Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Articole Cyberlaw Drept civil Note de studiu Protecția consumatorilor RNSJ SELECTED Telecom

Protecția consumatorului: Încheierea contractelor la distanță pentru servicii de telefonie, TV, internet

11 aprilie 2024 | Alina MOLDOVAN
Alina Moldovan

Alina Moldovan

Evoluția rapidă a tehnologiei și accesul facil la internet au făcut ca serviciile de telefonie, TV și internet să fie astăzi accesibile aproape oricui, iar modalitatea de contractare a acestor servicii s-a adaptat și ea tendințelor, contractele fiind acum în mare parte încheiate la distanță iar consumatorii având posibilitatea să achiziționeze și să beneficieze de aceste servicii fără a fi necesar să se deplaseze fizic la sediul furnizorului.

Pentru a veni în sprijinul consumatorilor și pentru a asigura o relație contractuală corectă și transparentă între utilizatori și furnizori, ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) a publicat recent un ghid referitor la condițiile în care pot fi încheiate contractele la distanță pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune, potrivit căruia contractele la distanță se încheie „fără prezența fizică simultană a părților, fiind utilizate în mod exclusiv unul sau mai multe mijloace de comunicație la distanță (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), înainte și inclusiv la momentul încheierii contractului”.

Ceea ce este cel mai important de reținut este că, potrivit acestui ghid simpla acceptare telefonică de către utilizator a ofertei prezentate inițial de furnizor NU echivalează cu încheierea unui contract la distanță.

Mijloacele principale prin care se poate încheia un contract la distanță sunt contractul încheiat prin telefon și contractul încheiat online (pe site-ul furnizorului). Pe scurt:

♦ În cazul contractelor încheiate prin telefon:

• Furnizorul oferă prin telefon informații minime referitoare la ofertă: identitatea furnizorului; principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmează să fie contractate; prețul total al serviciilor și produselor; condițiile, termenele și procedura de exercitare a dreptului de retragere; durata contractului; condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul, urmând ca celelalte informații din ofertă să fie puse la dispoziție într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanță utilizat (pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.).

•După prezentarea ofertei, furnizorul trebuie să transmită toate informațiile referitoare la aceasta și pe un suport durabil (de exemplu, pe hârtie, prin e-mail, fax, printr-un mesaj în contul on-line).

• Consumatorul care primește oferta pe hârtie și este de acord cu aceasta o va semna și o va returna furnizorului, sau poate accepta oferta printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (de exemplu, e-mail).

• Contractul se consideră încheiat la data la care consumatorul a semnat oferta sau la care a transmis consimțământul său scris pe suport durabil către furnizor. De asemenea, contractul produce efecte doar dacă acesta își exprimă acordul, pe un suport durabil, după primirea fișei de sinteză (fișa de sinteză trebuie să conțină cel puțin următoarele informații: denumirea, adresa și informațiile de contact ale furnizorului, inclusiv pentru primirea unor reclamații; principalele caracteristici ale fiecărui serviciu furnizat; prețurile aferente serviciului, precum și orice taxă recurentă sau aferentă consumului; durata contractului și condițiile de reînnoire și încetare a acestuia; rezumatul privind parametrii de calitate în cazul serviciilor de acces la internet, și remediile pe care consumatorul le are la dispoziție).

• Ulterior, furnizorul trebuie să confirme încheierea contractului pe un suport durabil, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz. Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă aceste informații nu au fost deja transmise pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.

♦ În cazul contractelor încheiate online (pe site-ul furnizorului):

• În cazul în care consumatorul optează pentru comanda online, informațiile următoare trebuie să fie ușor accesibile acestuia înainte de a plasa comanda, chiar pe pagina de comandă: principalele caracteristici ale serviciilor și produselor; prețul total al serviciilor și produselor; condițiile, termenele și procedura de exercitare a dreptului de retragere; durata contractului, condițiile de încetare și penalitățile aplicabile, dacă este cazul; dacă există restricții de livrare a produselor și care sunt mijloacele de plată acceptate, urmând ca celelalte informații din ofertă să fie puse la dispoziție pe pagina de internet a furnizorului, prin e-mail etc.

• Butonul de plasare a comenzii trebuie să prezinte și atenționarea că utilizatorul va avea o obligație de plată dacă finalizează comanda. Dacă nu există o astfel de atenționare, el nu va avea nicio obligație în temeiul acelui contract! De asemenea, pagina de comandă din magazinul online trebuie să ofere și posibilitatea revizuirii comenzii, pentru a oferi posibilitatea corectării unor posibile erori.

• Contractul se consideră încheiat la data confirmării, pe un suport durabil, de către furnizor, a acceptării comenzii transmise.

• Ulterior, furnizorul trebuie să confirme încheierea contractului pe un suport durabil și să pună la dispoziție fișa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării produselor, după caz. Confirmarea contractului va cuprinde detaliile privind oferta, inclusiv formularul de retragere, dacă aceste informații nu au fost deja transmise pe un suport durabil înaintea încheierii contractului la distanță.

În ceea ce privește dreptul de retragere dintr-un astfel de contract încheiat la distanță, este de reținut că toți consumatorii au dreptul de a se răzgândi, fără a fi nevoie de motivarea deciziei, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, pe baza formularului de retragere ce va fi obligatoriu pus la dispoziție de furnizor. Proba retragerii din contract o va constitui, în caz de litigiu, tocmai acest formular de retragere, drept pentru care el trebuie să fie transmis cu confirmare de primire sau trebuie să primească un număr de înregistrare de la furnizor.

ANCOM pune la dispoziție o secțiune dedicată (un link), unde consumatorii pot înregistra plângeri și reclamații împotriva furnizorilor care nu respectă drepturile referitoare la încheierea contractelor la distanță.

Alina Moldovan, Managing Partner Firon Bar-Nir

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership