menționat. În această privință, Tribunalul subliniază că, în temeiul Regulamentului nr. 1008/2008, deținerea unei licențe franceze se traduce, în practică, prin prezența sediului principal al companiilor aeriene pe teritoriul francez și prin supunerea acestora supravegherii financiare și a bunei reputații de către autoritățile franceze. Potrivit Tribunalului, dispozițiile regulamentului menționat stabilesc obligații reciproce între companiile aeriene care dețin o licență franceză și autoritățile franceze și, prin urmare, o legătură specifică și stabilă între acestea, care îndeplinește în mod adecvat condițiile prevăzute la articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE.

În ceea ce privește caracterul proporțional al moratoriului privind plata taxelor, Tribunalul  subliniază, în plus, că companiile aeriene eligibile pentru schema de ajutor sunt cele afectate cel  mai grav de măsurile de restricționare a transportului și de izolare adoptate de Franța. În schimb,  extinderea moratoriului menționat la companii care nu sunt stabilite în Franța nu ar fi permis  atingerea cu aceeași precizie și fără riscul unei supracompensări a obiectivului de remediere a  pagubelor economice suferite de companiile aeriene care operează în Franța.

Având în vedere aceste constatări, Tribunalul confirmă că obiectivul moratoriului privind plata  taxelor îndeplinește cerințele derogării prevăzute de articolul 107 alineatul (2) litera (b) TFUE și că modalitățile de acordare a ajutorului respectiv nu depășesc ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv. Astfel, schema menționată nici nu constituie o discriminare interzisă în temeiul articolului 18 primul paragraf TFUE.

În al doilea rând, Tribunalul examinează decizia Comisiei în raport cu libera prestare a serviciilor  enunțată la articolul 56 TFUE. În această privință, Tribunalul amintește că această libertate fundamentală nu se aplică ca atare în domeniul transporturilor, care este supus unui regim juridic  special, din care face parte Regulamentul nr. 1008/2008. Or, regulamentul amintit are ca obiect tocmai definirea condițiilor de aplicare, în sectorul transportului aerian, a principiului liberei prestări a serviciilor. Cu toate acestea, Ryanair nu a invocat nicio încălcare a regulamentului menționat.

În al treilea rând, Tribunalul respinge motivul potrivit căruia Comisia ar fi săvârșit o eroare vădită în aprecierea valorii avantajului atribuit companiilor aeriene care beneficiază de moratoriul privind  plata taxelor. Tribunalul constată că cuantumul pagubelor suferite de beneficiarii moratoriului  privind plata taxelor este, după toate probabilitățile, mai ridicat, sub aspect nominal, decât  cuantumul total, nominal, al moratoriului, astfel încât spectrul unei eventuale supracompensări  trebuie să fie în mod clar înlăturat. În plus, Tribunalul subliniază că Comisia a luat în considerare  angajamentele Franței de a-i furniza o metodologie detaliată cu privire la modul în care acest stat  membru intenționa să cuantifice, a posteriori și pentru fiecare beneficiar, cuantumul pagubelor  legate de criza cauzată de pandemie, ceea ce constituie o garanție suplimentară de evitare a  oricărui risc de supracompensare.

În sfârșit, Tribunalul respinge ca nefondat motivul întemeiat pe pretinsa încălcare a obligației de  motivare și constată că nu este necesar să se examineze temeinicia motivului întemeiat pe încălcarea drepturilor procedurale care reies din articolul 108 alineatul (2) TFUE.

:: Hotărârea


[1] Licență eliberată în temeiul articolului 3 din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (JO 2008, L 293, p. 3).
[2] Decizia C(2020) 2097 final a Comisiei din 31 martie 2020 privind ajutorul de stat SA.56765 (2020/N) – Franța – COVID-19 – Moratoriu privind plata taxelor aeronautice, în favoarea întreprinderilor de transport public aerian.
[3] În sensul articolului 107 alineatul (1) TFUE.
[4] În Hotărârea din 17 februarie 2021, Ryanair/Comisia (T-238/20), Tribunalul a examinat legalitatea, în raport cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) TFUE, a unei scheme de ajutor de stat adoptate de Suedia ca răspuns la consecințele pandemiei de COVID-19 pe piața suedeză a transportului aerian.


Secţiuni: CJUE, Content, Covid 19 Legal React, Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Jurisprudență | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti
SERVICII JURIDICE.RO