« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia animalelorProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti

Minută de practică neunitară. Comunicarea de informaţii de interes public în format electronic contra cost sau gratuit
17.05.2021 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Problema de drept: comunicarea de informaţii de interes public în format electronic contra cost sau gratuit (Curtea de Apel Brașov).

Practica judiciară
Abstract – rezumatul soluţiei însuşite cu majoritatea magistraţilor prezenţi din cadrul Curții de Apel Brașov:
Furnizarea informațiilor de interes public în format electronic fără plata costurilor de copiere (sau de scanare) conform art. 9 alin. 1 din Legea nr. 544/2001 poate fi solicitată doar în situaţia în care autoritatea sau instituţia publică deţine deja informaţia în format electronic (prin afişare pe pagina de internet proprie sau prin existenţa unor evidenţe în sistem informatizat), întrucât doar în această situaţie comunicarea în format electronic a respectivelor informaţii nu implică niciun fel de costuri şi sunt întrunite „condiţiile tehnice necesare”
Sau
– principiul fundamental al accesului liber şi neîngrădit al oricărei persoane la informaţiile de interes public obligă autorităţile să organizeze compartimente pentru relaţii publice, arhivarea electronică a documentelor de interes public , motiv pentru care interpretarea prin analogie a dispoz. art. 9 alin.1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001, ce se referă la suportarea de către solicitant a costului serviciilor de copiere a informaţiei pe suport hârtie, contravine spiritului legii nr. 544/2001.

Argumente:
Potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. 3 din Legea nr. 544/2001 „Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, şi în format electronic”.

Potrivit dispoziţiilor art. 15 alin. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin H.G. nr. 123/2002, „Informaţiile de interes public solicitate în scris vor fi comunicate în formatul precizat în cererea solicitantului, respectiv în scris, în format electronic sau hârtie”.

Potrivit art.9 alin.1 din Legea nr.544/2001, „în cazul în care solicitarea de informaţii implică realizarea de copii de pe documentele deţinute de autoritatea sau instituţia publică, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant.”

O primă soluţie este aceea că furnizarea informaţiilor de interes public în format electronic se face fără plata costurilor de copiere (sau de scanare) conform art. 9 alin. 1 din Legea nr. 544/2001 întrucât principiul fundamental al accesului liber şi neîngrădit al oricărei persoane la informaţiile de interes public obligă autorităţile să organizeze compartimente pentru relaţii publice şi să arhiveze electronic documentele de interes public

O a doua soluţie este în sensul că furnizarea informaţiilor de interes public în format electronic fără plata costurilor de copiere (sau de scanare) conform art. 9 alin. 1 din Legea nr. 544/2001 poate fi solicitată doar în situaţia în care autoritatea sau instituţia publică deţine deja informaţia în format electronic (prin afişare pe pagina de internet proprie sau prin existenţa unor evidenţe în sistem informatizat), întrucât doar în această situaţie comunicarea în format electronic a respectivelor informaţii nu implică niciun fel de costuri şi sunt întrunite „condiţiile tehnice necesare”.

Cea de-a doua opinie a fost împărtăşită cu majoritate la nivelul secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Curții de Apel Brașov.

Opinia referentului
Este în sensul soluţiei nr. 2, pentru argumentele mai sus expuse.

Opinia formatorului INM
Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public definește la art.2 lit.b) noțiunea de informație de interes public în sensul de ,,orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației”.

Din lectura definiției legale menționate constatăm că aceasta indică elementele de substanță ce permit identificarea informației de interes public (privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități sau instituții publice), dar și că suportul, forma sau modul de exprimare nu sunt de esența sa, ci respectiva informație se poate prezenta în orice formă sau mod de exprimare și pe orice suport.

Art.7 din Legea nr.544/2001 prevede că ,,Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile tehnice necesare, și în format electronic.”.

Așadar, Legea prevede posibilitatea solicitării și a comunicării informațiilor de interes public și în format electronic, dacă sunt îndeplinite condițiile tehnice necesare. Altfel spus, o astfel de modalitate de solicitare și comunicare a informațiilor litigioase nu este absolută, ci condiționat de întrunirea condițiilor tehnice necesare.

Totodată, Normele metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001, aprobate prin HG nr.123/2002, stabilesc la art.15 că ,,(1) Informațiile de interes public pot fi solicitate și comunicate și în format electronic. (2) Solicitarea de informații de interes public sau reclamația administrativă se poate transmite prin e-mail, conform modelelor formularelor-tip prezentate în anexele nr. 1, 2a) și 2b). (3) Informațiile de interes public solicitate în scris, în format electronic, pot fi comunicate prin e-mail sau înregistrate pe dischetă.”.

Astfel, Normele metodologice reiau parțial textul legal de la art.7 alin.3, pun la dispoziția persoanei interesate un formular-tip și indică modalitatea de comunicare a informațiilor de interes public în format electronic, anume prin e-mail sau pe suport dischetă (mențiune fără caracter limitativ, specifică nivelului tehnologiei de la momentul adoptării actului administrativ normativ).

În continuare, mai reținem că art.9 alin.1 din Legea nr.544/2011 prevede că ,,În cazul în care solicitarea de informații implică realizarea de copii de pe documentele deținute de autoritatea sau instituția publică, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, în condițiile legii.”.

În acest din urmă sens, Normele metodologice stabilesc la art.18 că ,,(1) Accesul la informațiile de interes public este gratuit. (2) Costul serviciilor de copiere va fi suportat de solicitant, în condițiile legii. (3) Plata serviciilor de copiere se va face la casieria fiecărei autorități sau instituții publice.”.

Din interpretarea coroborată a textului legal și a normei juridice menționate reiese în regulă generală gratuitatea accesului la informații de interes public, cu excepția obligației solicitantului de a suporta costul serviciilor de copiere.

În legătură cu această din urmă obligație, se subînțelege din formularea textului legal că va exista în măsura în care autoritatea / instituția publică solicitată înregistrează costuri în scopul copierii acelei informații, justificându-le în mod real și obiectiv (de ex. consum de resurse materiale sau cheltuieli suplimentare cu forța de muncă).

În acest context se impune a se observa că formularea art.9 alin.1 din Lege și a art.18 din Normele metodologice nu este limitată la serviciile de fotocopiere pe hârtie a documentelor în care se reflectă informația de interes public solicitată, ci la orice formă de copiere a acelor documente, adică de reproducere a lor pentru redarea conținutului pe un alt(ă) suport / formă / mod de exprimare, inclusiv în scop de prezentare a lor în format electronic (de ex. prin scanare).

În consecință, a fost însușită opinia majoritară exprimată la nivelul Curții de Apel Brașov și s-a propus următorul răspuns în soluționarea problemei sesizate:
→ furnizarea informațiilor de interes public în format electronic fără plata costurilor de copiere conform art.9 alin.1 din Legea nr.544/2001 poate fi solicitată în situația în care autoritatea /instituția publică deține deja informațiile în format electronic (de ex. prin existența unor evidențe în sistem informatizat), întrucât într-o astfel de situație comunicarea în format electronic a respectivelor informații nu implică vreun cost și sunt întrunite „condițiile tehnice necesare” în exprimarea art.7 alin.3 din Lege.

Nota J: Opinie redată din cuprinsul Minutei întâlnirii președinților secțiilor de contencios administrativ şi fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel București, 17 decembrie 2020, Platforma GoogleMeet.

Cuvinte cheie: , , ,
Secţiuni: C. administrativ, Cyberlaw, JURIDICE.ro, SELECTED TOP LEGAL, Sistemul judiciar | Toate secţiunile
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD