Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Drept penal Dreptul Uniunii Europene Drepturile omului Flux informații Monitorul Oficial al României

Camera Deputaţilor susţine modernizarea cadrului juridic al UE în domeniul combaterii introducerii ilegale de migranţi

16 mai 2024 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial, Partea I nr. 448 din 15 mai 2024 a fost publicată Hotărârea nr. 34/2024 privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind consolidarea cooperării polițienești în ceea ce privește prevenirea, depistarea și investigarea introducerii ilegale de migranți și a traficului de persoane, precum și privind consolidarea sprijinului acordat de Europol pentru prevenirea și combaterea unor astfel de infracțiuni și de modificare a Regulamentului (UE) 2016/794 – COM (2023) 754 și propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de stabilire a unor norme minime de prevenire și combatere a facilitării intrării, tranzitului și șederii neautorizate în Uniune și de înlocuire a Directivei 2002/90/CE a Consiliului și a Deciziei-cadru 2002/946/JAI a Consiliului – COM (2023) 755.

Camera Deputaţilor:

1. susţine modernizarea cadrului juridic al Uniunii în domeniul combaterii introducerii ilegale de migranţi şi recunoaşte caracterul dezumanizant, care pune în pericol vieţi omeneşti pentru obţinerea de profit, şi dimensiunea inerent transfrontalieră a acestei forme grave de criminalitate, care reclamă un răspuns ferm şi convingător;

2. consideră că noile iniţiative – propunerea de directivă privind prevenirea şi combaterea facilitării intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în Uniune şi, respectiv, propunerea de regulament de consolidare a cooperării poliţieneşti în privinţa introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane – trebuie aliniate cadrului legislativ aferent Pactului privind migraţia şi azilul;

3. în privinţa propunerii de directivă, susţine clarificarea infracţiunilor care ar trebui incriminate şi promovarea armonizării sancţiunilor. Este de acord cu constatarea potrivit căreia nivelurile sancţiunilor prevăzute prin viitoarea directivă trebuie să reflecte gravitatea formelor infracţiunilor şi valorile sociale apărate;

4. subliniază importanţa unei distincţii clare dintre facilitarea migraţiei ilegale şi ajutorul umanitar. Cere asigurarea protecţiei drepturilor migranţilor şi asistenţei acordate lor, în special celor aflaţi în situaţii vulnerabile;

5. solicită clarificări privind raporturile dintre acţiunile de instigare publică a imigraţiei ilegale înspre Uniune, care urmează a fi incriminate prin viitoarea directivă, şi aşa-numiţii factori de atracţie a acestei forme de migraţie, precum şi în legătură cu posibilitatea de utilizare a instrumentelor existente în dreptul Uniunii pentru eliminarea conţinutului ilegal online referitor la instigarea publică a imigraţiei ilegale înspre Uniune;

6. salută extinderea competenţei jurisdicţionale a statelor membre ale Uniunii pentru a putea sancţiona activităţile de introducere ilegală de migranţi săvârşite în afara jurisdicţiei lor;

7. atrage atenţia asupra relevanţei schimbului de bune practici între statele membre ale Uniunii şi ţările terţe, de origine şi de tranzit, cu privire la cadrul juridic intern aplicabil anchetării infracţiunilor sancţionate de directivă;

8. recomandă dotarea autorităţilor poliţieneşti şi judiciare cu resurse adecvate, de formare şi de specializare, pentru a asigura prevenirea, investigarea şi urmărirea penală eficace a infractorilor, şi evaluarea eficacităţii campaniilor de informare şi de sensibilizare şi a programelor de cercetare şi de educaţie din perspectiva reducerii fenomenului infracţional sancţionat de viitoarea directivă;

9. aderă la apelul de intensificare a răspunsului la infracţiunile referitoare la introducerea ilegală de migranţi prin investigaţii financiare, confiscarea şi recuperarea activelor, respectiv prin reducerea disponibilităţii şi confiscarea echipamentelor utilizate în activităţile de introducere ilegală de migranţi şi de trafic de persoane, în particular ambarcaţiuni şi vehicule;

10. subliniază importanţa obţinerii unor date fiabile şi actualizate privind fenomenul facilitării intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în Uniune şi sancţiunile aplicate în legătură cu astfel de fapte, în particular a datelor de conştientizare a situaţiei;

11. în privinţa propunerii de regulament, consideră că înfiinţarea Centrului european de combatere a introducerii ilegale de migranţi, în cadrul Europol, cu misiunea sprijinirii statelor membre în prevenirea şi combaterea introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane, şi definirea sarcinilor sale strategice şi operaţionale reprezintă o conştientizare a gravităţii acestei forme de criminalitate;

12. recunoaşte importanţa desemnării unor servicii specializate de prevenire şi combatere a introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane, în cadrul autorităţilor competente ale statelor membre, şi a partajării cât mai rapide a informaţiilor relevante privind anchete penale cu Europol şi cu autorităţile similare din celelalte state membre;

13. recomandă o analiză atentă a modului de alocare a resurselor umane şi financiare suplimentare, în particular a rezervei preconizate de experţi şi a detaşării lor în statele membre, în contextul deficitului de personal şi de resurse financiare de la nivel naţional şi preocupărilor de evitare a suprapunerilor. Recomandă precizarea unor criterii clare pentru detaşarea temporară de experţi de către Europol, cu rol de concentrare a eforturilor spre zonele cele mai expuse;

14. apreciază că agenţiile Uniunii cu competenţe în materie, prin consolidarea rolului lor şi prin ameliorarea mijloacelor de cooperare dintre ele, cu statele membre şi cu ţările terţe, pot fi în măsură să prevină şi să combată eficace introducerea ilegală de migranţi. În această privinţă, doreşte să fie informată cu privire la modalităţi de sporire a cooperării dintre Europol, Frontex şi Eurojust, de asigurare a flexibilităţii necesare şi de evitare a riscurilor de suprapunere a resurselor şi proceselor;

15. salută iniţierea Alianţei mondiale de combatere a introducerii ilegale de migranţi, ca instrument de orientare politică la nivel global;

16. consideră că fenomenul criminal al introducerii ilegale de migranţi în Uniune poate fi gestionat eficace pe termen mediu şi lung doar în cooperare cu ţările terţe, de origine şi de tranzit, într-o manieră consecventă şi coerentă. Este interesată să fie informată asupra rezultatelor preconizate a fi atinse în prevenirea şi combaterea introducerii ilegale de migranţi prin parteneriatele încheiate de Uniunea Europeană cu ţări terţe;

17. aminteşte importanţa abordării globale a problematicii migraţiei şi mobilităţii, în particular a cauzelor de origine ale migraţiei ilegale şi a măsurilor de organizare a migraţiei legale din ţări terţe.

Intrare în vigoare: 15 mai 2024

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership