« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

CJUE. C-70/20, Altenrhein Luftfahrt GmbH. Transporturi aeriene. Aterizare violentă care se înscrie în plaja de funcționare normală a aeronavei. Vătămări corporale pe care un pasager pretinde că le ar fi suferit în timpul unei asemenea aterizări
12.05.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Cererea de decizie preliminară a fost introdusă de către Curtea Supremă, Austria, în cadrul unui litigiu între YL, pe de o parte, și Altenrhein Luftfahrt GmbH, un operator de transport aerian, pe de altă parte, în legătură cu o cerere de daune interese formulată de YL ca urmare a vătămării corporale pe care pretinde că a suferit o la aterizarea unui zbor operat de acest operator de transport.

La 20 martie 2014, YL a călătorit de la Viena (Austria) la Saint Gall/Altenrhein (Elveția) cu un zbor operat de Altenrhein Luftfhart. Aceasta susține că a suferit o hernie de disc din cauza aterizării. Cu ocazia acestei aterizări, înregistrarea datelor de zbor a evidențiat o sarcină verticală de 1,8 g.

Instanța de trimitere arată în această privință că, chiar dacă o astfel de aterizare poate fi percepută în mod subiectiv ca fiind violentă, această valoare se înscrie încă, din punct de vedere aeronautic și ținând seama și de marja de eroare, în plaja de funcționare normală a aeronavei în cauză. Astfel, potrivit specificațiilor fabricantului avionului, sarcina maximă ce poate fi suportată de trenul de aterizare și de piesele structurale ale aeronavei în cauză este egală cu 2 g. Această instanță adaugă că, din cauza caracterului muntos al mediului în care se situează aeroportul Saint Gall/Altenrhein, aterizările violente sunt mai sigure pe acesta decât aterizările prea line și că în speță nu a putut fi constatată nicio eroare a pilotului.

În acest context, instanța de trimitere ridică problema dacă o aterizare violentă, care se înscrie încă în plaja de funcționare normală a aeronavei în cauză, poate fi calificată drept „eveniment involuntar, prejudiciabil și neprevăzut” și, astfel, poate intra sfera noțiunii de „accident”, în sensul articolului 17 alineatul (1) din Convenția de la Montréal, astfel cum a fost interpretat de Curte în Hotărârea din 19 decembrie 2019, Niki Luftfahrt (C-532/18, EU:C:2019:1127, punctul 35).

În Hotărârea de astăzi, Curtea a statuat:

Articolul 17 alineatul (1) din Convenția pentru unificarea anumitor norme referitoare la transportul aerian internațional, încheiată la Montréal la 28 mai 1999, semnată de Comunitatea Europeană la 9 decembrie 1999 și aprobată în numele acesteia prin Decizia 2001/539/CE a Consiliului din 5 aprilie 2001, trebuie interpretat în sensul că noțiunea de „accident” prevăzută de această dispoziție nu acoperă o aterizare care s-a desfășurat în conformitate cu procedurile și cu limitările operaționale aplicabile aeronavei în cauză, inclusiv toleranțele și marjele prevăzute cu privire la factorii de performanță care au un impact semnificativ asupra aterizării, precum și ținând seama de lege artis și de cele mai bune practici în domeniul operării aeronavelor, chiar dacă pasagerul în cauză ar percepe această aterizare ca fiind un eveniment neprevăzut.

:: Hotărârea

Cuvinte cheie: , ,
Secţiuni: CJUE, Drept civil, Dreptul Uniunii Europene, JURISPRUDENȚĂ, Transporturi | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD