Covid-19 Legal React
AbonamentePlatinum members

Senatul României. Opinie ref. combaterea dezinformării privind COVID-19 şi asigurarea unei informări corecte
29.03.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Covid 19 Legal React, Monitorul Oficial al României
JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 299 din 25 martie 2021 a fost publicată Hotărârea nr. 24/2021 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – Combaterea dezinformării în legătură cu COVID-19 – Asigurarea unei informări corecte – JOIN(2020) 8 final.

În şedinţa din 8 martie 2021, Senatul României a adoptat hotărârea prin care:

1. constată că:

a) Comunicarea Comisiei privind combaterea dezinformării în legătură cu COVID-19 şi asigurarea unei informări corecte evocă provocările principale ale acestei crize informaționale și enumeră pașii următori în scopul combaterii crizei.

O listă indicativă de exemple, care confirmă caracterul eterogen al situațiilor gestionate pe durata crizei COVID-19, include printre altele teorii ale conspirației care au pus în pericol sănătatea populației (de exemplu, răspândirea virusului prin rețelele 5G), implicarea unor actori terți, cu mențiune explicită pe Rusia și China, în operațiuni de influențare și campanii de dezinformare în UE și în vecinătate, fraude cu produse „miraculoase” care nu aveau la bază dovezi medicale, crimele cibernetice prin răspândirea de malware prin linkuri asociate COVID-19.

b) documentul face referire și la lecțiile învățate ca urmare a crizei, precum necesitatea diferențierii formelor de conținut fals sau înșelător, dar și la diferențierea unor concepte gen „misinformation” și „disinformation” și calibrarea unui răspuns adecvat.

Comunicarea face referire la utilizarea în operațiunile de influențare a unei game extrem de variate de instrumente, deseori o combinație între cele enumerate. Dezinformarea este parte din acest tip de operațiuni, deseori fiind însoțită de alte acțiuni și/sau tactici (folosirea coordonată a numeroase conturi false pe platformele sociale, folosirea de bots pentru creșterea artificială a traficului de conținut manipulativ etc.).

c) consolidarea comunicării strategice, atât în interiorul, cât și în exteriorul UE, este al doilea element menționat în comunicare.

Sunt avute în vedere câteva linii de acțiune, printre care continuarea dezvoltării capabilităților de comunicare strategică, accentuând cooperarea și coordonarea cu SM, folosirea mecanismelor existente pentru a înlesni cooperarea cu SM și cu partenerii internaționali, crearea unei secțiuni speciale în Rapid Alert System (RAS/Sistemul de alertă rapidă înființat de SEAE) pentru facilitarea schimbului de informații relevante între SM și instituțiile UE, întărirea componentei de comunicare strategică și diplomație publică din delegațiile UE, în strânsă cooperare cu rețeaua diplomatică a SM și cu autoritățile locale și societatea civilă.

2. susține că:

a) în vederea îmbunătățirii cooperării în interiorul UE se vor urmări câteva acțiuni concrete, precum: utilizarea mai extinsă a Rapid Alert System/RAS de către SM, în special pe componenta de situational awareness, facilitarea de către COM a schimbului de best practices pe acțiuni specifice dezinformării. Cooperarea cu statele terțe și cu partenerii internaționali se poate accentua, conform comunicării, prin:

(i) intensificarea cooperării în cadrul parteneriatelor existente (G7 și NATO) și extinderea cooperării cu ONU și organizații regionale, inclusiv OSCE și CoE;

(ii) intensificarea schimbului de informații cu partenerii relevanți din societatea civilă și din sectorul privat din statele terțe, în special pe componenta de conștientizare a amenințărilor;

(iii) globalizarea cooperării și a schimbului de bune practici în combaterea dezinformării și a operațiunilor de influențare;

b) cele două direcții mari de acțiune propuse de Comisie: creșterea rolului platformelor pe timp de criză și susținerea pentru fact-checkers și cercetători în vederea creșterii transparenței platformelor on-line vizavi de dezinformare și operațiuni de influențare;

c) linii de acțiune în vederea asigurării continue a libertății de exprimare și a dezbaterii democratice, printre care monitorizarea impactului măsurilor excepționale asupra legislației europene, recomandarea către SM de a asigura un cadru sigur pentru jurnaliști și de a recunoaște mass-media de știri ca un serviciu esențial;

d) invitația COM către Consiliul și Parlamentul European să adopte pachetul financiar de sprijin pentru presă în vederea întăririi rezilienței media în lupta cu dezinformarea legată de COVID. Este avută în vedere demararea cât mai curând de către COM și ÎR/VP a acțiunilor propuse, care vor sta la baza unei viitoare abordări pe termen mai lung, ca parte a Planului european de acțiune pentru democrație (care ar trebui prezentat spre sfârșitul acestui an), precum și a viitorului cadru de reglementare a serviciilor digitale (Digital Services Act);

e) schimbul de bune practici între COM, ÎR/VP, Parlamentul European și Consiliul UE pe tema măsurilor de creștere a rezilienței, în scopul responsabilizării și conștientizării cetățenilor, inclusiv prin promovarea informațiilor din surse ale autorităților, cu menținerea dezbaterii democratice;

Comisia Europeană va actualiza Planul de acțiune privind educația digitală până la finele lui 2020 și va derula acțiuni concrete de creștere a gradului de conștientizare și dezvoltare a gândirii critice în rândul diferitelor grupuri sociale. Producerea de materiale referitoare la natura dezinformării, pericolele la adresa societății democratice și instrumentele disponibile pentru a combate acest fenomen sunt parte din acțiunile prevăzute în CC;

f) protejarea sănătății publice și a drepturilor consumatorilor se transpune prin cooperarea cu platformele sociale în vederea identificării publicității necinstite, precum și creșterea cooperării internaționale și a schimbului de experiență pentru promovarea unei abordări europene față de consumatorii induși în eroare în contextul COVID-19;

3. apreciază că:

a) accentul este plasat pe acțiuni imediate, fără ca documentul să conțină detalii privind un eventual instrumentar pentru combaterea dezinformării prin elemente specifice și după încheierea crizei generate de noul coronavirus;

b) din perspectiva României:

(i) ca aspecte pozitive ale comunicării, de interes este accentul plasat pe cooperarea UE-NATO în domeniul comunicării strategice și al combaterii dezinformării, diversele acțiuni de îmbunătățire a comunicării strategice și prin utilizarea intensivă a RAS, importanța acordată SEAE Strategic Communications Task Forces (Est, Sud și Balcanii de Vest), care ar putea genera un input de resurse umane suplimentar, creșterea implicării rețelei naționale de oficii diplomatice în acțiuni de comunicare strategică și diplomație publică coordonate cu delegațiile UE, demararea unui proces la nivel european în vederea generării unor definiții general acceptate în scopul unei coordonări mai eficiente între SM și partenerii tradiționali;

(ii) ca aspecte cu impact important ce necesită o definitivare a poziției naționale, menționăm: extinderea ariei de activitate al Stratcom Task Forces și posibila diluare a importanței StratCom Est; reglementarea cadrului platformelor sociale; sprijinirea creării unei rețele de fact-checkers prin identificarea actorilor relevanți.

Intrare în vigoare: 25 martie 2021

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti