« Flux noutăţi
Selected Top LegalVideo
JurisprudenţăCEDOCJUECCRÎCCJJurisprudenţa curentă ÎCCJDezlegarea unor chestiuni de dreptRILCurţi de apelTribunaleJudecătorii
Noutăţi legislativeProiecte legislativeMOF - Monitorul Oficial al RomânieiJOUE - Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Opinii

De-a dreptul și cinematografia: reprezentările cinematografice ale crimelor internaționale
05.03.2021 | Lavinia TEC

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Lavinia Tec

Lavinia Tec

La Editura Universității de Vest din Timișoara a apărut volumul De-a dreptul și cinematografia (coordonatori: Lavinia Tec, Florentin Țuca).

Continuăm azi cu publicarea unor extrase din secțiunea Situații juridice.

Dramaturgia minimală a dreptului internațional penal

Diana Botău[*]

”Gregor Samsa, un personaj kafkian, se trezește într-o dimineață din visele lui zbuciumate și își dă seama, cu oroare, că s-a transformat într-o gânganie monstruoasă. Reprezentările cinematografice ale crimelor internaționale evocă, în registru kafkian, asemenea coșmaruri și metamorfoze.”

(…)

”Platoon (1986). Septembrie, 1967. Chris Taylor, descendent al unei familii burgheze, se înrolează voluntar, la 19 ani, și se alătură companiei Bravo, a regimentului 25 infanterie, în apropierea frontierei cambodgiene. Plin de idealism, vrea să-și servească țara cu mândrie, însă realitatea îl contrazice, iar iluziile cad, una după alta.”

(…)

”Savior (1998). Joshua Rodes, diplomat american, își pierde familia într-un atentat terorist, la Paris. Sfâșiat de durere, decide să le răzbune moartea, cu sânge rece. Intră într-o moschee și împușcă câțiva credincioși musulmani iar apoi, pentru a scăpa de justiție, se alătură Legiunii străine franceze. Câțiva ani mai târziu, purtând un nou nume, Guy, luptă ca mercenar în slujba sârbilor și intră în ororile războiului din ex-Yugoslavia. Cu ocazia unui schimb de prizonieri, îi ia apărarea Verei, o sârboaică din Bosnia, însărcinată cu copilul unui musulman care o violase. Repudiată de familie, Vera este ocrotită de Guy, care se atașează tot mai mult de fetița nou-născută, respinsă de mamă. Guy le va escorta spre o zonă de securitate a Națiunilor Unite. Într-una din scene, el rămâne cu fetița Verei, la malul unui râu, în timp ce aceasta merge să caute un autobuz care să-i ducă la Split. Este capturată însă de croați, alături de alți civili. Grupul este transportat, pentru o execuție sumară, chiar pe maul râului unde aștepta Guy. Acesta nu-i poate veni Verei în ajutor, pentru a nu divulga prezența copilului, așa încât asistă, neputincios, la execuția civililor. Aici, oroarea atinge un prag suplimentar: unul dintre soldați scoate un sac de golf plin cu topoare și începe să ucidă civilii, unul câte unul, lovindu-i în cap. Regizorul, Predrag Antonijević, reproduce scene de tortură demne de Evul Mediu. Nu mai există niciun raport între ființe umane, doar un călău și victimele lui. Și totuși, filmul a fost turnat pe baza unor personaje reale. ”

(…)

”Shooting Dogs (2005). Joe Connor, profesor englez, predă la Școala Tehnică Oficială din Kigali (Rwanda), condusă de un alt englez, părintele catolic Christopher. În noaptea de 6/7 aprilie 1994, după ce președintele Juvénal Habyarimana este ucis într-un atentat, aproximativ 2500 de membri ai minorității Tutsi se refugiază în școala păzită de un detașament belgian de elită, din cadrul forțelor ONU de menținere a păcii. În zilele următoare, Joe și Christoper asistă neputincioși la evacuarea civililor occidentali, de către soldații francezi, apoi la plecarea căștilor albastre și a soldaților belgieni, care lasă, astfel, cale liberă miliției extremiste Hutu, Interahamwe.

Într-una din scene, Christopher însoțește o echipă de jurnaliști de la BBC, care doresc să documenteze masacrele comise asupra populației Tutsi. Sunt arestați de miliția Interahamwe și obligați să coboare din mașini. Preotul este martor al uciderii unui Tutsi, cu toporul. Alături, îngenuncheat și aflat el însuși sub amenințarea armei, un jurnalist îi șoptește: „Nu te uita! Nu te uita!”. Filmul, de un realism brutal, reproduce în detalii sumbre blocadele rutiere ale miliției, unde femeile erau oprite, pentru a fi violate în grup, după ce mai întâi li se tăiau tendoanele picioarelor, ca să nu poată scăpa; prezintă uciderea unei mame și a copilului ei, sub privirile trupelor ONU; și urmărește transformarea lui François, un îngrijitor de la Școala Tehnică Oficială, dintr-un rwandez de treabă, într-un Hutu plin de ură, care își ucide prietenii și vecinii.”

(…)

”Nanking! Nanking! (2009). În 1937, la începutul celui de-al doilea război sino-japonez, armata imperială japoneză a capturat orașul Nanking (Nanjing), pe atunci capitala Chinei. În bătălia de la Nanking, trupele japoneze au masacrat populația civilă; au fost uciși sute de mii de civili și peste 20.000 de femei au fost violate de militari imperiali japonezi. Filmul urmărește viața câtorva personaje, după masacru, în orașul devastat: un copil chinez care încearcă să supraviețuiască; un tânăr soldat japonez, traumatizat de război; omul de afaceri german John Rabe, un nazist care încearcă să salveze populația; o tânără profesoară chineză, angajată în zona de securitate; un chinez care îl sprijină pe John Rabe și care, după reîntoarcerea acestuia în Germania, încearcă să-și salveze familia, colaborând cu japonezii.

Violența este reprodusă de-a lungul întregului film, într-o reprezentare ascendentă a ororii, în timp ce regizorul, chinezul Lu Chuan, mută mereu perspectivele, de la călăi, la victime și la martori.”

(…)

”Conspiracy (2001). 20 ianuarie 1942, Conferința de la Wansee. Între participanți, 15 oficiali înalți ai celui de-al Treilea Reich, delegați ai ministerelor, ai partidului nazist și ai SS-ului. Reinhard Heydrich își susține pledoaria pentru aplicarea soluției finale, de distrugere fizică a evreilor din Europa, și încearcă să obțină aprobarea celor prezenți. Inițial, anunțarea planului de exterminare creează, în rândul participanților, atitudini împărțite și fluctuante. Pe fețelor lor se citește stupefacția și dezaprobarea, care lasă loc, apoi, unei adeziuni progresive la decizia finală. În cele din urmă, cei prezenți la întâlnire se raliază tezelor lui Heydrich și orice rezistență individuală este anihilată, în numele interesului unui proiect de grup. Heydrich este prezentat ca un personaj autoritar, chiar amenințător, care nu permite să fie contrazis, dar care rămâne totuși curtenitor, politicos și cultivat, iar pe alocuri sarcastic. Discursul său pare să fi reglat detaliile unei politici comerciale, iar în absența subiectului, cuvintele folosite ar fi transformat reuniunea într-un eveniment banal. Și totuși, cuvintele frapează cel mai mult. Aici, violența nu mai este vizuală, ci verbală, terifiantă prin răceala sa și prin forța de convingere. Afișul filmului este însoțit de următoarea mențiune: „Șase milioane de morți, la o ședință de-o oră și ceva! Una dintre cele mai grave crime împotriva umanității, săvârșită într-o oră și-un pic!.”

(…)

Thrillerul de război Blood Diamond (2006), centrat pe războiul civil din Sierra Leone, din perioada 1991-2002, ilustrează multe dintre atrocitățile acestui conflict, inclusiv practica rebelilor de a amputa brațele oamenilor, pentru a-i descuraja să voteze la apropiatele alegeri. Filmul, distins cu două premii Oscar, reia scenele mutilărilor din documentarul Cry Freetown, produs în 2002 de jurnalistul Sorious Samura, și care se concentrează pe cea mai brutală perioadă a războiului, de la începutul anului 1999, când rebelii Frontului Revoluționar Unit au capturat capitala. Anumite scene din film reproduc, efectiv, secvențe din documentar; ceea ce, de altfel, nu este deloc surprinzător, dat fiind că realizatorul peliculei Blood Diamond, americanul Edward Zwick, l-a angajat pe Sorious Samura, în calitate de consilier tehnic.

(…)

”În timpul războiului din ex-Yugoslavia, armata sârbilor bosniaci, comandată de generalul Radko Mladić și de adjunctul său, generalul Radislav Krstić, a fost filmată în contextul masacrului de la Srebrenica. Înregistrarea demonstrează evoluția evenimentelor și strategia folosită în timpul operațiunilor. Aceste scene, filmate de unitățile de televiziune ale sârbilor bosniaci, se regăsesc într-un documentar realizat în 1999 de BBC, intitulat Srebrenica: A Cry from the Grave.

Filmul folosește mărturiile supraviețuitorilor și ale rudelor acestora, pentru a spune povestea masacrului în care armata sârbo-bosniacă a ucis peste 8.000 de bărbați și băieți bosnieci. Documentarul a fost utilizat de Tribunalul Penal Internațional pentru ex-Yugoslavia, în procesul crimelor de război, și a primit numeroase distincții la festivaluri internaționale de film.”

(…)

”Câțiva ani mai târziu, au ieșit la iveală documentele cunoscute sub numele de Torture Memos, care fuseseră întocmite de Ministerul de Justiție al Statelor Unite, cu puțin timp înainte de invadarea Iraqului, în 2003. Memorandumul autoriza utilizarea unor tehnici extinse de interogare a deținuților străini (inclusiv tortura) și preciza că dreptul internațional umanitar nu se aplică în cazul anchetatorilor americani aflați în străinătate. Câteva decizii subsecvente ale Curții Supreme, inclusiv cea pronunțată în cauza Hamdan v. Rumsfeld (2006), au suprimat însă politica administrației Bush și au declarat aplicabilitatea Convențiilor de la Geneva, în ipotezele vizate de Memorandum.

Filmul Children of Men, un thriller distopic SF realizat în 2006, conține aluzii la imaginile fotografiate la Abou Ghraib. Într-una din scene, un autobuz intră într-o tabără de refugiați unde mai mulți prizonieri reiau posturile celor din Abou Ghraib; este recreată inclusiv imaginea lui Abdou Hussain Saad Faleh, din fotografia publicată inițial de CBS News.”

(…)

”Producțiile cinematografice denumesc doar rareori crimele internaționale pe care le (re)prezintă; ele nu propun calificări juridice și nici demersuri represive. Filmele nu sunt cursuri de drept penal și nu pretind că ne-ar da vreo lecție despre drept. Suntem plasați în fața unor reprezentări (a)morale a crimelor internaționale, iar nu a unei analize juridice a faptelor. Cu toate acestea, limbajul imaginilor sugerează depășirea unui prag al ororii și transmite ideea că faptele prezentate ies din sfera criminalității ordinare și din limitele statului în care au avut loc, că sunt de altă natură, lezând umanitatea în ansamblu. Filmul generează o conștientizare a inacceptabilului, a crimei fără frontiere, care nu poate să rămână nepedepsită. Regăsim aici, în filigran, ideea competenței universale, chiar dacă aceste cuvinte nu sunt pronunțate niciodată ca atare. Limbajul imaginilor ne spune, așadar, mai mult decât ceea ce ne arată.

În plus, reprezentarea cinematografică a crimelor internaționale contribuie la înțelegerea unor subtilități care sunt dificil de perceput într-o analiză abstractă și tehnică a faptei penale. Vizualizarea simplifică, de pildă, formele de participație activă sau pasivă și spectrul răspunderii penale, în situații de criză sau conflict, într-un mediu de o violență extremă, destructurant moral, care distruge rapid reperele preexistente.”


[*] Diana Botău este lector universitar și prodecan la Facultatea de Drept, Universitatea Babeș-Bolyai, unde predă Drept internațional public.


Av. conf. univ. dr. Lavinia Tec
Facultatea de Drept, Universitatea de Vest din Timișoara

Cuvinte cheie: , ,
Secţiuni/categorii: Articole, Opinii, SELECTED TOP LEGAL, _CONTENT

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD