Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Întrebare preliminară cu privire la atribuirea in house a unui contract de ridicat deșeuri municipale
19.02.2021 | Mihaela MAZILU-BABEL

Secţiuni: Achiziții publice, CJUE, Dreptul Uniunii Europene, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

Judecătorul suprem italian specializat doar în contencios administrativ se întreabă cu privire la atribuirea in house a unui contract de ridicat deșeuri municipale (achiziții publice) (C-719/20).

I. Obiectul procedurii principale

Apel împotriva hotărârii TAR Liguria [Tribunalul Administrativ Regional din Liguria] nr. 847 din 6 noiembrie 2019, prin care s-a respins acțiunea formulată de Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] având ca obiect anularea deciziei Consiglio provinciale di La Spezia [Consiliul Provincial La Spezia] în care societatea Acam Ambiente S.p.a. era desemnată drept operator al serviciului de deșeuri municipale pentru municipalitatea menționată anterior în temeiul unei atribuiri in house

II. Situația de fapt

1 ACAM, societate pe acțiuni cu participare publică integrală și al cărei capital era repartizat între anumite municipalități din provincia La Spezia, gestiona prin intermediul filialelor sale serviciile publice ale municipalităților în cauză.

2 În special, ACAM gestiona ciclul integrat al deșeurilor în Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] prin intermediul filialei ACAM Ambiente S.p.a., în temeiul unei atribuiri in house (potrivit deciziei din 15 iunie 2005) al cărei termen de expirare era prevăzut în anul 2028.

3 Din cauza unei situații de criză, ACAM a trebuit să încheie cu creditorii săi un acord de restructurare a datoriilor, prevăzut de legea italiană privind falimentul. În cadrul acestui acord, pentru a realiza o operațiune de combinare, aceasta a inițiat o procedură publică de cerere de ofertă adresată celorlalte societăți cu participare publică și care desfășoară activități de gestiune de servicii publice pe piața italiană și a selectat IREN, societate supusă controlului public și cotată la bursă.

4 În astfel de cazuri, articolul 3 bis alineatul 2 bis din Decretul-lege nr. 138 din 13 august 2011 prevede continuitatea gestiunii între entitatea căreia i-a fost atribuit contractul inițial și entitatea care i-a succedat.

5 În executarea unui acord de investiții încheiat în acest scop la 29 decembrie 2017, municipalitățile asociate participante au cesionat către IREN acțiunile ACAM pe care le dețineau și au achiziționat, prin subscrierea unei majorări de capital rezervate, o cotă corespunzătoare din acțiunile IREN. Astfel, acțiunile ACAM au devenit acțiuni IREN, iar aceasta din urmă, prin intermediul filialelor ACAM – devenite ulterior filiale IREN –, a continuat să gestioneze serviciile atribuite inițial acestor filiale.

6 Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici], în sens contrar combinării, a aderat la acordul de investiții doar în privința cesiunii acțiunilor sale ACAM către IREN, pe care ulterior, la 11 aprilie 2018, le-a cesionat. Astfel, întrucât nu mai avea, cu niciun titlu, calitatea de acționar al IREN, care a devenit entitatea căreia i-a fost atribuit serviciul, municipalitatea în cauză a considerat că nu mai erau îndeplinite condițiile pentru atribuirea in house respectivă.

7 În paralel, Provincia di La Spezia [Provincia La Spezia], prin decizia din 6 august 2018, a desemnat Acam Ambiente S.p.a. drept operator al serviciului ciclului integrat al deșeurilor în Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici], până la 31 decembrie 2028, în temeiul unei atribuiri in house.

8 Considerând că acest act era ilegal, Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] l-a atacat la TAR Liguria [Tribunalul Administrativ Regional din Liguria].

9 Prin hotărârea din 6 noiembrie 2019, TAR Liguria [Tribunalul Administrativ Regional din Liguria] a respins acțiunea formulată de Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici], considerând că atribuirea in house a serviciului în cauză era legală atât în momentul în care fusese dispusă, cât și după încetarea participării municipalității la societatea care a devenit entitatea căreia i-a fost atribuit contractul.

10 Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] a declarat apel împotriva hotărârii menționate la instanța de trimitere, invocând în acest scop diverse motive, primul dintre acestea întemeindu-se pe încălcarea articolului 12 din Directiva 2014/24/UE și a articolului 4 din Decretul legislativ nr. 175 din 19 august 2016.

III. Motivele pentru care s-a considerat necesare a se adresa trimiterea preliminară? Ne spune chiar instanța:

11 Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] invocă nelegalitatea deciziei adoptate de Provincia di La Spezia [Provincia La Spezia], întrucât prin aceasta s-a dispus atribuirea directă a serviciului de gestionare a deșeurilor, fără efectuarea unei proceduri de cerere de ofertă, dat fiind că nu ar mai fi îndeplinite condițiile pentru atribuirea directă in house inițială a serviciului în favoarea ACAM Ambiente S.p.a. (inițial filială a ACAM).

(…)

13 Intimatele invocă legalitatea deciziei adoptate de Provincia di La Spezia [Provincia La Spezia], susținând că IREN a fost selectată în calitate de „operator economic”, cu care să se efectueze operațiunea de combinare, în urma unei proceduri publice de cerere de ofertă. Rezultatul final al operațiunii (atribuirea serviciului) ar fi consecința chiar a încheierii procedurii de cerere de ofertă efectuate, într-un mod pe deplin coerent cu principiile dreptului Uniunii, iar nu a atribuirii dispuse de Provincia di La Spezia [Provincia La Spezia]. În acest sens, nu ar exista nicio atribuire directă ilegală.

(…)

21 În concluzie, instanța de trimitere achiesează la teza intimatelor.

(…)

24. [A]vând în vedere cele arătate mai sus, instanța de trimitere consideră că, din motive de claritate și de securitate juridică, este necesar să sesizeze Curtea pentru ca aceasta să se pronunțe cu privire la compatibilitatea cu normele dreptului Uniunii a normelor naționale privind atribuirea in house. Astfel, întrebarea adresată este relevantă pentru soluționarea cauzei: în cazul în care teza susținută de Comune di Lerici [Municipalitatea Lerici] ar fi corectă, motivul de apel formulat în acest sens ar trebui să fie admis, cu consecința anulării actului atacat, precum și a necesității ca Provincia di La Spezia [Provincia La Spezia] să dispună o nouă atribuire în mod legal, prin intermediul unei proceduri publice de cerere de ofertă sau prin atribuire in house în favoarea unei entități care îndeplinește condițiile în acest scop. În schimb, urmând teza opusă, motivul de apel ar trebui respins, întrucât atribuirea ar fi fost dispusă în mod legal.

IV. Întrebările adresate

Articolul 12 din Directiva 2014/24/UE din 26 februarie 2014 se opune unei reglementări naționale care impune o combinare de societăți de servicii publice locale de interes economic, în temeiul căreia operatorul economic care a succedat concesionarului inițial ca urmare a unor operațiuni societare efectuate prin proceduri transparente, inclusiv prin fuziuni sau achiziții, continuă gestionarea serviciilor până la termenele prevăzute, în cazul în care:
(a) concesionarul inițial este o societate căreia i-a fost atribuit contractul în regim in house pe baza unui control similar exercitat în comun;
(b) operatorul economic succesor a fost selectat prin intermediul unei proceduri publice de cerere de ofertă;
(c) în urma operațiunii societare de combinare, cerințele privind controlul similar exercitat în comun nu mai sunt îndeplinite în privința uneia dintre colectivitățile locale care au atribuit inițial serviciul în cauză?

:: rezumatul în limba română al cererii (7 pagini)

:: traducerea în limba franceză a aproximativ întregului conținut al cererii (11 pagini)

:: originalul (17 pagini)

Cuvinte cheie:
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti