« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

Despre unele probleme de regenerare urbană
23.04.2021 | Mihail C. BARBU

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Mihail C. Barbu

Mihail C. Barbu

Regenerarea urbană este procesul prin care se urmărește renașterea așezărilor umane spre dezvoltarea lor durabilă. Cu gândul la cei care asumă cu entuziasm astfel de proiecte frumoase, ne aplecăm în cele ce urmează asupra câtorva probleme legate de regenerarea urbană ce s-au ridicat în jurisprudența restrânsă[1] (și din pricina competenței de soluționare) a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

A. Analiza punctuală a hotărârilor pronunțate.

1. Proiectul Regenerare urbană zona Lăpușneanu – Piața Unirii” desfășurat în municipiul Iași. Atribuire contract suplimentar de asistență tehnică prin negociere directă către proiectantul inițial al proiectului de regenerare urbană. Înalta Curte de Casație și Justiție, secția de contencios administrativ și fiscal, prin decizia nr. 3025 din 27 septembrie 2018[2], a stabilit, păstrând hotărârea primei instanțe, că în temeiul art. 122 lit. b) și art. 123 alin. 1 lit. e) din O.U.G. nr. 34/2006, este motivată atribuirea contractului de asistență tehnică prin negociere directă fără publicarea unui anunț de participare către proiectantul inițial atunci când ”se impuneau schimbări de soluţii faţă de proiectul iniţial, completări ale proiectului etc., considerându-se că proiectantul era cel mai în măsură să opereze modificări asupra propriului proiect”.

Prin urmare, potrivit Î.C.C.J. lucrările suplimentare ce presupun intervenții pe proiectul inițial pot fi atribuite către proiectul inițial prin negociere directă fără publicarea unui anunț de participare. Durata procedurii judiciare, de peste 3 ani (incluzând procedura prealabilă), a fost însă excesivă și neadaptată nevoilor realizării proiectului de regenerare urbană, întrucât fiind vorba de costuri și plăți către proiectant cel mai probabil derularea procesului a întârziat realizarea serviciilor. Cu atât mai gravă este situația cu cât durata unor astfel de proceduri determină neîncadrarea unui proiect de regenerare urbană în limita unui mandat al autorității locale, cu efect direct în scăderea interesului autorității pentru derularea unor astfel de proiecte.

2. Proiectul Regenerare urbană zona Lăpușneanu – Piața Unirii” desfășurat în municipiul Iași. Condiții restrictive nerelevante la procedura de achiziție publică a serviciilor de consultanță și proiectare în domeniul urbanistic din fonduri UE. Înalta Curte de Casație și Justiție, secția de contencios administrativ și fiscal, prin decizia nr. 867 din 2 martie 2018[3], a stabilit, casând hotărârea primei instanțe, că “au caracter restrictiv cerinţa de calificare referitoare la experienţa managerului de proiect în coordonarea de documentaţii tehnice pentru proiecte de finanţare aferente POR 2007-2013, precum şi cea referitoare la experienţa arhitectului şef de proiect în realizarea de documentaţii tehnico-economice în cadrul finanţărilor europene.”

Î.C.C.J. a stabilit că ”nu poate fi susţinută folosirea eficientă a fondurilor comunitare, atâta timp cât, prin impunerea unor cerinţe restrictive, au fost eliminaţi potenţial din procedura de achiziţie operatori economici care puteau prezenta oferte mai avantajoase.”.

Astfel, conform celor statornicite de Î.C.C.J. este clar că pentru astfel de proiecte de regenerare urbană se pot califica manageri și arhitecți cu experiență în domeniul de interes, fără să conteze dacă experiența este dobândită în proiecte finanțate din fonduri ale Uniunii Europene sau în proiecte cu alte surse de finanțare. În practică apariția unor astfel de condiții nerelevante și restrictive este deseori asociată problemei așa-numitelor contracte dedicate. Observăm deci o posibilă presiune și asupra proiectelor de regenerare urbană, din pricina faptului că implică și o componentă financiară.

3. Proiectul Regenerarea urbană a centrului istoric Bistriţa, axa 1, 2, 3” desfășurat în municipiul Bistrița. Atribuire contract de publicitate prin negociere directă. Înalta Curte de Casație și Justiție, secția de contencios administrativ și fiscal, prin decizia nr. 1329 din 27 martie 2018[4], a stabilit, păstrând hotărârea primei instanțe, că nu a fost legală atribuirea directă a unui contract de publicitate de 151.000 de lei, întrucât depășea limita de 15.000 de euro prevăzută la acel moment[5] pentru astfel de atribuiri.

Î.C.C.J. confirmă, astfel, că se pot aloca sume importante pentru contracte de informare și publicitate la proiectele de regenerare urbană. Acesta este un element în favoarea implementării unor astfel de proiecte, care însă trebuie gestionat cu respectarea regulilor prevăzute de legislația achizițiilor publice. Este dăunătoare și în această materie tendința unor autorități locale de a forța prevederile privind atribuirea de contracte fără anunț de participare sau fără licitație.

B. Concluzii. Din hotărârile judecătorești identificate în practica Î.C.C.J. rezultă încurajator că se pot implementa proiecte de regenerare urbană cu fonduri europene și că fondurile pot fi alocate și pentru proceduri de informare a comunității și publicitate.

Din păcate, se observă și două aspecte descurajatoare în derularea proiectelor de regenerare urbană, dar care pot fi rezolvate, respectiv a) tendința forțării limitelor reglementărilor din procedurile de achiziție și b) durata destul de mare a procedurilor judiciare în cazul apariției unor probleme (pentru recurs există dispoziție în art. 20 din Legea nr. 554/2004 că se judecă de urgență, care ar putea fi invocată pentru accelerarea soluționării; însă, pe procedura soluționării Căilor de atac împotriva deciziilor Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor din O.U.G. nr. 34/2006 nu se prevede soluționarea de urgență și cu precădere, ceea ce de lege ferenda s-ar impune, mai ales că o astfel de dispoziție există în privința altor litigii în art. 286 alin. 2 din același act normativ).

Pentru cei de bună-credință se deschide varianta concentrării pe derularea conformă a procedurilor de achiziție publică, care reduce riscul procesual și accelerează astfel implementarea unor proiecte frumoase de regenerare urbană.


[1] Două proiecte de regenerare urbană au ajuns în fața Curții, ambele cu probleme pe latura de atribuire contracte și finanțare (un proiect fiind analizat de două ori, pe două aspecte diferite)
[2] Disponibil aici
[3] Disponibil aici
[4] Disponibil aici
[5] Astăzi plafonul maxim prevăzut de art. 19 din O.U.G. nr. 34/2006 este echivalentul în lei a 30.000 de euro, exclusiv T.V.A. pentru fiecare achiziție de produse sau servicii.


Av. Mihail C. Barbu

Cuvinte cheie: , , ,
Secţiuni: Articole, Drept civil, JURISPRUDENȚĂ, Jurisprudență curentă ÎCCJ, SELECTED TOP LEGAL | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD