Condițiile de desfășurare a evenimentelor test/pilot din domeniul culturii cu participarea spectatorilor
19.05.2021 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 505 din 14 mai 2021 a fost publicat Ordinul nr. 3028/686/2021 pentru completarea anexei la Ordinul ministrului culturii și al ministrului sănătății nr. 3.245/1.805/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul culturii.
Pentru desfășurarea evenimentelor test/pilot din domeniul culturii cu participarea spectatorilor, ordinul stabilește următoarele măsuri de siguranță:
I. Măsuri generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural-creativ
1. Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală; angajații vor respecta măsurile de precauție universală:
a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală);
b) în cazul în care angajatul are simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală modificată), acesta nu se prezintă la locul de muncă;
c) izolarea la domiciliu, în cazul în care au intrat în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARS-CoV-2;
d) efectuarea frecventă a igienei mâinilor (cu apă și săpun sau dezinfectant avizat pe bază de alcool) și evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
2. Măsuri care privesc angajatorul în relație cu personalul:
a) elaborarea instrucțiunilor proprii pe baza evaluării de risc pentru fiecare categorie de angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei;
b) medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor emite recomandări privind necesitatea purtării măștii;
c) responsabilul SSM va efectua instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă;
d) plasarea la loc vizibil de anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;
e) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact, precum și efectuarea triajului observațional epidemiologic zilnic la intrarea în sală (maximum 37,3°C);
f) obligația de a întocmi procedurile necesare referitoare la situația în care unei persoane sau unui grup nu i se permite accesul la eveniment în urma triajului;
g) obligația de a informa și instrui angajații/voluntarii și agenții de pază cu privire la această procedură;
h) promovarea măsurilor de igienă individuală;
i) plasarea de dispensere cu soluții dezinfectante atât la intrarea în clădire, în cabinele individuale, cât și în spațiile comune;
j) instruirea personalului privind măsurile de igienă;
k) dezinfecția frecventă a suprafețelor utilizate de mai mult de o persoană cu substanțe biocide autorizate;
l) dezinfectarea echipamentului tehnic: lavaliere, microfoane, walkie-talkie, căști etc.;
m) se va evita organizarea meselor cu bufet deschis;
n) mesele se vor servi în porții individuale, cu menținerea distanței fizice de 1 m;
o) încăperile în care se desfășoară activitatea vor fi aerisite periodic;
p) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, în afara programului de lucru, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare;
q) montarea unor paravane despărțitoare la casele de bilete;
r) informarea personalului angajat privind măsurile de igienă;
s) în situația în care un membru al echipei dezvoltă simptome respiratorii în timpul programului de lucru, recomandările sunt următoarele:
– separarea imediată de restul echipei și organizarea transportului individual al acestuia la domiciliu;
– încăperea în care respectiva persoană a petrecut timp îndelungat se închide și se aerisește timp de 24 de ore;
– după aerisirea spațiului se realizează curățenia, spălarea și dezinfecția riguroasă a respectivei încăperi;
– în cazul în care persoana a petrecut mai mult timp în mai multe încăperi se va aplica procedura pentru fiecare încăpere;
t) în situația în care o persoană suspectă sau confirmată cu virusul SARS-CoV-2 a fost prezentă în una sau mai multe spații de repetiție, într-un interval mai scurt de 3 zile, se aplică procedura prevăzută anterior;
u) pentru activitatea desfășurată în cadrul birourilor instituțiilor de spectacol și/sau concerte se vor aplica măsuri conform Ordinului ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului sănătății nr. 3.577/831/2020.
3. Măsuri care privesc publicul:
a) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;
b) accesul se face cu respectarea de către participanți a distanțării de minimum 1 m;
c) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării unei măști (medicale/non-medicale);
d) organizarea cozilor la intrarea/ieșirea din locație prin marcaje care să indice distanța regulamentară de 1 m între persoane;
e) vânzarea de bilete se va face exclusiv online;
f) dezinfecția regulată a suprafețelor;
g) evitarea pe cât posibil a formării cozilor în interiorul clădirii;
h) biletele vor fi, pe cât posibil, scanate de către personal, și nu rupte sau atinse cu mâna;
i) intrarea și ieșirea se vor efectua gradual, rând cu rând, astfel încât să nu se creeze aglomerație:
– accesul în sală se va face în ordinea venirii spectatorilor/vizitatorilor cât mai devreme posibil, fără a staționa pe hol;
– ieșirea din sală se va efectua începând cu rândurile cele mai apropiate de ieșirea din sală, pe ușile de evacuare;
j) accesul va începe înainte de eveniment, pentru a evita adunarea mulțimilor;
k) spectacolele se vor desfășura fără pauze pentru a se evita aglomerarea spațiilor;
l) fiecare organizator are obligația de a întocmi procedurile necesare referitoare la situația în care unei persoane sau unui grup nu i se permite accesul la eveniment în urma triajului epidemiologic sau în urma testării;
4. Măsuri privind amenajarea spațiului și desfășurarea activităților culturale:
a) stabilirea și respectarea numărului maxim de persoane permise în sală/spațiu;
b) dezinfectarea cu substanțe biocide autorizate a tuturor scaunelor după și/sau înaintea fiecărui spectacol;
c) asigurarea unui sistem de aer condiționat/ventilație corespunzător normelor în vigoare;
d) efectuarea dezinfecției și aerisirii periodice a spațiilor de activitate, suprafețelor și a tuturor obiectelor atinse frecvent de public;
e) efectuarea nebulizării săptămânale, în afara programului de lucru, a încăperilor climatizate cu recircularea aerului;
f) alocarea unui timp suficient pentru realizarea procedurilor de dezinfectare a suprafețelor de contact din săli după fiecare spectacol;
g) punerea la dispoziția publicului de substanțe dezinfectante pentru mâini;
h) respectarea distanței obligatorii de minimum 1 m, în condițiile spațiilor destinate utilizării toaletelor;
i) punerea la dispoziție a unui număr rezonabil de toalete, unde este posibil, pentru evitarea aglomerației;
j) dezinfectarea regulată a toaletelor cu substanțe biocide autorizate;
k) asigurarea permanentă a substanțelor și materialelor de curățenie/igienizare necesare în locație;
l) asigurarea personalului de curățenie, instruit profesional, într-un număr suficient;
m) funcționarea cafenelei/bistroului/altor magazine care comercializează băuturi sau/și produse alimentare este permisă cu respectarea măsurilor de sănătate publică în vigoare.
5. Măsuri care privesc artiștii și prestațiile artistice:
a) accesul și evacuarea echipelor de organizare, lucrătorilor și artiștilor se vor realiza prin locuri/porți separate de cele pentru spectatori acolo unde este posibil și/sau la intervale orare diferite;
b) se recomandă artiștilor interpreți sau executanți să își aducă propriile microfoane, instrumente, căști și alte echipamente pe care le folosesc;
c) pentru zona de backstage se respectă măsura de distanțare fizică de minimum 1 m;
d) se vor asigura timpi adiționali pentru dezinfectarea spațiilor de backstage folosite de echipe diferite;
e) structura repertoriului va fi decisă de echipa de management a fiecărei instituții culturale sau a fiecărui organizator de evenimente;
f) componența distribuției, precum și componența membrilor echipei tehnice participanți la realizarea unei producții de spectacol vor fi decise în funcție de necesitățile tehnico-artistice ale proiectului, fiind în responsabilitatea echipei de management a fiecărei instituții sau a fiecărui organizator de evenimente;
g) scena va avea o dimensiune suficient de mare pentru ca actul artistic să se desfășoare în condiții de siguranță și distanțarea fizică să poată fi respectată;
h) personalul artistic nu va purta mască în timpul reprezentațiilor;
i) toate măsurile de siguranță și sănătate vor fi respectate și în timpul repetițiilor și probelor etc.;
j) machiajul și coafura se vor efectua cu respectarea precauțiilor universale: igienizarea mâinilor și dezinfecția suprafețelor înainte și după ședința de machiaj/coafor;
k) asistența la echipare/îmbrăcare va fi limitată la minimum posibil;
l) vestiarele vor fi dezinfectate cu substanțe biocide autorizate zilnic și ori de câte ori este nevoie.
II. Măsuri specifice pentru evenimente test/pilot cu participarea spectatorilor
În condițiile legii, organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte se pot desfășura cu participarea publicului la maximum 70% din capacitatea maximă a spațiului interior/ exterior doar ca evenimente test/pilot cu aprobarea Comitetului Național pentru Situații de Urgență, pe baza propunerii Ministerului Culturii și cu avizul Ministerului Sănătății.
Evenimentele test/pilot se vor organiza în următoarele instituții:
1. Opera Națională București, Teatrul Național I. L. Caragiale din București, Opera Națională Română din Cluj-Napoca, evenimente test/pilot organizate în spațiu închis:
a) participarea publicului este permisă doar pentru persoanele care vor prezenta dovada vaccinării cu schemă completă cu o perioadă de 10 zile de la data administrării, se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2, prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de spectacol;
b) personalul artistic va prezenta dovada vaccinării cu schemă completă, cu o perioadă de 10 zile de la data administrării sau dovada că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2, sau prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore;
c) sala va fi folosită la 70% din capacitatea sa maximă;
d) participanții au obligația de a comunica datele de contact (adresa de e-mail și/sau nr. de telefon) în momentul achiziționării biletului;
e) instituția se va ocupa, ulterior spectacolului, să sprijine direcția de sănătate publică, în baza unui protocol, pentru a contacta spectatorii în vederea monitorizării evoluției stării lor clinice;
f) spectacolul se va desfășura fără pauză;
g) minorii sunt exceptați de la prezentarea dovezilor medicale necesare participării la spectacol și de la verificarea în aplicația RoVaccinare. Cei peste 5 ani vor purta mască;
h) Serviciul de Telecomunicații Speciale va verifica statusul vaccinal în Registrul electronic național de vaccinări și rezultatul testului RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore în Corona Forms;
i) Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura tabletele pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de la lit. h);
j) direcția de sănătate publică va asigura testarea RT-PCR sau cu test antigen rapid a artiștilor nevaccinați;
k) Institutul Național de Sănătate Publică va asigura testarea posteveniment a participanților în cazul în care aceștia dezvoltă simptomatologie specifică și solicită testarea RT-PCR;
l) instituția prefectului va asigura sprijinul logistic necesar pentru buna desfășurare a evenimentului, pe baza protocolului încheiat cu instituția de spectacole organizatoare.
2. Opera Națională București, evenimente test/pilot organizate în aer liber:
a) participarea publicului este permisă doar pentru persoanele care vor prezenta dovada vaccinării cu schemă completă cu o perioadă de 10 zile de la data administrării, se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2, prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de spectacol;
b) personalul artistic va prezenta dovada vaccinării cu schemă completă cu o perioadă de 10 zile de la data administrării sau dovada că se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2 sau prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore ori rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 24 de ore înainte de spectacol;
c) spectacolul se va desfășura cu respectarea numărului maxim de persoane, iar spațiul va fi folosit la 70% din capacitatea sa maximă;
d) spectacolul se va desfășura cu o singură pauză;
e) fiecare grup de 6 persoane va beneficia de o masă (unde vor fi serviți conform normelor HORECA);
f) se va aloca un spațiu de 1,5 m între grupuri;
g) participanții au obligația de a comunica datele de contact (adresa de e-mail și/sau nr. de telefon) în momentul achiziționării biletului;
h) instituția se va ocupa, ulterior spectacolului, să sprijine direcția de sănătate publică, în baza unui protocol, pentru a contacta spectatorii în vederea monitorizării evoluției stării lor clinice;
i) minorii sunt exceptați de la prezentarea dovezilor medicale necesare participării la spectacol și de la verificarea în aplicația RoVaccinare. Cei peste 5 ani vor purta mască;
j) Serviciul de Telecomunicații Speciale va verifica statusul vaccinal în Registrul electronic național de vaccinări și rezultatul testului RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore în Corona Forms;
k) Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura tabletele pentru verificarea îndeplinirii condițiilor de la lit. j);
l) direcția de sănătate publică va asigura testarea RT-PCR sau cu test antigen rapid a artiștilor nevaccinați;
m) Institutul Național de Sănătate Publică va asigura testarea posteveniment a participanților în cazul în care aceștia dezvoltă simptomatologie specifică și solicită testarea RT-PCR;
n) instituția prefectului va asigura sprijinul logistic necesar pentru buna desfășurare a evenimentului, pe baza protocolului încheiat cu instituția de spectacole organizatoare.