« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale. UPDATE: Precizări MAI
21.05.2021 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Data protection, Drept penal, Monitorul Oficial al României, Sistemul judiciar, VIDEO | Toate secţiunile
JURIDICE - In Law We Trust

Vineri, 21 mai 2021, prin intrarea în vigoare a Legii  privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, devin aplicabile o serie de modificări ale prevederilor Codului Penal, Codului de Procedură Penală și ale altor acte normative, potrivit unui comunicat al MAI.

Astfel:

– Încălcarea de către persoana aflată în arest la domiciliu a obligaţiei de a nu părăsi imobilul ori nerespectarea de către aceasta a itinerarului sau a condiţiilor de deplasare va constituie infracțiunea de evadare, urmând a se aplica regulile privind concursul de infracțiuni.

– Atunci când, cu rea-credinţă, inculpatul încalcă obligaţia de a nu părăsi imobilul ori nu respectă itinerarul sau condiţiile de deplasare, stabilite potrivit legii, organul de supraveghere are dreptul de a-l prinde pe inculpat şi de a-l prezenta de îndată procurorului, în cursul urmăririi penale, judecătorului de cameră preliminară, în procedura de cameră preliminară, sau instanţei de judecată, în cursul judecăţii.

– Se va indica în mod expres perioada de timp, precum şi, după caz, locul de muncă, instituţia de învăţământ, unitatea sanitară sau alt loc în care se aprobă deplasarea inculpatului.

– În cadrul programului de supraveghere, se va stabili ca, cel puţin o dată la 7 zile calendaristice, persoana aflată sub control judiciar să se prezinte la organul de poliţie desemnat cu supravegherea sa.

– Darea în urmărire se va dispune, prin ordin, de Inspectoratul General al Poliţiei Române, dar și de Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti sau, după caz, de inspectoratul de poliţie judeţean.

– După comunicarea măsurii privind arestul la domiciliu, inculpatul are obligaţia de a se deplasa de îndată la imobilul indicat potrivit legii, în vederea executării măsurii.

– În vederea verificării situaţiei de fapt, organul de supraveghere are acces, în condiţiile legii, la documente, imagini, înregistrări audiovideo sau orice înscrisuri necesare, deţinute de autorităţile sau instituţiile publice, persoanele juridice ori persoanele fizice.

La nivelul Ministerului Afacerilor Interne au fost luate măsuri pentru instruirea personalului cu privire la aceste modificări legislative, precum și pentru informarea despre noile obligații legale a persoanelor față de care s-a dispus măsura arestului la domiciliu sau a controlului judiciar.

Legea privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale reglementează înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului informatic de monitorizare electronică (SIME), modul de utilizare a dispozitivelor electronice de supraveghere şi modul de acţiune în situaţia generării unor alerte.

SIME va deveni operațional cel mai târziu la data de 1 martie 2022. Într-o primă etapă, monitorizarea electronică se va aplica în sistem pilot, pentru cazurile de violență domestică în care a fost emis un ordin de protecție.

***

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 515 din 18 mai 2021 a fost publicată Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale.

Prezenta lege reglementează înființarea, organizarea și funcționarea Sistemului informatic de monitorizare electronică (SIME), modul de utilizare a dispozitivelor electronice de supraveghere și modul de acțiune în situația generării unor alerte.

Conform definiției oferite de lege, SIME se constituie din sisteme informatice dedicate, aplicații, echipamente și rețele de comunicații și tehnologia informației și dispozitive electronice de supraveghere, destinate monitorizării electronice în cadrul procedurilor judiciare și execuțional penale.

În concret, sistemele informatice dedicate sunt:
– sistemul informatic de creare a semnalărilor (SICS);
– sistemul informatic de generare a alertelor (SIGA).

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) și Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP):
– dezvoltă propriile SICS;
– dezvoltă soluțiile informatice pentru integrarea componentelor SIME;
– asigură infrastructura hardware și software aferentă SICS;
– asigură infrastructura hardware și software de bază aferentă SIGA;
-asigură dispozitivele electronice de supraveghere;
– operează SIME.

De asemenea, Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) îi revine să:
– dezvolte soluții informatice și interfețe de acces a SIGA;
– asigure comunicațiile și măsurile de securitate cibernetică pentru SIGA;
– găzduiască și administreze din punct de vedere tehnic SIGA;
– asigure accesul componentelor SIME la datele GIS din cadrul SNUAU, prin interfețe standardizate de comunicații.

În cadrul SIME pot fi generate următoarele categorii de alerte:
alertă de părăsire a imobilului, generată ca urmare a constatării prezenței dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată, în afara imobilului;
alertă de depășire a perimetrului, generată ca urmare a constatării prezenței dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată, în afara itinerarului sau limitei teritoriale stabilite;
alertă de apropiere, generată ca urmare a constatării prezenței dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată, în proximitatea dispozitivului electronic de supraveghere deținut de persoana protejată, sub distanța prestabilită;
alertă de defecțiune, generată ca urmare a pierderii semnalului dispozitivului electronic de supraveghere sau constatării oricăror alte defecțiuni în legătură cu funcționarea optimă a acestuia;
alertă de testare, generată în cadrul procedurii de montare a dispozitivului electronic de supraveghere, pentru a verifica funcționarea optimă a acestuia.

Montarea dispozitivului mobil se va face pe glezna persoanei supravegheate sau pe braț, în cazul în care montarea pe gleznă nu este posibilă. Persoanei protejate i se va pune la dispoziție un dispozitiv electronic de supraveghere, care va genera alerte puternice ori de câte ori persoana supravegheată va depăși distanța permisă.

Dispozitivul fix se montează în imobilul în care se execută măsura arestului la domiciliu sau de care persoana supravegheată nu are voie să se apropie.

De asemenea, organul de supraveghere și operatorul tehnic pot verifica inopinat, în orice moment al zilei, dispozitivele electronice de supraveghere alocate persoanei supravegheate.

Modul de acțiune în cazul generării oricăreia dintre alertele de mai sus sunt prevăzute la art. 27-31 din lege.

Nu în ultimul rând, mai prevede legea că organele de urmărire penală vor avea acces la datele de localizare din SIME ori de câte ori:
– există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârșirea unei infracțiuni dintre cele de la art. 139 alin. (2) Cod proc. pen. sau a unei infracțiuni de concurență neloială, de evadare, de fals în înscrisuri, infracțiuni privind nerespectarea regimului armelor, munițiilor, materialelor nucleare, al materiilor explozive și al precursorilor de explozivi restricționați, a unei infracțiuni privind nerespectarea dispozițiilor privind introducerea în țară de deșeuri și reziduuri, a unei infracțiuni privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc ori a unei infracțiuni privind regimul juridic al precursorilor de droguri, și infracțiuni referitoare la operațiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive asemănătoare celor determinate de substanțele și produsele stupefiante sau psihotrope;
– există temeiuri justificate pentru a se crede că datele solicitate constituie probe;
– probele nu ar putea fi obținute în alt mod sau obținerea lor ar presupune dificultăți deosebite ce ar prejudicia ancheta ori există un pericol pentru siguranța persoanelor sau a unor bunuri de valoare;
– măsura este proporțională cu restrângerea drepturilor și libertăților fundamentale, date fiind particularitățile cauzei, importanța informațiilor ori a probelor ce urmează a fi obținute sau gravitatea infracțiunii.

Intrare în vigoare: 21 mai 2021

 
Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD