Consiliul Uniunii Europene. Raport anual privind accesul la documente pentru 2020
22.04.2021 | JURIDICE.ro

Miercuri, 21 aprilie 2021, Consiliul Uniunii Europene a aprobat raportul său anual privind punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1049/2001 privind accesul public la documente, potrivit unui comunicat.
În 2020, activitățile Consiliului au fost influențate de circumstanțele excepționale cauzate de criza provocată de pandemia de COVID-19. Începând cu jumătatea lunii martie 2020, Consiliul a trebuit să își adapteze funcționarea și procesul decizional pe durata acestei crize pentru a asigura continuitatea instituțională. Acest lucru a inclus o derogare temporară de la Regulamentul de procedură al Consiliului în scopul facilitării utilizării procedurii scrise obișnuite, organizarea de videoconferințe informale ale miniștrilor, precum și videoconferințe informale ale membrilor grupurilor de lucru.
Raportul arată că registrul public cuprindea peste 440.000 de documente în limba originală la 31 decembrie 2020. Dintre aceste documente, peste 71% sunt publice și disponibile pentru descărcare.
În 2020, în registru au fost adăugate peste 22.000 de documente în limba originală, dintre care 73% sunt publice. Registrul public al Consiliului a fost consultat de aproape 400.000 de ori.
Oricine poate solicita acces la documentele care figurează în registrul public, dar care nu sunt încă publice. Accesul poate fi refuzat numai în temeiul uneia dintre excepțiile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1049/2001. Acestea includ, printre altele, necesitatea de a proteja procesul decizional al instituției și interesul public, din perspectiva apărării și a chestiunilor militare și a relațiilor internaționale. În cazul în care se refuză accesul în etapa inițială, se poate depune o cerere de confirmare.
În 2020, Consiliul a primit 2.321 de cereri inițiale de acces la documente și 26 de cereri de confirmare, fapt care a necesitat analiza a 13 382 de documente, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă în comparație cu anii precedenți.
În etapa inițială, s-a acordat acces integral la 11.254 de documente (84,1%) și acces parțial la 542 de documente (4%). A fost refuzat accesul la 1.586 de documente (11,9%).
În urma cererilor de confirmare, s-a acordat accesul integral la 35 de documente și accesul parțial la 31 de documente. Consiliul a confirmat că ar trebui să se refuze accesul la 52 de documente.
Documentele solicitate se refereau la o serie de domenii de politică, în special domeniul justiției și afacerilor interne (20,4%), al politicii economice și monetare (16,7%), al politicii externe și de securitate comună (13,1%) și al chestiunilor de politică generală (6,7%).
Cererile au provenit în principal din mediul academic (39%) și din partea reprezentanților diferitor organizații ale societății civile și ale sectorului privat (20,5%).
:: Raportul