Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Fiscalitate Monitorul Oficial al României Noutăți legislative Proiecte legislative

OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative

2 mai 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Intrare în vigoare: 30 aprilie 2024

***

Guvernul României, în cadrul ședinței din 30 aprilie 2024, a adoptat Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Prin această ordonanță, sunt aduse modificări, urmare a unor aspecte semnalate de organizațiile de profil, rezultate din implementarea Sistemului RO e-Transport. De asemenea, modificările au în vedere și propuneri ale reprezentanților din industria tutunului.

Actul normativ reglementează, în principal, următoarele aspecte:

– Posibilitatea ca, prin Hotărâre a Guvernului, să fie stabilite și alte date și informații din bonul fiscal, precum și din raportul fiscal zilnic, decât cele prevăzute în prezent, care trebuie să fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic al ANAF. Ar fi necesar, spre exemplu, codul de identificare fiscală a contribuabilului, informație absolut necesară pentru generarea decontului de TVA precompletat.

– O altă modificare are în vedere procesul de implementare a Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, ce a vizat monitorizarea trasabilității bunurilor cu risc fiscal ridicat și a operațiunilor economice cu caracter ilicit. Astfel, în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice să nu se mai aplice.

– Un alt aspect are în vedere înștiințarea contribuabililor, în condițiile prevăzute la art. 47 din Codul de procedură fiscală, pentru care organul fiscal local a determinat potrivit art. 457 din Codul fiscal o valoare impozabilă mai mare de 2.500.000 lei. De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare a impozitului special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare.

– În domeniul accizelor, modificarea vizează introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a noilor produse lansate pe piața din România. Este vorba despre produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe. Este avut în vedere faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal. Această prevedere este introdusă ca urmare a propunerilor mediului de afaceri din industria tutunului cu privire la susține taxarea echitabilă a tuturor produselor cu nicotină.

***

Vineri, 26 aprilie 2024, Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică proiectul de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Schimbări preconizate

A. Se reglementează posibilitatea ca, prin ordin al președintelui ANAF, la solicitarea Ministerului Finanțelor, să fie stabilite și alte date și informații decât cele prevăzute în Anexa nr. 11 la Normele metodologice, care trebuie să fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic al ANAF, cum ar fi, spre exemplu, codul de înregistrare în scopuri de TVA al contribuabilului, informație absolut necesară pentru generarea decontului de TVA precompletat, lipsa acestor date fiind de natură să împieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal, Sistemul Informatic Național RO e-TVA fiind unul dintre sistemele de interes strategic național statuate prin OUG nr. 116/2023.

Necesitatea transmiterii de către aparatele de marcat electronice fiscale a informațiilor din conținutul bonului fiscal referitoare la codul de înregistrare în scopuri de TVA este dublată de faptul că precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind operațiunile impozabile în decontul de TVA este o măsură menită să vină în sprijinul contribuabililor care, potrivit legii, au obligația să completeze și să depună decontul de TVA.

Introducerea posibilității de stabilire la nivel de ordin al președintelui ANAF a categoriilor de informații transmise către sistemul informatic al ANAF conferă, pentru viitor, mai multă suplețe în reglementare în funcție de necesitățile de legiferare existente în contextul implementării măsurilor de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și continuării procesului de digitalizare a administrației fiscale în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare.

Concomitent, pentru corelare, se propune modificarea prevederilor art. 22, punctul J, lit. b), precum și ale alineatului (1) al art. 3 din Anexa nr. 11 la Normele metodologice.

B. În considerarea asigurării unor condiţii de concurenţă şi echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor şi pentru combaterea creşterii inegalităţilor, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credinţă, care se conformează regulilor fiscale, se propune ca în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice să nu se mai aplice.

De asemenea, se propune ca, având în vedere redefinirea monitorizării transporturilor rutiere pe teritoriul național a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri prin OUG nr. 115/2023, în practică au fost identificate și alte operațiuni de transport ce se circumscriu transportului rutier internațional, după cum urmează:

– transportul bunurilor pentru prestarea de servicii în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer,

– transportul bunurilor în cadrul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului.

Astfel, se impune extinderea obligațiilor de la art. 8^1 și în cazul transportului internațional, pentru:

– prestările de servicii efectuate în România sau în Uniunea Europeană, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer, atunci când bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României,

– transportul bunurilor în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care unul din partenerii comerciali este din România și celălalt din Uniunea Europeană iar bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României.

Totodată, se propune modificarea și completarea art. 16 din OUG nr. 41/2022 în sensul includerii unor noi excepții de la prevederile actului normativ, astfel:

– transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, potrivit titlului VIII ”Accize și alte taxe speciale” din Codul fiscal, respectiv prin utilizarea aplicației EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;

 – transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale conform prevederilor OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare.

Se propune completarea prevederilor Art. LXXV alin. (1) din OUG nr. 115/2023, în sensul că sancțiunile aplicate în temeiul art. 13^1 din OUG nr. 41/2022 se referă la faptele săvârșite și constatate începând cu data de 01.07.2024.

C. Se propune reglementarea în Codul fiscal a unui tratament fiscal specific pentru veniturile aferente activelor financiare pentru care s-au constituit ajustări rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate de instituțiile de credit constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022, pentru care capitalul social subscris este vărsat în etape.

Acesta este un tratament fiscal similar cu cel aplicabil veniturilor din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere.

Totodată având în vedere fapul că impozitul pe profit este calculat anual este necesară reglementarea perioadei de aplicare.

D. Se propune înștiințarea contribuabililor pentru care organul fiscal local a determinat, potrivit art. 457, o valoare impozabilă mai mare de 2.500.000 lei, în condițiile prevăzute la art. 47 din Codul de procedură fiscală, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.

De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare.

E. Având în vedere:

– adresele mediului de afaceri din industria tutunului nr. 3533/12.12.2023 și nr. FN/12.12.2023, prin care se propune introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a noilor produse lansate pe piața din România, respectiv produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, ținând cont de faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal,

– multitudinea articolelor de presă din care rezultă că industria tutunului susține taxarea echitabilă a tuturor produselor cu nicotină,

– apariția mai multor produse alternative cu nicotină, în forme de prezentare atractive în special în rândul copiilor și adolescenților, produse cu conținut similar celor cu potențial de risc deja reglementate prin Codul fiscal,

prin proiectul de ordonanță de urgență se propune completarea în acest sens a Titlului VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal.

:: Proiectul
:: Nota de fundamentare

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership