Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Dreptul Uniunii Europene Fiscalitate Flux informații Noutăți legislative

Norme noi pentru procedurile privind reținerea impozitului la sursă (FASTER)

15 mai 2024 | JURIDICE.ro

Marți, 14 mai 2024, Consiliul European a ajuns la un acord cu privire la proceduri mai sigure și mai rapide pentru obținerea reducerii dublei impozitări, potrivit unui comunicat.

Inițiativa FASTER urmărește să facă procedurile din UE privind reținerea impozitului la sursă mai sigure și mai eficiente pentru investitorii transfrontalieri, autoritățile fiscale naționale și intermediarii financiari, cum ar fi băncile sau platformele de investiții.

Dubla impozitare

În prezent, în ceea ce privește investițiile transfrontaliere, multe state membre percep impozite pe dividende (aferente participațiilor la capital și acțiunilor) și pe dobânzile (la deținerile de obligațiuni) plătite investitorilor care locuiesc în străinătate. În același timp, acești investitori trebuie să plătească impozit pe venit în țara lor de reședință pentru aceleași venituri.

Deși tratatele dintre statele membre vizează soluționarea problemei dublei impozitări, în realitate procedurile de solicitare a reducerii impozitului reținut la sursă variază considerabil de la un stat membru la altul, ceea ce duce la proceduri de reducere sau de rambursare îndelungate, costisitoare și greoaie. Aceste proceduri pot fi, de asemenea, vulnerabile la fraudă fiscală la scară largă.

Inițiativa privind impozitul reținut la sursă va face ca procedurile de reducere a impozitului reținut să fie mai rapide, mai simple și, în același timp, mai sigure.

Certificat comun de rezidență fiscală

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Directiva va introduce un certificat digital comun al UE de rezidență fiscală (eCRF) pe care investitorii plătitori de impozite l-ar putea utiliza pentru a beneficia de procedurile accelerate de obținere a reducerii impozitului reținut la sursă.

Statele membre vor prevedea un proces automatizat de emitere a certificatelor digitale de rezidență fiscală (eCRF) către o persoană fizică sau o entitate considerată rezidentă în jurisdicția lor în scopuri fiscale.

Proceduri accelerate

Directiva le pune la dispoziție statelor membre două proceduri accelerate care completează procedura standard existentă de rambursare a impozitelor reținute la sursă. Acest lucru va accelera și va armoniza mai bine procesele de reducere și de rambursare din întreaga UE.

Statele membre vor trebui să utilizeze unul sau ambele sisteme de mai jos:

– o „procedură de reducere a impozitului reținut la sursă”, prin care se aplică cota de impozitare corespunzătoare la momentul plății dividendelor sau dobânzilor

– un sistem de „rambursare rapidă”, în care rambursarea surplusului de impozit reținut la sursă este acordată într-un termen stabilit

Consiliul a convenit că statele membre trebuie să aplice procedurile accelerate în cazul în care oferă reducerea surplusului de impozit reținut la sursă pentru dividendele plătite pentru acțiuni cotate la bursă.

Statele membre vor avea opțiunea de a-și menține procedurile lor actuale și de a nu aplica capitolul III din directivă dacă:

– prevăd un sistem cuprinzător de reducere a impozitului reținut la sursă aplicabil surplusului de impozit reținut la sursă pentru dividendele plătite pentru acțiuni cotate la bursă emise de un rezident din jurisdicția lor, iar rata lor de capitalizare bursieră se situează sub un prag de [x] (conform raportărilor ESMA). Cu toate acestea, dacă această rată este depășită timp de [x] ani consecutivi sau dacă sistemul de reducere a impozitului reținut la sursă se modifică în așa fel încât nu mai este suficient de cuprinzător, toate normele prevăzute de directivă vor deveni aplicabile în mod irevocabil. Aceste caracteristici țin seama de dimensiunea piețelor financiare ale statelor membre, dând în același timp anumitor state membre posibilitatea de a menține sisteme naționale care sunt adecvate pentru condițiile lor actuale de piață.

– oferă o reducere a surplusului de impozit reținut la sursă pentru dobânzile plătite pentru obligațiuni cotate la bursă

De asemenea, Consiliul a introdus în text circumstanțe suplimentare în care statele membre pot exclude, total sau parțial, din procedurile accelerate cererile de reducere a impozitului reținut la sursă, pentru a efectua verificări suplimentare, în vederea prevenirii fraudei.

Consiliul a adăugat la text dispoziții privind investițiile indirecte pentru cazurile în care investitorul nu investește în titluri de valoare în mod direct, ci printr-un organism de plasament colectiv.

Aceste dispoziții asigură accesul la procedurile accelerate al investitorilor legitimi, cum ar fi anumite organisme de plasament colectiv sau investitorii acestora.

În conformitate cu noile norme, intermediarii financiari certificați care solicită reducerea impozitului reținut în numele unui proprietar înregistrat vor trebui să se achite de obligația de diligență cu privire la eligibilitatea proprietarului înregistrat pentru a beneficia de reducerea impozitului reținut.

Raportare standardizată pentru intermediarii financiari

Directiva va stabili o obligație de raportare standardizată pentru intermediarii financiari (cum ar fi băncile sau platformele de investiții). Acest lucru va facilita detectarea de către autoritățile fiscale naționale a potențialelor fraude sau abuzuri fiscale.

Statele membre vor institui registre naționale în care intermediarii financiari mari (și, opțional, mai mici) vor trebui să se înregistreze pentru a obține certificarea. Pentru a simplifica această procedură de înregistrare, Consiliul a convenit să creeze un portal european al intermediarilor financiari certificați.

Acest portal va funcționa ca site internet central dedicat prin care vor putea fi accesate registrele naționale.

Statele membre își vor păstra libertatea de a înregistra și a elimina intermediari financiari certificați în anumite cazuri și de a adopta măsuri în privința acestora.

După înregistrare, intermediarii financiari vor trebui să raporteze autorităților fiscale competente informațiile necesare pentru ca tranzacțiile să poată fi urmărite.

Statele membre vor avea opțiunea de a solicita raportări mai detaliate cu privire la tranzacții, în vederea detectării posibilelor cazuri de abuz sau fraudă fiscală.

Consiliul a adăugat posibilitatea raportării indirecte, pe lângă raportarea directă. În cazul raportării directe, un intermediar financiar certificat trebuie să raporteze direct autorității competente din statul membru de origine. În cazul raportării indirecte, informațiile trebuie furnizate de fiecare dintre intermediarii financiari certificați situați de-a lungul lanțului plăților titlurilor de valoare.

Consiliul a convenit ca statele membre să impună sancțiuni în cazul în care obligațiile care decurg din această directivă nu sunt respectate.

Statele membre vor trebui să transpună directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2028, dar normele naționale vor trebui să devină aplicabile de la 1 ianuarie 2030.

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership