Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Drept penal Flux informații

Hotărârea privind foaia de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri şi a criminalităţii organizate

5 aprilie 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 4 aprilie 2024, a fost publicată Hotărârea nr. 20/2024 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind foaia de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri şi a criminalităţii organizate – COM (2023).

Camera Deputaţilor:

1. susţine foaia de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri şi a criminalităţii organizate şi aderă la constatarea Comisiei Europene potrivit căreia comerţul cu droguri orchestrat de criminalitatea organizată este una dintre cele mai grave ameninţări la adresa securităţii europene. Aminteşte că, în luna octombrie 2023, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a calificat consumul de droguri şi de alte substanţe stupefiante de către tineri şi elevi drept risc major la adresa siguranţei individuale şi naţionale a României;

2. este interesată de rezultatele obţinute în aplicarea Strategiei UE în materie de droguri 2021-2025 şi cere clarificări în legătură cu coordonarea acţiunilor preconizate în prezenta foaie de parcurs cu acţiunile întreprinse în cadrul Strategiei UE în materie de droguri 2021-2025;

3. salută abordarea echilibrată, integrată şi multidisciplinară a UE a tuturor aspectelor privind drogurile, la nivel naţional, european şi internaţional, care să includă lupta împotriva reţelelor infracţionale şi destructurarea acestora, reducerea aprovizionării cu droguri prin îmbunătăţirea securităţii, reducerea cererii de droguri prin prevenire, tratament şi servicii de îngrijire, abordarea efectelor nocive ale drogurilor şi cooperarea internaţională cu ţările şi regiunile aflate pe rutele de aprovizionare cu droguri;

4. subliniază importanţa obţinerii unor date cât mai exacte şi actualizate privind traficul ilicit de droguri şi consumul de droguri, în scopul elaborării unor politici publice şi a unei legislaţii eficace, şi, în acest context, salută iniţiativele de cartografiere a situaţiei infracţionale actuale;

5. apreciază că răspunsul poliţienesc şi judiciar, în scopul destructurării reţelelor infracţionale, perturbării modelelor de afaceri, comerţului ilegal şi confiscării profiturilor obţinute de reţelele infracţionale, poate fi consolidat îndeosebi prin implicarea agenţiilor UE cu competenţe în domeniu; susţine cooperarea la nivelul UE prin intermediul Agenţiei Uniunii Europene privind Drogurile;

6. aminteşte că autorităţile şi instituţiile publice ce deţin competenţe în domeniu, inclusiv cele poliţieneşti, vamale şi portuare, trebuie să dispună de resurse umane şi materiale adecvate, inclusiv de instrumente digitale; subliniază importanţa îmbunătăţirii echipamentelor şi competenţelor profesionale şi a dobândirii de competenţe speciale pentru lucrătorii vamali;

7. în contextul noii Alianţe portuare europene, apreciază că acţiunile specifice preconizate trebuie adaptate aspectelor particulare ale portului Constanţa, în special pentru a ţine cont de evoluţia continuă a fenomenului traficului de droguri;

8. arată că, în scopul prevenirii traficului de droguri, sunt esenţiale colaborarea cu statele membre de la frontiera maritimă externă a UE şi tratarea cu prioritate a controlului la respectiva frontieră;

9. sprijină constituirea unei reţele europene de procurori şi judecători specializaţi ai statelor membre, pentru destructurarea reţelelor infracţionale, şi utilizarea sistematică a investigaţiilor financiare şi a anchetelor digitale;

10. subliniază pertinenţa constituirii unui parteneriat publicprivat împotriva contrabandei cu droguri şi a infiltrării grupărilor de criminalitate organizată;

11. aşteaptă cu interes evaluarea eficacităţii cadrului juridic, european şi naţional, privind criminalitatea organizată, în scopul remedierii deficienţelor identificate, şi promovarea unor măsuri de armonizare suplimentară a normelor cu privire la definirea infracţiunilor şi a sancţiunilor, în acord cu dispoziţiile art. 83 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care enumeră traficul ilicit de droguri printre domeniile criminalităţii de o gravitate deosebită de dimensiune transfrontalieră;

12. consideră că trebuie acordată importanţă sporită măsurilor de prevenire a activităţilor de criminalitate organizată, prin bariere tehnice şi administrative, şi acţiunilor de combatere a proliferării aşa-numiţilor pre-precursori de droguri, ceea ce impune identificarea celor mai bune soluţii pentru mecanismele de supraveghere şi control şi pentru prevenirea şi descurajarea deturnării medicamentelor stupefiante şi psihotrope în circuitul ilicit;

13. îşi exprimă susţinerea pentru consolidarea măsurilor menite să împiedice reţelele infracţionale să recruteze copii şi tineri, consideraţi grupuri-ţintă de persoane vulnerabile, pentru a desfăşura activităţi infracţionale. Subliniază importanţa campaniilor de prevenire a criminalităţii organizate, prin implicarea autorităţilor publice şi a organizaţiilor neguvernamentale;

14. recomandă sporirea măsurilor de reducere a cererii de droguri, care să vizeze în mod special copiii şi tinerii, măsuri care să includă servicii de prevenire, de tratament şi de îngrijire;

15. solicită elaborarea unor ghiduri de bune practici şi acţiuni pentru îmbunătăţirea siguranţei şi a sănătăţii publice în domeniile afectate de consumul şi vânzarea drogurilor şi de infracţiunile legate de droguri;

16. este de acord cu evaluarea Comisiei Europene potrivit căreia drogurile sintetice reprezintă o ameninţare reală pentru sănătate şi siguranţă.

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership