« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Normele de aplicare a Legii pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului
10.03.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 240 din 9 martie 2021 au fost publicate Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru entitățile raportoare supravegheate și controlate de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, din 02.03.2021.

Potrivit prezentelor Norme, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) este autoritatea de supraveghere și control pentru următoarele entități:

– instituțiile financiare nebancare înscrise exclusiv în Registrul general al Băncii Naționale a României și care nu au și statut de instituție de plată sau instituție emitentă de monedă electronică;

– casele de amanet, casele de ajutor reciproc și entitățile fără scop patrimonial; furnizorii specializați în servicii de informare cu privire la conturi, casele de schimb valutar, furnizorii de servicii poștale autorizați care prestează servicii de plată;

– furnizorii de servicii de jocuri de noroc licențiați de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc;

– auditorii financiari, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, entități care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală;

– notarii publici, avocații, executorii judecătorești, practicienii în insolvență;

– furnizorii de servicii pentru societăți sau fiducii, alții decât cei prevăzuți la art. 5 alin. (1) lit. e) și f) din Lege;

– furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare autorizați/înregistrați de Ministerul Finanțelor;

– furnizorii de portofele digitale, autorizați/înregistrați de Ministerul Finanțelor;

– agenții și dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acționează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce privește tranzacțiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;

– alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacții în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele;

– persoanele care comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfășurată de galerii de artă și case de licitații, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;

– persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acționează ca intermediari în comerțul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfășurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacției sau a unei serii de tranzacții legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult.

Entitățile raportoare au obligația de a crea mecanisme de protejare a persoanelor desemnate, care includ:

– o protecție corespunzătoare a angajaților sau a persoanelor aflate într-o poziție similară în cadrul entităților reglementate, care raportează încălcări de orice natură ale Legii, comise în cadrul acestora;

– protecția adecvată a persoanelor prevăzute la art. 5 alin. (1) – (3);

– protecția datelor cu caracter personal ale persoanei care raportează încălcarea de orice natură a Legii, precum și ale persoanei fizice suspectate că este responsabilă de încălcare;

– norme clare care să asigure faptul că este garantată confidențialitatea în toate cazurile în ceea ce privește identitatea persoanei care raportează încălcările de orice natură ale Legii, comise în cadrul entității reglementate, cu excepția cazului în care divulgarea este impusă de alte prevederi legale.

Politicile, normele, procedurile și mecanismele sunt aduse la cunoștința angajaților și aplicate efectiv în activitatea desfășurată de entitatea reglementată. Instruirea angajaților se realizează prin:

– impunerea de standarde adecvate la angajarea persoanelor cu responsabilități;

– includerea, după caz, în fișele de post ale angajaților a atribuțiilor specifice și concrete ce le revin;

– participarea la programe de instruire având ca scop recunoașterea de către angajați a operațiunilor care pot avea legătură cu spălarea banilor sau cu finanțarea terorismului;

– evaluarea periodică a cunoștințelor angajaților privind legislația în vigoare în materia prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului și a modului de aplicare concretă și corespunzătoare, în cadrul intern, a obligațiilor ce le revin.

Măsurile standard de cunoaştere a clientelei constau în asigurarea participării personalului la programe speciale de formare profesională permanentă, având ca scop recunoașterea de către angajați a operațiunilor care pot avea legătură cu spălarea banilor sau cu finanțarea terorismului.

Măsurile simplificate de cunoaștere a clientelei constituie o adaptare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei la riscul redus asociat clientului, prin:

– limitarea tipului sau timpului alocat măsurilor de cunoaștere a clientelei;

– obținerea unui volum mai redus de informații referitoare la identificarea clientului și a beneficiarului real;

– simplificarea verificărilor efectuate cu privire la identitatea clienților și a beneficiarului real;

– reducerea frecvenței actualizărilor informațiilor privind identificarea clienților pe parcursul relației de afaceri;

– diminuarea intensității extinderii și gradului de monitorizare și verificare a tranzacțiilor.

Măsurile suplimentare de cunoaștere a clientelei se aplică doar clienților încadrați în categoria de risc sporit și constituie o adaptare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei la riscul sporit asociat clientului, cu titlu exemplificativ, prin:

– obținerea de informații suplimentare cu privire la împuternicit, beneficiarul real, sediul, ocupația, sursa de venit, volumul activelor etc. și alte informații disponibile din baze de date publice;

– efectuarea de verificări suplimentare, cum ar fi căutări pe internet folosind surse independente și deschise;

– obținerea de informații suplimentare și, după caz, obținerea unor documente justificative cu privire la natura relației de afaceri și a sursei fondurilor/activelor clientului;

– obținerea de informații despre motivele care stau la baza efectuării tranzacțiilor;

– diminuarea pragului de 25% prevăzut la definiția beneficiarului real;

– efectuarea de monitorizări suplimentare ale relației de afaceri, prin creșterea numărului și duratei verificărilor efectuate și selectarea modelelor de tranzacții care necesită verificări suplimentare;

– creșterea gradului de conștientizare, în cazul tranzacțiilor și clienților cu risc ridicat, în toate departamentele care au o relație de afaceri cu clientul, inclusiv posibilitatea de informare suplimentară a personalului care răspunde de respectivul client.

Intrare în vigoare: 9 martie 2021

 
Secţiuni: Drept penal, Monitorul Oficial al României | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD