« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 

Desființarea posturilor în cadrul unităților administrativ teritoriale și ale societăților comerciale
08.04.2021 | Lucian STĂNESCU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Lucian Stănescu

Lucian Stănescu

Primordial se face o analiză a numărului de posturi din aparatul de specialitate al Primarului, pentru a afla dacă acesta este în concordanță cu numărul maximal de posturi permis de OUG nr. 63/2010. Având în vedere că acest act normativ vorbește de un număr maximal de posturi nimic nu împiedică diminuarea numărului de posturi chiar și în situația în care ne încadrăm în numărul maximal de posturi.

La baza acestei reduceri de posturi poate sta un raport de audit care constată că acest aparat are aceiași eficiență și cu jumătate din posturile actuale. Considerăm esențial realizarea unui audit pentru a se vedea care sunt direcțiile și serviciile cu excedent de forță de muncă.

În cazul unei societăți comerciale în mod similar se analizează care sunt posturile necesare și care sunt posturile care pot fi eliminate din organigramă. Atât în cazul unui UAT cât și în cazul unei societăți comerciale pentru desființarea unui loc de muncă trebuie să existe o cauză reală și serioasă, în conformitate cu prevederile art. 65 din Codul muncii.

Înainte de a trece la întocmirea noilor organigrame, în baza Legii nr. 62/2011, a Legii nr. 467/2006 și a Codului Administrativ, convocăm în scris Sindicatul din cadrul UAT-ului la o discuție pe această temă. Potrivit acestor acte normative ”este obligatoriu ca angajatorul anterior publicării unei organigrame să poarte discuții cu sindicatul reprezentativ.”

Directorii executivi ai Direcțiilor UAT-urilor vor întocmi referate de specialitate cu privire la noua organigramă a propriilor direcții și statul de funcții ale acestora.

În virtutea Legii nr. 188/1999 (statutul funcționarilor publici) și a Codului administrativ, se va solicita de la Agenţia Naţională a funcţionarilor publici un aviz care este PREALABIL ŞI OBLIGATORIU. Avizul trebuie obţinut de către instituțiile vizate de reorganizare înaintea emiterii HCL-ului cu noua organigramă în baza căruia se emite decizia de eliberare din functia publică. Facem menţiunea că avizul nu poate fi DOAR FORMAL ci trebuie să reflecte în concret NOUA STRUCTURĂ DE FUNCŢII PUBLICE, astfel spus, considerăm că nu este suficient să se avizeze doar reducerea unui anumit număr de funcţii publice, ci TREBUIE AVIZAT, în concret:

– care şi câte funcţii publice urmează să fie reduse;

– care şi câte funcţii publice urmează a fi păstrate în noua structură de funcţii publice ce rezultă în urma reducerii;

– cum sunt redistribuite atribuţiile funcţiilor publice desfinţate către funcţionarii publici neafectaţi de reorganizare.

În vederea obţinerii avizului este necesară modificarea fişelor posturilor, operaţiune anterioară reducerii posturilor.

Apoi se trece la obținerea avizelor Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanțe, impozite si taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistica, amenajarea teritoriului si patrimoniului, Comisiei pentru administrarea domeniului public și privat, servicii publice si comerț, regii autonome si societăți comerciale, Comisiei pentru administrație locală, juridică, ordine publică, drepturile omului și probleme ale minorităților, Comisiei pentru cultură, știință, învățământ, sănătate, protecție socială, turism, ecologie, sport și culte din cadrul Consiliului Local al UAT-ului.

Ulterior în temeiul dispoziților codului administrativ si în temeiul art. 36 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 215/2001, art. 45 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, republicată și modificată se emite HCL-ul privind modificarea Organigramei Aparatului de specialitate al Primarului – Direcțiilor din cadrul UAT-ului.

În baza acestui HCL se vor emite preavizele de concediere cu respectarea termenului legal, înainte de emiterea Deciziei de concediere.

În vederea executării dispoziţiei Primarului se emit dispozițiile de concediere în temeiul art. 99 alin. 1 lit. b şi alin. 2 din Legea nr. 188/1999. Trebuie respectate dispoziţiile art. 74 lit. c coroborat cu art. 69 alin. 2 lit. d din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii.

Potrivit art. 117 din Legea nr. 188/1999, citez: “Dispoziţiile prezentei legi se completează cu dispoziţiile legislaţiei muncii … ”

Conform dispoziţiilor imperative ale Legii nr. 53/2003, decizia de concediere trebuie să conţină în mod obligatoriu şi următoarele elemente:

– art. 74 alin 1 lit. c: “criteriile de stabilire a ordinii de priorităţi, conform art. 69 alin. 2 lit. d, numai în cazul concedierilor colective”;

– art. 69 alin 2 lit. d: “criteriile avute în vedere potrivit legii şi/sau contractelor colective de muncă, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere”.

Decizia de concediere va specifica în concret criteriile și nu se limitează la enumerarea lor, adică angajatorul trebuie sa stabilească un PUNCTAJ şi/sau un ALGORITM DE CALCUL (aplicare), referitor la ponderea fiecărui criteriu şi subcriteriu, dintre cele enumerate. În lipsa unei CUANTIFICĂRI a importanţei criteriilor (fie pe bază de punctaj, fie pe baza unor precizări concrete ale angajatorului) nici SALARIATUL CONCEDIAT şi nici INSTANŢA DE JUDECATĂ nu pot stabili MODUL DE APLICARE A CRITERIILOR raportat la PERSOANA salariatului concediat.

Rolul ANFP în procedura de reorganizare: Agenția Natională a Funcționarilor Publici are atribuţile pe care i le conferă Legea nr. 188/1999 acestei agenţii, astfel că prin dispoziţile art. 22. din statutul funcţionarului public se prevăd următoarele:

“ (1) Agentia Natională a Funcționarilor Publici are următoarele atribuții:

c) monitorizează și controlează modul de aplicare a legislației privind funcția publicț și funcționarii publici în cadrul autorităților și instituțiilor publice;

d) elaborează reglementări comune, aplicabile tuturor autorităților și instituțiilor publice, privind funcțiile publice, precum și instrucțiuni privind aplicarea unitară a legislației în domeniul funcției publice și al funcționarilor publici; “

Și în cazul unei societăți comerciale trebuie să întocmim mai multe documente printre care enumerăm: notă fundamentare, Hotărâre AGA în acest sens, notificare de preaviz și bineînțeles decizia de concediere.

Premergător, societățile întocmesc note de fundamentare care reprezintă descrierea în fapt a motivelor desființării postului dublată de decizia asociațiilor/administratului. Aceste motive se reiau și în Decizia de concediere.

Procedura în cazul societăților comerciale gravitează în mare parte în jurul dispoziților art. 65 din Codul muncii, care impune ca desființarea locului de muncă să fie efectivă, reală și serioasă.

Din analiza jurisprudenței, pentru a se retine cauza reală și serioasă a reorganizării, este suficient ca angajatorul să urmărească o eficientizare a activității sale, în scopul utilizării cu randament maxim a resurselor umane și financiare. Astfel, nu trebuie și nu suntem condiționați de probarea unor dificultăți economice, pierderi financiare, alte asemenea. Mai mult decât atât posturile rămase pot prelua din atribuțile postului desfințat, practic comasăm atribuțile a două posturi într-unul singur.

Tot ca similitudine, nici UAT-ul și nici societățile comerciale nu vor avea voie, pe o perioadă de timp determinată, să facă angajări pe posturi cu denumiri diferite însă cu atribuții similare corespunzătoare cu salariații concediați.

Avocat Lucian Stănescu

Cuvinte cheie: ,
Secţiuni/categorii: Articole, Dreptul muncii, SELECTED TOP LEGAL, _CONTENT

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD