Secţiuni » Noutăţi legislative
Noutăţi legislative
Proiecte legislativeMonitorul Oficial al RomânieiJurnalul Oficial al Uniunii Europene
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Citeşte mai mult în legătură cu Monitorul Oficial al României, Noutăți legislative, Proiecte legislative

Reprezentarea României în unele litigii internaționale va fi gestionată de Ministerul Finanțelor prin mandat acordat de Guvern

12 februarie 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 116 din 9 februarie 2024 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 6/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții.

Intrare în vigoare: 9 februarie 2024

***

Guvernul României, în cadrul ședinței din 8 februarie 2024, a adoptat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fata Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, precum și a altor acte normative.

Actul normativ reglementează modalitatea prin care Ministerul Finanțelor va reprezenta România sau instituțiile publice membre ale Guvernului în viitoarele litigii, judiciare şi arbitrale, internaționale, altele decât cele de la Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau de la un alt tribunal arbitral internaţional, atunci când prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se referă la protecţia reciprocă a investiţiilor din tratatele internaționale la care România este parte, și, totodată.

Modificarea legislației este necesară având în vedere recenta decizie a companiei Pfizer România SRL de a chema în judecată România la Tribunalul de Primă Instanță francofon din Bruxelles, cu privire la Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat cu Comisia Europeană.

Astfel, în vederea asigurării asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile internaționale, actul normativ prevede ca selecţia avocaților specializați să se realizeze în baza unei proceduri proprii de selecție aprobată de conducătorul Ministerului Finanţelor, în baza prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice (art. 29 alin. 1 lit. d) şi alin. 3).

Servicii JURIDICE.ro

Interviuri JURIDICE.ro

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

De asemenea, se propune instituirea obligației persoanelor care au îndeplinit sau îndeplinesc anumite atribuții în cadrul instituțiilor şi autorităţilor publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale vizate de actul normativ, inclusiv demnitarii, să participe la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii. Aceste persoane nu pot refuza semnarea declarațiilor de martori, participarea la audierile orale programate și semnarea oricăror documente procedurale specifice fiecărui litigiu internaţional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor României sau a ministerelor.

Actul normativ prevede ca termenii şi condiţiile de punere în executare a hotărârilor judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură ce litigiile internaționale să se aprobe de Guvern prin memorandum.

Ordonanța mai conține şi o completare a situațiilor în care hotărârile internaționale dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani. Astfel, pentru ducerea de la îndeplinire a acestor obligații care nu presupun plata unor sume de bani, se reglementează obligația instituțiilor publice care au atribuții naţionale într-un anumit domeniu să ducă la îndeplinire respectivele hotărâri.

***

Luni, 5 februarie 2024, Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de OUG pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii.

Prin prezentul proiect, se propune ca reprezentarea României sau a instituțiilor publice membre ale Guvernului în litigiile viitoare, judiciare și arbitrale, internaţionale, altele decât cele de la Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau de la un alt tribunal arbitral internaţional, atunci când prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se referă la protecţia reciprocă a investiţiilor din tratatele internaţionale la care România este parte, să se poată realiza de Ministerul Finanțelor, pe baza mandatului acordat de Guvern prin memorandum.

De asemenea, se propune instituirea obligației persoanelor care au îndeplinit sau îndeplinesc anumite atribuții în cadrul instituţiilor și autorităţilor publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale vizate de actul normativ, inclusiv demnitarii, să participe la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.

Totodată, se reglementează că persoanele respective nu pot refuza să semneze declarațiile de martori, să participe la audierile orale programate și să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internațional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor României sau a ministerelor.

Din perspectiva asigurării efective a asistenței și reprezentării juridice în litigiile internaționale vizate de actul normativ, pentru claritate și evitarea unor interpretări divergente, se propune ca selecția avocaților specializați să se realizeze în baza unei proceduri proprii de selecție aprobată de conducătorul Ministerului Finanțelor având în vedere art. 29 alin. (1) lit. d) și alin. (3) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.

În strânsă legătură cu activitatea prestată de avocații specializați, prin raportare și la specificul fiecărei hotărâri internaționale, se propune ca termenii și condițiile de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art.1 să se aprobe de Guvern prin memorandum.

Prin prisma noilor competențe ce pot fi atribuite Ministerului Finanțelor, pe baza mandatului acordat de Guvern prin memorandum, proiectul de act normativ mai conține și o completare a situațiilor în care hotărârile internaționale dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani. Astfel, pentru ducerea de la îndeplinire a acestor obligații care nu presupun plata unor sume de bani, se reglementează obligația instituțiilor publice care au atribuții naționale într-un anumit domeniu să ducă la îndeplinire respectivele hotărâri.

În contextul situației actuale la nivelul Direcției generale juridice din Ministerul Finanțelor și a reglementării posibilității preluării unor noi sarcini de reprezentare juridică în diferite litigii judiciare și arbitrale internaționale de complexitate ridicată, se apreciază că aprobarea unei majorări salariale este menită să motiveze personalul structurii, să stopeze migrația către alte instituții publice și să permită atragerea de personal calificat. Pe de altă parte, în condițiile în care alte structuri juridice din ministere apreciază că nu pot realiza atribuțiile specifice care decurg din asigurarea asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile internaționale cu personalul propriu având aceeași calificare ca și cei din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor, acordarea unei majorări salariale de 50% aplicată la salariul de bază brut de care beneficiază personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor este de natură să asigure recunoașterea importanței activității unice realizate pentru reprezentarea statului în litigiile internaționale și naționale care derivă din acestea. Tocmai din acest motiv, întrucât practica a demonstrat că nu există timpul necesar pentru o specializare la locul de muncă, intenția conducerii Direcției generale juridice este ca personalul specializat desemnat să aibă cel puțin o minimă experiență în drept internațional. Majorarea salarială se va acorda pentru un număr maxim de 10 persoane de specialitate juridică.

Nu în ultimul rând, se propune instituirea unui termen tranzitoriu de maxim 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență pentru ca Ministerul Sănătății să transmită Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le deține în legătură cu problematica ce face obiectul dosarului nr. F5331-23 aflat pe rolul Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles.

:: Proiectul
:: Nota de fundamentare

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Login | Pentru a putea posta comentarii trebuie să fiţi abonat. Dacă încă nu sunteţi, click aici pentru a afla despre avantaje!

Lasă un răspuns

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories