« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 

Ce informații ar trebuie să conțină un site?
18.02.2021 | Gabriela DĂSCĂLESCU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Gabriela Dăscălescu

Gabriela Dăscălescu

Înainte de orice, apreciem că este important să înțelegem ce este un site și care sunt categoriile de site-uri pe care le putem întâlni.

Noțiunea de site web provine din expresia engleză “web site” și desemnează o grupă de pagini web multimedia (conținând texte, imagini fixe, animații etc.), accesibile în internet în principiu oricărei persoane interesate, de obicei pe o anumită temă, și care sunt conectate între ele prin așa-numite hiperlinkuri. Diversele site-uri pot fi create și deținute fie de către o persoană juridică, fie de o persoană fizică sau de o instituție/autoritate publică.

Fără intenția de a cataloga din punct de vedere teoretic sau tehnic tipurile de site-uri, propunem în continuare o abordare simplistă a celor mai des întâlnite categorii de site-uri. Astfel, putem avea site-uri pentru comercializarea de produse și servicii (e.g. magazine online, marketplace), pentru intermedierea unor tranzacții (e.g. bursă de valori, imobiliare) sau pentru informarea publicului (e.g. blog-uri, știri[1], baze de date publice – Registrul Național al Comerțului, Oficiul de Cadastru și Publicitatea Imobiliară).

Primele două categorii sunt cele mai greu de reglementat din punct de vedere juridic întrucât în România nu există o lege specială care să reglementeze conținutul unui site. Totuși, în funcție de specificul site-ului, se pot identifica acele informații care potrivit legislației naționale trebuie să se regăsească pe un site (e.g.: protecția consumatorului[2], prelucrarea datelor cu caracter personal[3], comunicații electronice[4], Codul Civil și Codul Penal din România[5], spălare de bani[6], legislația financiar-bancară[7], obligațiile companiilor listate la bursă[8], achiziții publice[9], organizare de jocuri de noroc[10], practici anticoncurențiale[11], asigurări[12], educație[13], asociații și fundații[14], servicii de incluziune socială).

Deci, ce trebuie să faceti pentru a avea un site funcțional atât din punct de vedere juridic cât și din punct de vedere tehnic?

Dacă atunci când vine vorba de funcționalitatea tehnică a site-ului lucrurile sunt destul de simple întrucât puteți apela la specialiști, atunci când vine vorba despre partea juridică, lucrurile se complică. Nu doar că trebuie să identificați în mod corect legislația aplicabilă, dar trebuie să îi identificați și pe acei specialișți care să vă creeze conținutul juridic al site-ului.

Așadar, prima întrebare la care trebuie să răspundeți este: Ce vreți să faceți cu acel site? Să vindeți produse (non)alimentare, produse de îmbrăcăminte, produse cosmetice, produse electrice și electronice, produse destinate animalelor, jucării sau să prestați servicii specifice (e.g. consultanță de specialitate, tranzacții imobiliare, asigurări auto de viață/de sanitate, jocuri de noroc).

Este important să va acordați timpul necesar pentru a răspunde la această întrebare întrucât acest răspuns stă la baza modelului de business pe care vreți să îl implementați. De multe ori oportunitățile de dezvoltare ale afacerii pot fi definite și de legislația aplicabilă.

Așadar, după ce ați răspuns la întrebarea de mai sus, puteți începe să va informați asupra obligațiilor legale care cad în sarcina dumneavoastră în calitate de proprietar de site. Exceptând situația în care aveți la dispoziție un buget nelimitat pentru a putea colabora cu avocați sau agenții de publicitate recunoscute, va recomandăm să va informați asupra principalelor obligații legale. În caz contrar, riscați să plățiți niște servicii care nu reflectă întotdeauna realitatea juridică.

Vom aminti în cele ce urmează informațiile pe care le considerăm esențiale obligatorii pentru conținutul unui site:

• informații despre proprietarul site-ului (indiferent dacă este persoană fizică sau juridică; în cazul în care site-ul este deținut de o persoană juridică atunci există obligația de a afișa numărul de înmatriculare în registrul comerţului, alte registre publice și codul de înregistrare fiscală)[15];

• date de contact (adresă, număr de telefon, număr de fax, adresă de corespondență, adresă sediului social, adresă punctului de lucru), formular electronic de contact, dacă este cazul;

• informații privind drepturile de proprietate intelectuală[16], inclusiv sigla sau alte elemente distinctive;

• politica de prelucrare a datelor cu caracter personal (g.drepturile persoanelor vizate, transferul de date cu caracter personal, securitatea datelor cu caracter personal, scopul și temeiul juridic pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, categoriile de date cu caracter personal prelucrate, stocarea datelor cu caracter personal, data ultimei actualizări);

• politica de cookies (g. tipul de cookie-uri plasate pe site, durata de stocare a datelor preluate de cookie, detalierea modului în care cookie-urile pot fi dezactivate, identificarea cookie-urilor plasate, data ultimei actualizări);

• termenii și condițiile de utilizare a site-ului (g. definițiile și termenii utilizați, forță majoră, legislația aplicabilă, soluționare litigiilor, obligațiile și drepturilor utilizatorilor, data ultimei actualizări);

• situațiile de limitare a răspunderii cât privește informațiile de pe site (g.articolele care caracter de informare juridică nu se încadrează în categoria consultanței juridice, articolele de ziar nu pot fi considerate drept acuzații care pot atrage în mod automat sancțiuni civile, penale sau administrative, proprietarul unui site nu poate fi răspunzător pentru conexiunea la internet a utilizatorilor, personalizarea prețului în funcție de disponibilitatea hotelurilor/companiilor aeriene, dreptul de a modifica informațiile afișate pe site).

În cazul în care se intenționează comercializarea de produse și servicii, atunci site-ul ar trebui să conțină și următoarele informații:

• trimitere către site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului;

• detalierea produselor și serviciilor oferite;

• excepții cât privește vânzarea anumitor categorii de produse (g. consumul de alcool și tutun de către minori, vânzarea de arme și muniție, vânzarea materialelor periculoase și explozibile, vârstă minimă pentru a încheia un contract la distanță sau pentru a accesa conținutul site-ului, vânzarea de antibiotice sau alte substanțe prescrise de medic);

• tarifele aferente produselor și serviciile oferite (este recomandat să se menționeze și cuantumul TVA-ului, includerea sau neincluderea TVA-ului în prețul produsului, taxele vamale suplimentare, accize, alte taxe impuse de autoritățile publice etc.);

• taxele de transport și/sau taxele de procesare a comenzii, dacă este cazul;

• modul de efectuare a plății, dacă este cazul (g.ramburs, mandat poștal, transfer bancar, ordin de plată);

• formular electronic de comandă (g.date identificare client[17], date de facturare, adresă corespondență);

• condițiile pentru plasarea comenzii (g. obligația de creare a unui cont de client[18], plasare comandă simplificată);

• ü formular electronic de reclamații și sesizări;

• ü formular electronic de exercitarea a dreptului de retragere[19] din contractul încheiat la distanță (condițiile, durata și costurile aferente exercitării dreptului de retragere);

• excepții referitoare la dreptul de retragere, dacă este cazul (g. produsele personalizate, produsele sigilate, furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material);

• formular electronic de returnare a produselor, dacă este cazul;

• excepții referitoare la returnarea produselor, dacă este cazul (g. mâncarea pentru sugari, articolele de lenjerie intimă desigilate, articolele sanitare și medicamentele desigilate);

• conținutul contractului încheiat la distanță[20](g. obiectul și prețul contractului, modalități de livrare, drepturile și obligațiile părțile contractante, riscul transferului de proprietate, încetarea contractului);

• certificatul de garanție legală de conformitate[21] ( g. durata și condițiile de utilizare, înlocuirea produsului, reducerea prețului, condițiile de prelungire și de pierdere a garanției legale de conformitate);

• certificatul de garanție tehnică/comercială[22].

În cazul în care prin intermediul site-ului sunt desfășurate activități reglementate și/sau supuse licențierii de către autoritățile statului (e.g. activitate bancară, instrumente financiare, servicii poștale, utilități, telecomunicații, internet, farmacie, servicii medicale, asigurări, companii listate la bursă, jocuri de noroc), atunci unele dintre următoarele informații ar trebui să fie disponibile:

• date despre acționariat și structura de conducere;

• date financiare și informații economice;

• atestate/certificări/autorizații existente și aplicabile;

• implementarea standardelor ISO (g.managementul calității, securitate informatică, producție);

• existența avertizorilor de integritate (g. corupție, conflict de interese, spălare de bani, cadouri și cheltuielile de protocol, discriminare);

• transparență decizională (g. contractele atribuite prin intermediul procedurilor de achiziție publică, documentele aferente principiului de guvernanță corporativă, tranzacțiile cu părțile afiliate);

• informații despre acțiunile de sustenabilitate (g.mediul înconjurător, educație, discriminare, etică, drepturile omului)

• alte taxe și comisioane specifice, dacă este cazul;

• harta punctelor de lucru și datele de contact, dacă este cazul;

• istoricul și aparițiile media ale companiei, dacă este cazul;

• link-uri și informații utile (g.autorități publice, modele de documente/formulare);

• parteneri și sponsori, informații despre personalul din cadrul echipei și experiență acestuia;

Și totuși ce puteți face pentru a atrage cât mai mulți clienți?

Dincolo de strategia de vânzare, de promovare și de motivare a personalului, nu uitați că site-ul trebuie să fie atractiv, intuitiv și ușor de citit/urmărit/reținut[23]. Așadar, folosiți o harta cât mai simplă pentru site, culori și tonuri calde, un limbaj adecvat și ușor de înțeles și nu în ultimul rând… desfășurați campanii de marketing și sondaje de opinie.

Comunicările de marketing, inclusiv newsletter-ele, sondajele de opinie, cercetările de piață, alertele de preț/de stoc, trebuie să fie trimise doar dacă:

• clientul și-a exprimat consimțământul;

• aveți posibilitatea să dovediți existența consimțământului, în cazul unui control;

• există posibilitatea individualizată de dezabonare (de exemplu, orice mail sau sms trimis oferă clientului posibilitatea de a refuză pe viitor primirea de comunicări de marketing);

• există posibilitatea actualizării bazei de date a clienților la un anumit interval de timp în scopul asigurării acuraței datelor cu caracter personal, cât și în scopul reînnoirii consimțământului;

• nu se practică pre-bifare căsuțelor pentru acceptarea cookie-urilor sau acordarea consimțământului este ilegală;

• oferta transmisă trebuie să conțină anumite informații esențiale (g. produsul/serviciul ce face obiectul ofertei, perioada de valabilitate a ofertei, personalizarea sau nu a ofertei, modul de stabilire al prețului – de exemplu, prețul a fost stabilit în baza prețurilor oferite de partenerii contractuali, termenul de acceptare a ofertei);

• există acordul parental/tutorelui, în prealabil, pentru minori;

Concursurile și tombolele în scop de marketing (loterie publicitară) trebuie să fie reglementate prin intermediul unui regulament[24] autentificat în prealabil de un notar public și publicat în mod vizibil de către organizator. Indicat este că în cazul în care desfășurați asemenea campanii, să documentați și să evidențiați în mod distinct acest aspect în cadrul site-ului.

De asemenea, trebuie să aveți în vedere faptul că:

• va trebuie să definiți reguli de participare a minorilor, în cazul în care există un asemenea interes;

• nu puteți înscrie în mod automat clienții existenți în tombolă;

• regulamentul trebuie să prevadă în mod obligatoriu anumite informații (de exemplu, dar fără a se limita la: datele de identificare ale organizatorului, condițiile de participare, valoarea premiilor și inmanare a acestora, modalitatea extragerea câștigătorilor);

ATENȚIE: nerespectarea obligațiilor menționate anterior poate atrage sancțiuni civile (răspundere civilă, răspundere contractuală, răspundere delictuală), administrative (amenzi și măsuri complementare) și penale (răspundere penală). În anumite situații, cuantumul amenzilor se calculează prin rapoartare la cifra de afaceri declarată în anii anteriori.


[1] Legea nr. 544/2001 privind liber acces la informațiile de interes public, Constituția României.
[2] Ordonanţa nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişți şi consumatori, Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă, Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora etc. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului: https://anpc.ro/categorie/16/legislație.
[3] Regulamentul UE nr. 679/2016 are că obiectiv definirea normelor referitoare la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, precum și a normelor referitoare la liberă circulație a datelor cu caracter personal (cunoscut sub numele de GDPR), Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Autorității Naționale pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal: https://www.dataprotection.ro/.
[4] Lege nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieții private în sectorul comunicaţiilor electronice, O.G. nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice etc. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații: https://www.ancom.ro/comunicații-electronice-și-servicii-postale_2658.
[5] Legea nr. 287/2009 și Legea nr. 286/2009.
[6] Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor: http://www.onpcsb.ro/legislație-onpcsb/legea-nr-656-2002-cu-ultimele-modificări-și-completări.
[7] Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Băncii Naționale a României: https://www.bnro.ro/Legislație-2984.aspx.
[8] Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul bursei unde a fost listată compania. De exemplu, dacă compania a fost listată la Bursă de Valori Bucureșți, atunci informații suplimentare pot fi obținute accesând: https://www.bvb.ro/Regulations/LegalFramework/BvbRegulations#.
[9] Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice http://anap.gov.ro/web/legislație/legislație-primară/.
[10] Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc: http://onjn.gov.ro/legislație-2/.
[11] Legea nr. 21/1996 a concurenței, Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, etc. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Consiliului Concurenței: http://www.consiliulconcurentei.ro/.
[12] Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări, Lege nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a AsigurațilorLege nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare etc. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Autorității Naționale de Supraveghere Financiară https://asfromania.ro/legislație/legislație-primară-asf.
[13] Pentru informații suplimentare referitoare la drepturile copilului la educație și discriminare puteți accesa site-ul Autorității Naționale pentru drepturile Persoanelor cu dizabilități, Copii și Adopții http://andpdca.gov.ro/w/drepturile-copilului/ sau site-ul Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării: https://cncd.ro/legislație.
[14] Ordonanță nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.
[15] În cazul în care site-ul este deținut de o persoană care desfășoară o activitate profesională special reglementată, atunci recomandăm inserarea numărului de autorizație de exercitare a profesiei (e.g. avocați, notari publici, arhitecți, doctori, electricieni autorizați). În general, numele persoanelor care au dreptul de a exercită profesiile reglementate se pot regăși pe site-urile deținute de autoritățile publice/locale din România: https://site2.anevar.ro/pagini/tabloulasociațieihttps://portal.anre.ro/PublicLists/AutorizatiiElectricieniAutorizati etc.
[16] Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor industrial etc. Pentru informații suplimentare puteți accesa site-ul Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci: https://osim.ro/despre-osim/ sau site-ul Oficiului Român pentru Drepturi de Autor: https://orda.ro/despre/legilație/.
[17] De regulă, numele, prenumele, adresa de corepodenta, adresa de facturare, numărul de telefon și adresa de e-mail sunt date suficiente pentru emiterea unei facturi.
[18] Un (potențial) client nu trebuie să fie condiționat de crearea unui cont pentru plasarea comenzii. Totuși, în care alegeți varianta creării unui cont va trebuie să fiți atenți să nu solicitați mai multe date decât este necesar.
[19] Acest drept este specific contractului încheiat la distanță.
[20] Contractul încheiat între vânzător și comparator prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță: e-mail/poștă electronică, fax, telefon, poștă, curier, aplicații online, rețele de socializare etc.
[21] Garanția legală de conformitate se eliberează doar pentru produsele de utilizare îndelungată și  reprezintă perioada de timp (poate varia între 6 luni și 24 de luni) în care vânzătorul garantează că produsul vândut este conform cu specificațiile pe care s-a angajat că le vinde. Această garanție este independența de garanția tehnică/comercială. Produsele electrice și/sau electronice trebuie să fie însoțite de manuale de instrucțiuni în limba română, declarații de conformitate, fișe tehnice, etichete energetice.
[22] Sunt acele certificate de garanție oferite de producătorul produselor.
[23] Disponibilitatea domeniului poate fi verificată aici https://www.rotld.ro/home/.
[24] O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.


Gabriela Dăscălescu, CIPP/E

Cuvinte cheie:
Secţiuni: Articole, Cyberlaw, DATA PROTECTION, Protecția animalelor, RNSJ, SELECTED TOP LEGAL, _CONTENT | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD