Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Afaceri transfrontaliere CJUE Dreptul Uniunii Europene Fiscalitate Jurisprudență SELECTED

CJUE. C-674/22 – Gemeente Dinkelland. Rambursare TVA care rezultă din erori săvârșite în contabilitatea persoanei impozabile. Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, membru al completului de judecată

22 februarie 2024 | JURIDICE.ro

Jud. dr. Octavia Spineanu-Matei, judecătorul român la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a fost membru al completului de judecată

„Trimitere preliminară – Obligația de a rambursa TVA-ul și de a plăti dobânzi aferente cuantumului acesteia – Rambursare care rezultă din erori săvârșite în contabilitatea persoanei impozabile – Rambursare care rezultă din modificarea retroactivă a modalităților de calcul al TVA-ului deductibil”

Cererea de decizie preliminară privește interpretarea dreptului Uniunii în materia obligației statelor membre de a plăti dobânzi aferente cuantumului taxei pe valoarea adăugată (TVA) rambursat care a fost colectat cu încălcarea dreptului Uniunii.

Această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între municipalitatea Dinkelland (Gemeente Dinkelland) din Țările de Jos, pe de o parte, și Serviciul de colectare a impozitelor/mari întreprinderi, Biroul din Zwolle, Țările de Jos, pe de altă parte, în legătură cu refuzul acestuia din urmă de a plăti municipalității Dinkelland dobânzi de recuperare aferente unui cuantum de TVA a cărui rambursare a obținut‑o.

Municipalitatea Dinkelland desfășoară atât activități neeconomice, în special acte pe care le îndeplinește în calitate de autoritate publică, cât și activități economice, acestea din urmă putând fi fie supuse TVA-ului, fie scutite.

Astfel, pentru fiecare factură care îi este eliberată și în care figurează TVA-ul, această municipalitate trebuie să stabilească dacă bunul sau prestația achiziționate sunt imputabile unei activități neeconomice sau unei activități economice și, în acest din urmă caz, dacă aceasta beneficiază de dreptul de deducere a TVA-ului în amonte.

Cheltuielile generale ale municipalității menționate, care nu pot fi imputate direct unei activități determinate, pot conduce, în parte, la o deducere a TVA-ului și, în parte, la o contribuție din fondul de compensare a TVA-ului (FCT). Valoarea acestei deduceri și, respectiv, a acestei contribuții sunt stabilite de municipalitatea Dinkelland, pe baza contabilității sale, aplicând o cheie de repartizare a taxei în amonte.

Arbitraj comercial

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

Pentru anii 2012-2016, această municipalitate a plătit TVA-ul și a primit contribuții din FCT pe baza declarațiilor pe care le-a efectuat.

În urma modificărilor aduse reglementării naționale privind contabilitatea municipalităților, aplicabile începând cu 14 aprilie 2016, precum și a modificării calificării fiscale a unora dintre activitățile sale, municipalitatea Dinkelland a elaborat o nouă cheie de repartizare a TVA-ului achitat în amonte, în temeiul căreia dreptul la contribuția din FCT a fost diminuat, iar dreptul de deducere a acestui TVA a fost majorat.

Pe de altă parte, această municipalitate a efectuat o examinare a contabilității sale, care a evidențiat erori în calificarea anumitor prestații furnizate de ea și în înscrierea anumitor poziții debitoare sau creditoare.

Ajustările efectuate în contabilitatea municipalității Dinkelland din aceste două motive au condus la un nou calcul al TVA-ului datorat și al TVA-ului în amonte deductibil pentru anii 2012-2016. Pe această bază, la 29 septembrie 2017, municipalitatea menționată a solicitat rambursarea unei părți din cuantumul TVA-ului plătit pentru acești ani.

Printr-o decizie din 1 iulie 2020, administrația fiscală a acordat rambursarea sumei solicitate, pentru un total de 705 943 de euro. În temeiul legii generale din Țările de Jos privind impozitele statului, administrația fiscală a acordat de asemenea dobânzi fiscale, în cuantum de 75 498 de euro, calculate la cuantumul rambursat, pentru perioada care începe să curgă la opt săptămâni de la primirea cererii de rambursare și care se încheie la paisprezece zile de la notificarea deciziei de rambursare.

La 31 iulie 2020, municipalitatea Dinkelland a solicitat plata dobânzilor de recuperare aferente unei perioade care curge din ziua plății TVA-ului. Administrația fiscală a respins această cerere printr-o decizie din 9 septembrie 2020, confirmată printr-o decizie din 15 iulie 2021, de respingere a reclamației acestei municipalități.

Municipalitatea Dinkelland a introdus o acțiune împotriva acestei din urmă decizii la Tribunalul din Gelderland, Țările de Jos, care este instanța de trimitere.

Instanța menționată ridică problema dacă suma rambursată în speță a fost colectată cu încălcarea dreptului Uniunii. În ceea ce privește modificarea cheii de repartizare a TVA‑ului achitat în amonte, instanța de trimitere ridică problema dacă, dat fiind că rambursarea cuantumului TVA‑ului care decurge din această modificare rezultă în esență din schimbarea normelor de contabilitate aplicabile municipalităților, indisponibilitatea sumei respective ar putea fi considerată ca decurgând dintr‑o încălcare a dreptului Uniunii.

Curtea a amintit că, pentru a stabili dacă dreptul Uniunii obligă la plata unor dobânzi unei persoane impozabile începând de la plata unui cuantum al TVA‑ului care face ulterior obiectul unei rambursări, trebuie să se verifice dacă acest cuantum trebuie considerat ca fiind colectat cu încălcarea dreptului Uniunii.

Chiar dacă articolul 183 din Directiva TVA[1] nu prevede o obligație de plată a unor dobânzi aferente excedentului de TVA care trebuie rambursat și nici nu precizează momentul de la care sunt datorate astfel de dobânzi, principiul neutralității sistemului fiscal al TVA‑ului impune ca pierderile financiare rezultate din rambursarea unui excedent de TVA să fie compensate prin plata unor dobânzi de întârziere. Cu toate acestea, obligația de a plăti astfel de dobânzi există numai atunci când rambursarea excedentului de TVA nu este efectuată într‑un termen rezonabil.

În speță, în cazul în care această dispoziție ar fi aplicabilă, aspect a cărui apreciere revine instanței de trimitere, trebuie arătat că, în cazul în care termenul aplicabil pentru soluționarea unei cereri de rambursare a TVA‑ului de către administrația fiscală ar fi un termen de opt săptămâni, acest termen nu pare nerezonabil.

Prin hotărârea pronunțată la data de 22 februarie 2024[2], Curtea a stabilit că dreptul Uniunii trebuie interpretat în sensul că nu obligă la plata de dobânzi unei persoane impozabile începând cu plata unui cuantum de taxă pe valoarea adăugată (TVA), care este ulterior rambursat de administrația fiscală, atunci când această rambursare rezultă, în parte, din constatarea că această persoană impozabilă, ca urmare a unor erori săvârșite în contabilitatea sa, nu și-a exercitat pe deplin dreptul de deducere a TVA-ului achitat în amonte pentru anii în cauză și, în parte, dintr-o modificare cu efect retroactiv a modalităților de calcul al TVA-ului deductibil aferent cheltuielilor generale ale persoanei impozabile menționate, atunci când aceste modalități sunt stabilite numai sub răspunderea acesteia din urmă.


[1] Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (JO 2006, L 347, p. 1, Ediție specială, 09/vol. 3, p. 7).
[2]   Hotărârea integrală, în limba de procedură, care a fost limba neerlandeză, dar și traducerea în limba română pot fi accesate aici.

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale