Secţiuni » Articole » Opinii
Opinii
Condiţii de publicare
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Articole Opinii SELECTED

Istoria dreptului românesc (13). Concluziile capitolului „Evoluţia dreptului în perioada 1989-2020”

1 martie 2024 | Petre BUNECI​, Cristian MOȘNEANU
Petre Buneci​

Petre Buneci​

Cristian Moșneagu

Cristian Moșneanu

« Istoria dreptului românesc (12)

Concluziile Capitolului 12. Evoluţia dreptului în perioada 1989-2020

Imediat după evenimentele din decembrie 1989, va apărea un decret privind constituirea, organizarea și funcționarea Consiliului Frontului Salvării Naționale și a consiliilor teritoriale ale Frontului Salvării Naționale, decret prin care se arată că numele țării este România, având forma de guvernământ republica, iar drapelul tricolor tradițional al României are culorile așezate vertical, albastru, galben și roșu.

Acest act normativ a consfințit dizolvare tuturor structurile de putere ale fostului regim, iar Frontul Salvării Naționale s-a constituit și a reprezentat unirea tuturor forțelor patriotice și democratice ale țării, constituindu-se ca organ suprem al puterii de stat Consiliul Frontului Salvării Naționale.

Unul din primele demersuri făcute de după Evenimentul „Decembrie 89” a fost acela de a organizarea alegeri libere, demers venit ca o necesitate. Alegerile au fost organizare atât pentru Parlament cât și pentru funcția de președinte a României, astfel încât Consiliul Provizoriu de Uniune Națională a adoptat Decret–lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președintelui României.

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Privind Puterea Executiva, Consiliul Frontului Salvării Naționale a adoptat un decret lege privind constituirea, organizarea și funcționarea Guvernului României prin care Guvernul României este organ suprem al administrației de stat, exercitând conducerea generală a activității administrative pe teritoriul țării, având însă și obligația de a îndeplini obiectivele cuprinse în programul Consiliului Frontului Salvării Naționale.

Deoarece după 20 mai 1990, când au avut loc alegerile parlamentare nu mai exista o situație de provizorat, Paramentul României a adoptat legea privind administrarea județelor, municipiilor, orașelor și comunelor până la organizarea de alegeri locale, lege ce a fost în vigoare până în noiembrie 1991 când a fost adoptată Constituția României.

La data de 21 noiembrie 1991 a fost adoptată Constituția României care a intrat în vigoare în urma aprobării ei prin referendumul național din 8 decembrie 1991. Această constituție a fost modificată și completată prin Legea de revizuire a Constituției nr. 429/2003, republicată de Consiliul Legislativ în temeiul art. 152 din Constituție cu reactualizarea denumirilor și dându-se textelor o nouă numerotare.

În anul 1992 vă apărea o lege legată de organizarea și funcționarea Curții de Conturi, cu modificările ulterioare. Această instituție își desfășoară activitatea în mod autonom reprezentând România în calitatea sa de instituție suprema de audit în organizațiile internaționale ale acestor instituții, organizând anual activități de control referitoare la modul de respectare a legii privind constituirea, administrarea și utilizarea fondurilor publice, audit public extern, audit financiar și alte activități pentru folosirea banului public.

Alta instituție importantă este Curtea Constituțională a României care are rolul de a exercita controlul constituționalității înainte de promulgare, verifică constituționalitatea inițiativelor de revizuire a Constituției, controlul constituționalității a tratatelor și acordurilor internaționale, controlul constituționalității regulamentelor Parlamentului, soluționează excepțiile de neconstituționalitate ridicate de instanțele judecătorești sau de arbitraj comercial, soluționează excepțiile de neconstituționalitate ridicate de Avocatul Poporului, soluționează conflictele juridice de natură constituțională dintre autoritățile publice, precum și alte atribuții.

După încheierea negocierilor cu Uniunea Europeană, până la sfârșitul anului 2004, prin Legea nr. 157/2005 privind ratificarea tratatului între statele membre ale Uniunii Europene privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Uniunea Europeană a fost aprobată de către Parlamentul României această aderare având în vedere faptul că România semnase la Luxembourg pe 25 aprilie 2005 acest tratat.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene cuprinde Curtea de Justiție, Tribunalul și Tribunalele specializate, asigurând respectarea dreptului în interpretarea și aplicarea tratatelor. Statele membre stabilesc căile de atac necesare pentru a asigura o protecție jurisdicțională efectivă în domeniile reglementate de dreptul Uniunii. În articolul 50 se arată că orice stat membru poate hotărî în conformitate cu normele sale constituționale să se retragă din Uniune, notificând intenția sa Consiliului Europei. Urmează negocierea cu statul respectiv (aprobarea ieșirii unui stat membru se face însă anterior potrivit dispozițiilor constituționale interne), încheindu-se un acord care stabilește condițiile de retragere (în acest sens a se vedea și Brexit – retragerea Angliei din Uniunea Europeană).

În Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) se arată categoriile și domeniile de competență ale Uniunii Europene, Uniunea având o competență exclusivă în domeniile arătate în articolul 3, iar în privința competenței partajate se arată în articolul 2 alineatul 2 că Uniunea și statele membre pot legifera și adopta acte obligatorii din punct de vedere juridic, iar statele membre își pot exercita competența pentru legiferare în măsura în care Uniunea nu și-a exercitat competența. În privința competenței partajate ne putem referi în privința aplicării dreptului numai la spațiul de securitate, libertate și justiție prevăzut în art. 4 alin. 2 din Tratatul TFUE.

În ceea ce privește sistemul jurisdicțional, aceste revine Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE – art. 19 din TUE) care exercită o jurisdicție obligatorie și exclusivă pentru toate statele ce fac parte din Uniune. Această instituție are o competență bine stabilită, fiind diferită de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO – Strasbourg) sau Curtea Internațională de Justiție (Haga).

Prof. univ. dr. Petre Buneci
Drd. Cristian Moșneanu

* Textul face parte din lucrarea Istoria dreptului românesc | Petre Buneci, Cristian Moșneanu, Editura Librex, 2021

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership