« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE

Astăzi în CSM s-a decis blocarea participării membrilor aleși ai CSM, reprezentanţi ai societăţii civile, la şedintele Comisiilor pregătitoare
23.02.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Monitor Dosare

Marți, Victor Alistar și Romeu Chelariu, membrii aleși ai Consiliului Superior al Magistraturii, reprezentanți ai societății civile, au dat publicității următorul mesaj: „Subsemnații Victor ALISTAR şi Romeu CHELARIU, membrii aleși ai CSM – reprezentanţi ai societăţii civile, informăm opinia publică cu privire la un fapt deosebit de grav petrecut astăzi la şedinţa Comisiei 1 legislaţie şi cooperare instituţională, când a fost cenzurată participarea noastră la dezbaterile privind punctele înscrise pe ordinea de zi.

Menţionăm că acest fapt s-a petrecut în condiţiile în care vineri ne-a fost comunicată Hotărârea Secţiei pentru judecători nr. 217/2021 care a stabilit componenţa pe baza opțiunilor judecătorilor şi desemnarea coordonatorului în persoana doamnei judecător Andrea-Annamaria Chiş şi în care față de situaţia anterioară s-a mai prevăzut că putem participa pe baza interesului nostru.

Menţionăm că în conformitate cu hotărârea 217/2021 am exprimat interesul de a participa la şedinţele Comisiilor pregătitoare, astfel încât să participăm la toate comisiile pe tematicile privind Comisia 1 şi 2, punând astfel în aplicare elementul suplimentar adăugat la condiţiile statuate de art. 531 din Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.

Astăzi pe ordinea de zi erau înscrise următoarele puncte:

✓ Punct de vedere al DLDC referitor la posibilitatea folosirii semnăturii electronice extinse de către judecători la semnarea hotărârilor judecătoreşti – hotărârile fiind destinate justițiabililor

✓ Notă DLDC referitoare la solicitarea domnului judecător Victor Penteleev vizând necesitatea iniţierii unor acte normative în domeniul justiţiei – legile justiţiei sunt de interes pentru justițiabili ca beneficiari ai serviciului public de justiţie

✓ Punct de vedere al DLDC referitor la diminuarea onorariilor avocaţilor de către instanţele judecătoreşti (trimisă din Comisia 1 comună din 10.12.2020 în vederea analizării) – aspect de interes pentru părţi şi pentru apărătorii acestora

✓ Notă DAERIP privind raportul reprezentantului României la cea de-a 21-a Reuniune Plenară a Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni (CCJE), 04-06 noiembrie 2020 (trimisă din Comisia 3 din 14.12.2020) – justiția se înfăptuiește în interesul societăţii şi al stabilității legii în societate.

În concret ni s-a refuzat participarea la şedinţă în contra prevederilor legale, ale regulamentului şi chiar ale hotărârii 217/2021 (despre care mai mulți membri au spus că ea nu a avut ca obiect cenzurarea participării şi nu a făcut obiectul buletinului de vot o asemenea condiționare de natură a schimba realitatea juridică şi practica instituțională din anii anteriori unde am făcut parte din comisii fără restrictie).

Argumentul că nici la Comisiile pregătitoare pentru Secţia de procurori nu suntem invitați este revoltător atâta vreme cât o practică neconformă în acest sens nu poate să fie un argument pentru judecători de a nesocoti atât litera cât şi spiritul legii. Pe de altă parte instanţele judecătoreşti sunt singurele competente să soluționeze litigiile în toate materiile, inclusiv cea penală. În lumina art. 126 (1) din Constituţie „Justiţia se realizează prin înalta Curte de Casaţie si Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege.” 

Rolul celor doi membri aleşi ai CSM reprezentanţi ai societăţii (indiferent cine sunt aceștia, şi care vor fi cei aleşi anul viitor pentru un alt mandat de 6 ani) este acela de a asigura input pentru deciziile de administrare a justiţiei, de a avea rol de factor de transparenţă şi pentru a fi observatori ai faptului că nu se iau decizii arbitrare şi cu opacitate.

Anexă: Cadrul legal nerespectat prin gestul de cenzurare a participării de astăzi 23.02.2021:

Constituţia României 

Art. 133 (2) Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din 19 membri, din care:

a) 14 sunt aleși în adunările generale ale magistraților și validati de Senat; aceștia fac parte din două secții, una pentru judecători și una pentru procurori; prima secție este compusă din 9 judecători, iar cea de-a doua din 5 procurori;

b) 2 reprezentanți ai societății civile, specialiști în domeniul dreptului, care se bucură de înaltă reputație profesională și morală, aleși de Senat; aceștia participă numai la lucrările în plen;

c) ministrul justiției, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție și procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.

Art. 134 (2) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de instanta de judecata, prin sectiile sale, in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si a procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa organica. In aceste situatii, ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie nu au drept de vot.

(4) Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste si alte atributii stabilite prin legea sa organica, in realizarea rolului sau de garant al independentei justitiei.

Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii 

Art. 531 (1) Pentru exercitarea atribuţiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin intermediul plenului şi al secțiilor se organizează comisii de lucru, cu rol de structuri pregătitoare de specialitate, din care fac parte membrii Consiliului.

(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile acestora se stabilesc prin regulament elaborat de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii sau, după caz, de secțiile corespunzătoare.

(3) Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii:

a) analizează şi propun spre soluţionare punctele înscrise pe ordinea de zi a plenului şi a secțiilor, cu exceptia celor în materie disciplinară şi de carieră;

b) înaintează proiecte de hotărâre ce se supun includerii pe ordinea de zi și aprobării în plen și în secţii, cu excepţia celor în materie disciplinară şi de carieră cu caracter individual;

c) în situaţia în care, în cadrul comisiilor sunt puncte de vedere divergente și nu se poate adopta proiectul de hotărâre prin consens, se va proceda la vot. Pe ordinea de zi vor fi înscrise proiecte alternative de hotărâre de soluţionare a punctelor de pe ordinea de zi a plenului sau a secțiilor, cu menționarea opiniei majoritare şi a opiniilor minoritare, după caz;

d) analizează solicitările venite din partea membrilor, a asociaţiilor profesionale, a organizaţiilor societăţii civile, a altor autorităti și institutii publice în domeniul de activitate al Consiliului şi stabilesc priorităţi de activitate tematică;

e) alte atribuții stabilite prin lege şi regulament.

Art. 54 (6) Membrii aleși ai Consiliului Superior al Magistraturii, reprezentanţi ai societăţii civile, nu participă la sedintele sectiilor pentru judecători, respectiv pentru procurori și au următoarele îndatoriri specifice:

a) asigură informarea constantă a organizaţiilor societăţii civile cu privire la lucrările Consiliului Superior all Magistraturii;

b) realizează consultarea organizaţiilor societăţii civile cu privire la propunerile şi sugestiile acestora privind demersurile necesare la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii pentru îmbunătăţirea activităţii instituţiilor judiciare ca serviciu public aflat în slujba societăţii (…)

Regulamentul CSM-HCSM nr. 1083/2018

Art. 53 – (1) Comisiile sunt formate din membri ai Secţiei pentru judecători. La lucrările comisiilor pot participa şi membrii aleşi ai Consiliului, reprezentanţi ai societăţii civile.

În baza H.S). nr. 217/2021 ne-am exprimat interesul general de participare, având în vedere rolul şi statutul nostru, respectând şi condiţia adăugată la legea organică care nu prevede drept de apreciere şi cenzură în art. 531 citat mai sus.”

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Monitorizarea inteligentă a dosarelor de instanţă: Monitor Dosare

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.